This is a demo store. No orders will be fulfilled.

Rower przełajowy a gravel – poznaj różnice i wybierz najlepszy rower dla siebie!

26/09/2023
Rower przełajowy a gravel – poznaj różnice i wybierz najlepszy rower dla siebie!

Gravel, czy przełaj? Co jest lepszym wyborem, gdy wśród Twoich ulubionych tras najwięcej jest lekkiej jazdy terenowej? Poznaj kluczowe różnice pomiędzy tymi rowerami i zdecyduj, który z nich będzie najlepszym wyborem dla Ciebie i Twojego stylu jazdy!

Spis treści:

  1. Rower przełajowy a gravel – poznaj różnice i podobieństwa
  2. Rower gravel a przełajowy – który typ roweru będzie odpowiedni dla Ciebie?
  3. Rower przełajowy czy gravel? Wybierz model, który spełni Twoje oczekiwania! Zestawienie
  4. Wybierasz gravel czy przełaj? Odwiedź Sprint-Rowery!
  5. Zakończenie

Rower przełajowy a gravel – poznaj różnice i podobieństwa

rower gravel a przełajowy

Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że rower przełajowy, a gravel to zupełnie to samo. Obie konstrukcje mają podobne ramy, ten sam rozmiar kół, kierownica z „barankiem” i część osób może uznać, że nie ma między nimi różnicy. Faktycznie jednak okazuje się, że przeznaczone są dla dwóch odmiennych typów kolarzy.

Rower przełajowy, często używany w krótkich i intensywnych wyścigach przełajowych, charakteryzuje się lżejszą konstrukcją i bardziej agresywną geometrią ramy. Wyścigi te są pełne zakrętów, nawrotów i przeszkód, co wymaga od roweru szybkości i zwrotności. 

Z kolei rowery gravelowe są stworzone z myślą o długodystansowych maratonach gravelowych, które odbywają się na znacznych dystansach, często poza utartymi ścieżkami. 

Kiedy przyjrzymy się oponom, zauważymy, że standardowa szerokość opony dla gravela to 38-45 mm, co pozwala na zachowanie wszechstronności roweru, nie przekształcając go w rower górski. Dla rowerów przełajowych, 700×33 C to standardowa wartość, idealna do sportu w czystej postaci.

Dzięki szerszym oponom bardziej stabilnej geometrii i możliwości montażu różnych dodatków, rowery gravelowe są bardziej uniwersalne i komfortowe na długich trasach. 

Ponadto gravele mają bardziej płaski kąt główki ramy i mniej stromy kąt rury podsiodłowej, co przekłada się na stabilność w trudnym terenie.

Po przełaj powinni sięgnąć ci, którzy lubią intensywne wyścigi XC, a na gravelu zdecydowanie bardziej odnajdą się ci, którzy lubią pokonywać długie dystanse (maraton) na stabilnym i w miarę komfortowym rowerze.

Rower gravel a przełajowy – który typ roweru będzie odpowiedni dla Ciebie?

Rower gravelowy, nazywany również "szutrowym", to stosunkowo nowa kategoria rowerów, która zdobyła popularność wśród entuzjastów kolarstwa. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się podobny do roweru przełajowego, różnice między nimi są zdecydowanie bardziej wyrafinowane i tkwią w szczegółach. 

Oba typy rowerów mają ramy podobne do tych stosowanych w rowerach szosowych, ale ich przeznaczenie i konstrukcja różnią się w kilku kluczowych aspektach.

Rower przełajowy został zaprojektowany z myślą o krótkich, intensywnych wyścigach przełajowych, które odbywają się w trudnych warunkach terenowych. 

Z tego powodu muszą spełniać ścisłe przepisy UCI, w tym ograniczenie szerokości opon do 33 mm. Z kolei rowery gravelowe są bardziej wszechstronne i elastyczne. Dzięki temu, że nie dotyczą ich ograniczenia UCI, rowery gravelowe mogą być wyposażone w szersze opony, co zwiększa komfort jazdy, zwłaszcza na dłuższych dystansach, takich jak maratony gravelowe.

W kwestii konstrukcji, ramy rowerów przełajowych są często wykonane z najlżejszych stopów aluminium lub, w przypadku droższych modeli, z karbonu. 

Gravelowe rowery z kolei przeważnie mają ramy wykonane ze stopów aluminium, ale z mniejszym naciskiem na minimalizację wagi. Na rynku nie brakuje także graveli z włókna węglowego i co ciekawe, rozwój tej kategorii rowerów spowodował, że zaczęły pojawiać się także modele stalowe. 

