This is a demo store. No orders will be fulfilled.
Rower uniwersalny – czy taki model istnieje? Przegląd rynku

Wiele osób poszukuje roweru uniwersalnego, czyli takiego, który idealnie sprawdzi się na codzienne dojazdy do pracy w mieście oraz na weekendowe przejażdżki poza miastem. Czy rower uniwersalny istnieje? Jak najbardziej! W ostatnich latach rowery bardzo mocno ewoluowały, co było przyczyną powstania nowego typu rowerów – graveli. W tym artykule przedstawimy czym charakteryzuje się uniwersalny rower w typie gravel, wyjaśnimy, do jakiego użycia jest przystosowany oraz porównamy dwie ciekawe propozycje rowerów firmy Marin, słynącej z produkcji uniwersalnych rowerów gravelowych. Zapraszamy!
Spis treści:
- Charakterystyka rowerów uniwersalnych
- Porównanie Marin DSX FS i Gestalt XR: Specyfikacja i kluczowe cechy
- Design i estetyka: Marin DSX FS vs Gestalt XR
- Jakie zastosowanie dla rowerów uniwersalnych?
- Wybierz rower dla siebie!
Charakterystyka rowerów uniwersalnych
Zacznijmy od zdefiniowania, czym tak naprawdę jest rower uniwersalny. Jest to rower zaprojektowany do różnego typu zastosowań do jazdy w różnych warunkach. Może on służyć zarówno do dojazdów do pracy jak, do jazdy rekreacyjnej czy do ostrzejszej jazdy. Rower uniwersalny ma przede wszystkim cechować się wszechstronnością i posiadać szereg dostosowań, umożliwiających jego szeroki zakres użycia. Aby rower nosił miano uniwersalnego, musi posiadać odpowiednio zaprojektowane i konkretne komponenty, takie jak:
- Rama z uniwersalną geometrią, która odpowiada za wszechstronność roweru. To dzięki odpowiedniej konfiguracji kątów i długości rur zastosowanych w danej ramie, rower zyskuje miano wszechstronnego. Rama uniwersalnego roweru musi umożliwiać rowerzyście różne pozycje siedzenia w zależności od rodzaju pokonywanego terenu np. jazdy po drogach asfaltowych czy nieutwardzonych leśnych ścieżkach. Dzięki odpowiednio zaprojektowanej ramie, rower może nadawać się zarówno do codziennej jazdy, jak i na dłuższe wycieczki.
- Opony, jakie powinien posiadać rower uniwersalny to opony o średniej szerokości (od 30 do 45 milimetrów) o umiarkowanym bieżniku, który umożliwi jazdę zarówno w każdym terenie, jak i po asfalcie. Szerokość opon odpowiada za wygodę jazdy – im opona szersza, tym większy komfort jazdy na szutrowych nierównościach terenu. Z kolei węższa opona o wiele lepiej poradzi sobie na gładkim asfalcie.
- Hamulce tarczowe to niezawodne rozwiązanie dostosowane do pracy w każdych warunkach. Rower uniwersalny powinien posiadać tarczowe hamulce hydrauliczne lub mechaniczne. Dlaczego hamulce szczękowe nie są polecane do takiego roweru? Tylko i wyłącznie ze względu na różnorodność jazdy – rower uniwersalny powinien łatwo sobie poradzić podczas jazdy w deszczowych warunkach w każdym terenie, a także podczas dłuższych wycieczek w słoneczny dzień. Co więcej, hamulce tarczowe posiadają wyższą sprawność działania.
- Napęd, rower uniwersalny musi cechować się dużą rozpiętością przełożeń i ich ilością. Taki rower powinien być stosunkowo szybki podczas jazdy w płaskim terenie i na zjazdach. Ma także umożliwiać rowerzyście łatwe podjeżdżanie szczególnie w przypadku zamontowania sakw czy bagażu.
- Punkty montażu są niezwykle ważne w rowerze uniwersalnym. Dzięki nim możesz zamontować wiele potrzebnych akcesoriów zwiększających funkcjonalność roweru jak np. bagażnik na sakwy, uchwyty na bidony, oświetlenie czy inne akcesoria rowerowe. W każdej chwili możesz w łatwy sposób zamontować lub zdemontować akcesoria z takiego roweru.