Są one szczególnie cenione przez kolarzy używających graveli do długich wypraw i turystyki. Ramy te mają niewiele gorsze właściwości tłumienia drgań od ich karbonowych odpowiedników i są proste w naprawie.

Jeśli chodzi o przeznaczenie, rowery przełajowe są idealne dla tych, którzy szukają sprzętu do intensywnego treningu i rywalizacji w wyścigach. Natomiast rowery gravelowe są doskonałym wyborem dla tych, którzy chcą roweru do codziennej jazdy, turystyki rowerowej oraz dłuższych wycieczek w różnorodnych warunkach terenowych.

Przeczytaj także: Oceniamy dwa gravele – jak prezentuje się Marin DSX FS 2023 i Marin DSX 2023?

Rower przełajowy czy gravel? Wybierz model, który spełni Twoje oczekiwania! Zestawienie 

Trek Checkpoint ALR 5 – najlepszy gravel na aluminiowej ramie?

gravel czy przełaj

Trek Checkpoint ALR 5 to dobry wybór dla kogoś, kto chce połączenia możliwości sportowej jazdy z wysokim komfortem. Trek stworzył uniwersalną konstrukcję, która da Ci mnóstwo zabawy zarówno na krętych ścieżkach w lesie, jak i podczas długiej wyprawy z dodatkowym bagażem.

Głównym wyróżnikiem serii Checkpoint jest fenomenalna rama z progresywną geometrią. W tej wersji jest ona wykonana z Alpha Aluminium serii 300, ma zwężaną główkę sterową i wewnętrzne prowadzenie linek. Nie brakuje w ramie gniazd montażowych na dodatkowe akcesoria. Z przodu dysponujemy widelcem z włókna węglowego.

Fenomen checkpoint polega na tym, że równie dobrze poradzi sobie w długodystansowym wyścigu gravelowym. Napęd Shimano GRX 810 i GRX 600 w układzie 2x11 jest przystosowany do jazdy w wymagających warunkach atmosferycznych.

Koła zbudowane są na komponentach Bontrager, a wszelkie dodatki w postaci kierownicy, siodełka i wspornika siodła, są produkcji Trek.

Jeśli zamontujesz do niego bagażnik i torbę, to łatwo zmienisz Checkpoint ALR 5 w praktyczny rower wyprawowy.

Ten rower to pewniak. Chcesz dobrego gravela? To sięgnij po Trek Checkpoint ALR 5

Trek Boone 6 Disc – maszyna do wygrywania wyścigów przełajowych

gravel czy przełaj

Trek Boone 6 Disc – ten rower to prawdziwa rakieta i gratka dla kogoś, kto ściga się w wyścigach CX. Jeśli tylko Ci się podoba, daj nam znać, a ściągniemy ją dla Ciebie na zamówienie!

Rama wykonana została z włókna węglowego OCLV serii 600, które powoduje, że jest sztywna, lekka i wytrzymała. Jak zarzucisz ją na ramię, skacząc przez przeszkodę, to zauważysz, że Trek Boone 6, jest lekki jak piórko!

Każdy ruch korbą, błyskawicznie poczujesz na tylnym kole, bo ten rower przyspiesza niczym pocisk na kołach. To zasługa lekkich i wytrzymałych kół Bontrager, opon z przełajowym bieżnikiem Bontrager CX3 i sztywnej korby z serii Shimano GRX.

Gdyby było Ci tego mało, to rama ma wbudowany tłumik IsoSpeed, który tłumi część nierówności podczas jazdy i pomaga Ci utrzymać rytm.

Napęd obsługuje system Shimano GRX w układzie 1x11, a za hamulce odpowiada hydraulika Shimano MT800, więc żadne błoto i deszcz Cię nie zatrzymają!

Giant Liv Brava Advanced Pro 2 – przełajowy rower dla kobiet

Giant Liv Brava Advanced Pro 2 to model skonstruowany specjalnie z myślą o tym, by dać kobietom możliwie najlepszą wydajność podczas pedałowania.

Rama wykonana została z włókna węglowego, ma sztywną oś i główkę ramy w systemie Overdrive, który częściowo tłumi nierówności podczas jazdy. W połączeniu ze sztycą D–Fuse, którą stosuje Giant, jest to zestaw, który podnosi wydajność pedałowania na nierównych odcinkach trasy.

Co ciekawe, prześwit na opony wynosi aż 45 mm, więc nie tylko jazda po błocie Cię łatwo nie zatrzyma, lecz także w razie konieczności możesz założyć klasyczne gravelowe opony do jazdy terenowej.

Z racji tego, że jest to rower dla kobiet, Giant postarał się, żeby był elegancko wykończony. Zestawienie kolorów jest raczej klasyczne, jednak głęboki granatowy lakier robi wyjątkowo dobre wrażenie.

Za zmianę biegów w Liv Brava, odpowiada grupa Shimano GRX serii 600 w układzie 1x11. Jej wydajność jest wystarczająca do tego, by posmakować wyścigów przełajowych i dobrze bawić się na samotnym treningu w lesie. To rower dla każdej kobiety, która chce poznać smak prawdziwej rywalizacji przełajowej!

Kross Esker 7.0 – prawdopodobnie najpopularniejszy gravel na rynku

Kross Esker 7.0 to jeden z tych rowerów, który jest polecany przez naszych jutuwidzów w sekcji komentarzy niemal za każdym razem. Pooglądajcie go w tym video i sami wyróbcie sobie opinie, czy dobry, czy też nie. Dla nas się podoba!

Serce roweru stanowi dobrze wykonana rama z włókna węglowego Carbon T784, z wewnętrznym prowadzeniem linek i taperowaną główką sterową. Zastosowano także asymetryczny tylny trójkąt i sztywną oś.

Miłośnicy długodystansowej jazdy z bagażami będą zadowoleni, bo w ramie i widelcu nie brakuje otworów montażowych na dodatkowe akcesoria.

Zagadką jest dla nas geometria, którą Kross proponuje w swoich rowerach, są one dość krótkie i wysokie. Wielu kupujących kompensuje ten fakt, wstawiając do roweru dłuższy mostek. Jest to seria tych rowerów, w które trzeba się „wjeździć”, żeby poczuć się na nich komfortowo.

Poza tym Kross proponuje wysokiej klasy napęd SRAM Rival 1x11 ( w rowerze z włókna węglowego w świetnej cenie! ), wytrzymałe koła DT G540 na piastach Shimano i siodełko Fizik.

To bezkonkurencyjny rower w tej cenie. Wcale nas nie dziwi, że jest tak często polecany.

Giant Revolt 1 2023 – rower szosowy i gravel w jednym?

gravel czy przełaj

Giant Revolt 1 2023 to propozycja od tajwańskiego giganta, przeznaczona dla kogoś, kto zaczyna przygodę z jazdą gravelem.

Rama jest zbudowana z aluminium ALUXX i korzysta z systemu flip–chip, która znana jest między innymi z marki Rondo. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zmienić rozstaw kół i dopasować rower do swojego stylu jazdy i wybranej trasy.

Dodatkowo Giant poprowadził linki wewnątrz ramy i wyposażył ją w sztywną oś 12 mm, co w tej cenie wcale nie jest oczywiste.

Z przodu oczywiście jest widelec z włókna węglowego w systemie Overdrive (rozwiązanie charakterystyczne dla Giant), który tłumi część nierówności. Drugim systemem, który wspiera komfort jazdy Revolt 1, jest sztyca D–Fuse, co pozwala na wygodniejszą jazdę w terenie.

Napęd 2x11 świetnie sprawdzi się podczas rekreacyjnej jazdy. Komponenty Shimano GRX zadowolą swoją precyzją zarówno tych, którzy mają zacięcie sportowe, jak i tych, którzy chcą jeździć długie trasy gravelowe dla przyjemności.

Dodatki w postaci kierownicy, siodełka i kół są produkcji własnej Giant, co u tego producenta jest raczej standardem.

To propozycja, którą rekomendujemy komuś, kto szuka gravela do rekreacyjnej jazdy.

Przeczytaj także: Czym jest taperowana główka ramy? Nasz przegląd rowerów z tym elementem!

rower gravel a przełajowy

Wybierasz gravel czy przełaj? Odwiedź Sprint–Rowery!

Nasza obserwacja rynku wskazuje, że rynek graveli będzie stale rósł i przez najbliższe sezony raczej to się nie zmieni. Użytkownicy uwielbiają te rowery za ich wszechstronność, a producenci doskonale o tym wiedzą.

Rowery przełajowe mają stałe grono swoich użytkowników, jednak charakterystyka tego sportu sprawia, że jest znacznie trudniej w niego wejść, niż w jazdę gravelową.

To sprawia, że nasze zapasy magazynowe graveli są do Waszej dyspozycji, a rowery przełajowe można u nas kupić po wcześniejszym zamówieniu.

Przełaj czy gravel – który wybierasz? 

Najlepsze oferty rowerowe w Internecie znajdziesz w naszym sklepie internetowym. Gorąco zapraszamy, bo mamy w nim szeroki asortyment dla każdego rowerzysty bez względu na poziom zaawansowania!

Sprawdź też nasz kanał YouTube, dzieje się tam dużo. Nie tak dawno zmierzyliśmy się z ekipą Warszawski Koks, kto wygrał? Zobacz!

Polecane produkty