Przeczytaj także: Giant Contend AR 4, czyli odpowiedź na pytanie, czy uniwersalny rower szosowy istnieje
Wiesz już, jakie komponenty powinny być charakterystyczne dla roweru uniwersalnego. Jaki rower uniwersalny wybrać, aby poradził sobie podczas dojazdów do pracy po miejskich ścieżkach rowerowych oraz podczas weekendowych wypadów w teren? Rowerami, które uznaje się za uniwersalne to: rowery trekkingowe, crossowe i rowery gravelowe. Rowery trekkingowe umożliwiają szerokie ich zastosowanie – są one stworzone do powolnego pokonywania kilometrów na zróżnicowanej nawierzchni z bagażem i sakwami. Rower crossowy to „odchudzony” rower trekkingowy. Rower crossowy np. rower Polygon Heist X7 oferuje wysoką wszechstronność.
Z kolei rowery gravel np. rower gravel Unibike Geos 2023, to szybkie rowery stworzone do jazdy po drogach szutrowych czy utwardzonych ścieżkach leśnych. Jaki rower uniwersalny męski czy damski zatem wybrać? Każdy z wymienionych rowerów pozwala na elastyczne użycie, a wybór danego rodzaju zależy wyłącznie od Twoich preferencji. Zachęcamy do zastanowienia się nad rowerem gravelowym, o którym napiszemy więcej za moment.
Porównanie Marin DSX FS i Gestalt XR: Specyfikacja i kluczowe cechy
Twój pierwszy rower uniwersalny musi być przede wszystkim solidnie wykonany. Ta cecha jest dobrze widoczna w rowerach amerykańskiej firmy Marin. Firma ta posiada w swojej ofercie uniwersalne rowery gravelowe z prostą kierownicą lub typu baranek. W zależności od swoich potrzeb możesz wybrać odpowiedni model.
Marin DSX FS to rower gravelowy z amortyzatorem i płaską kierownicą. Ten typ roweru nosi nazwę Flat Bar Gravel. Jego konfiguracja daje mu największe podobieństwo do rowerów crossowych, również posiadających amortyzator przedni, koła w rozmiarze 28 cali oraz płaską kierownicę. To idealna propozycja na Twój pierwszy, uniwersalny rower do codziennej jazdy. Rama w modelu DSX FS wykonana jest z lekkiego stopu aluminium. Producent zastosował w tym rowerze dwie sztywne osie, prowadzenie linek i pancerzy wewnątrz ramy oraz wiele dodatkowych mocowań rowerowych akcesoriów. Za amortyzację odpowiada przedni amortyzator powietrzny SR Suntour GVX LOR o skoku 60 milimetrów z blokadą skoku. Dwunasto Rzędowy napęd, jaki zastosowano w tym rowerze to połączenie grup Deore i SLX od firmy Shimano oraz przedniej korby z zębatką narrow-wide firmy Marin. Rower uzbrojono w hydrauliczne hamulce tarczowe Tektro oraz w koła o wielkości 28 cali z oponami firmy Vee Tire o szerokości 44 milimetrów.
Marin Gestalt XR to rower gravelowy z kierownicą typu baranek o agresywnej geometrii ramy. To po prostu gravel szlakowy – dzięki bardziej wypłaszczonej główce ramy i krótkiemu mostkowi rower ten zyskał prawdziwego terenowego jadu. Idealnie sprawdzi się jako wygodny rower do jazdy po terenie. Ramę wykonano z lekkiego stopu aluminium i wyposażono w sztywną oś, punkty mocowań akcesoriów i wewnętrzne prowadzenie linek i pancerzy. Widelec przedni ze sztywną osią wykonany jest z włókna węglowego, co wpływa na dobre właściwości tłumiące w terenie. W tym rowerze producent zastosował jedenasto rzędowy napęd Shimano GRX z przednią korbą firmy FSA. Zastosowano również w nim hydrauliczne hamulce tarczowe wraz z manetkami i klamkami także z grupy GRX. Dodatkowymi smaczkami w tym rowerze są kierownica typu baranek z flarą oraz regulowana sztyca. Producent zastosował w tym rowerze koła w rozmiarze 28 cali i szerokie opony firmy Vee Tire w rozmiarze 44 milimetrów. Obręcze mają aż 25 milimetrów szerokości i możliwość zastosowania opon bezdętkowych.
Czym się różnią te rowery? DSX FS to uniwersalny rower do codziennej jazdy, któremu niestraszne są leśne ścieżki. Z kolei Gestalt XR to szlakowy gravel, który w terenie czuje się jak ryba w wodzie. Specyfikacja techniczna tych rowerów pozwala stwierdzić, że to Gestalt XR jest bardziej przystosowany do jazdy po terenie, niż DSX FS. Gestalt XR bardzo dobrze nada się na dłuższe wycieczki po terenie w stylu bikepackingowym. Jeśli chodzi o cenę, Marin DSX FS jest dostępny za około 5800 zł, a Marin Gestalt XR w cenie około 8400 zł. Nasi Sprintowi ulubieńcy już je sprawdzili – nie czekaj i zobacz ich testy!
Design i estetyka: Marin DSX FS vs Gestalt XR
Rower firmy Marin DSX FS swoim wyglądem przypomina połączenie roweru crossowego oraz sztywnego roweru górskiego z lat dziewięćdziesiątych. Jest to jednak gravel z płaską kierownicą posiadający przedni amortyzator. To zupełnie nowa kategoria rowerów. Na uwagę zasługuje zastosowanie główki taperowanej w ramie, wewnętrzne prowadzenie kabli oraz ciekawy design samej ramy. Rura podsiodłowa posiada unikalny dla Marina kształt. Rower oferowany jest w kolorze czarnym w połączeniu z beżowymi oponami.
Marin Gestalt XR to rower przeznaczony na leśne ścieżki i dłuższe wycieczki bikepackingowe. Również zastosowano w nim taperowaną główkę ramy oraz jej płaski kąt. Taka geometria ramy to atut podczas dynamicznej jazdy terenowej. Rower dostępny jest w malowaniu piaskowym z brązową grafiką, co dodaje mu dużego retro–feelu!
Przeczytaj także: Ranking rowerów trekkingowych – 4 propozycje dla kobiet i mężczyzn
Jakie zastosowanie dla rowerów uniwersalnych?
Jaki wybrać rower damski uniwersalny, by sprostał codziennym dojazdom do pracy i jeździe rekreacyjnej? Marin to rowery unisex – ich dopasowanie zależy wyłącznie od Twojego wzrostu. Jeśli chodzi o zastosowanie dla rowerów uniwersalnych, najlepszą propozycją jest Marin DSX FS. Spełnia on wszystkie założenia roweru uniwersalnego – bez problemu sprawdzi się w mieście, w lesie czy podczas jazdy po łąkach. Jest to pierwszy rower tego typu ze stajni Marina. Z kolei Marin Gestalt XR to rower do bardziej terenowej odmiany jazdy gravelowej – nawet na pograniczu jazdy MTB! Sprawdzi się on także bezproblemowo podczas krótkich codziennych dojazdów na studia czy do pracy – swoje prawdziwe oblicze pokaże jednak podczas jazdy w terenie.
Większa ilość osób ze względu na wysoką elastyczność tego roweru może sympatyzować z Marinem DSX FS. I nic dziwnego! To po prostu świetny rekreacyjny model, w którym komponenty, geometria i design są na bardzo wysokim poziomie. Jest najbardziej uniwersalnym rowerem, jaki można obecnie kupić na rynku. Model Gestalt XR polecamy szczególnie dla osób, które poza codziennymi niezbyt długimi dojazdami do pracy zainteresowane są, aby ten sam rower bardzo dobrze jeździł w terenie. Jest to również jeden z niewielu rowerów typu gravel o tak agresywnej geometrii ramy.
Wybierz rower dla siebie!
Jeśli szukasz uniwersalnego roweru – odwiedź nasz sklep internetowy Sprint-Rowery. W naszej ofercie znajdziesz przedstawione modele rowerów firmy Marin oraz wiele innych uniwersalnych rowerów gravel, crossowych lub trekkingowych.