This is a demo store. No orders will be fulfilled.

Rodzaje wentyli rowerowych, czyli jak wybrać odpowiednią dętkę rowerową

21/08/2023
Rodzaje wentyli rowerowych, czyli jak wybrać odpowiednią dętkę rowerową

Na rynku możesz spotkać różne rodzaje wentyli rowerowych. Różnią się one nie tylko zasadą działania, ale również gabarytami, przez co nie zawsze dętki z różnymi typami wentyli są między sobą wymienne. Z racji tego, że popularny „kapeć” to chyba najczęstsza usterka, która prędzej czy później dopadnie każdego rowerzystę, warto wiedzieć, jak wybrać odpowiednią dętkę do swojego roweru.

Spis treści:

1. Jakie są dostępne rodzaje wentyli rowerowych?
2. Jaki wentyl do roweru, czyli różnice pomiędzy elementami
3. Jaka dętka do roweru – wybór w zależności od typu wentyla
4. Rodzaje wentyli w rowerze – podsumowanie

rodzaje wentyli rowerowych

Jakie są dostępne rodzaje wentyli rowerowych?

Na samym początku wypada wyjaśnić, czym w ogóle jest wentyl rowerowy i jakie jest jego zadanie. Wentyl to element połączony z gumową dętką lub obręczą koła (w przypadku systemu bezdętkowego), który służy to wtłaczania powietrza. Na przestrzeni lat wprowadzano różne rodzaje wentyli w rowerze, różniące się od siebie wymiarami oraz zasadą działania. 

Różne typy wentyli stosowanych w dętkach oznaczają przede wszystkim to, że nie ma możliwości stosowania ich zamiennie. Jeżeli obręcz koła w Twoim rowerze jest przystosowana do konkretnego typu wentyla — montaż dętki z innym jego typem może okazać się niemożliwy. Dodatkowo musisz być świadomy tego, że rodzaj wentyla determinuje również to, jaką pompką rowerową możesz napompować koło. Co prawda większość pompek ma możliwość łatwego dostosowania do najpopularniejszych rodzajów wentyli, ale nie jest to regułą.

Na rynku spotkasz 3 podstawowe typy wentyli rowerowych: Presta, Dunlop (DV) oraz Schrader. Różnią się one od siebie m.in. średnicą, uszczelnieniem oraz zasadą działania. Patrząc pod kątem wymiany dętki, najważniejsze różnice dotyczą ich wymiarów. Obręcz posiadająca otwór pod wentyl o mniejszej średnicy z oczywistych względów nie pozwoli na instalację dętki z większym zaworem. 

Typ zastosowanego wentyla zależy również od rodzaju roweru, w którym stosowana ma być dana dętka. Rozmiar otworu pod zawór wpływa na wytrzymałość całej obręczy. Dlatego np. w rowerach szosowych z wąskimi kołami, takich jak Polygon Strattos S3, stosuje się wentyle o mniejszej średnicy, by otwór pod zawór w jak najmniejszym stopniu rzutował na odporność koła na uszkodzenia. W rowerach MTB, w których obręcz jest znacznie szersza częściej, spotyka się większe zawory.

rodzaje wentyli w rowerach

Przeczytaj także: Najlepsze multitoole – dzięki nim naprawisz rower w każdych warunkach!

Jaki wentyl do roweru, czyli różnice pomiędzy elementami

Najstarszy wentyl rowerowy to wspomniany wcześniej Dunlop, nazywany również zaworem DV. Jego historia sięga aż przełomu XIX i XX wieku. Obecnie wentyle Dunlop spotykane są głównie w starszego typu rowerach oraz najtańszych modelach. Współcześnie najpopularniejsze rodzaje wentyli rowerowych to zdecydowanie Presta oraz Shrader.

Wentyl Dunlop, w który wyposażona jest dętka rowerowa Standard Specialized zawór Dunlop 26", 28", to niezwykle łatwe rozwiązanie, które dzięki swojej prostocie — jest również niezawodne. Składa się on z rurki, w której wnętrzu umieszczono kulkę z metalowym sworzniem. Jest to zawór jednostronny – przepuszcza powietrze wyłącznie do wnętrza dętki. Aby spuścić powietrze z koła z wentylem Dunlop, konieczne jest jego całkowite odkręcenie. Z tego względu nie ma również możliwości sprawdzenia ciśnienia wewnątrz dętki. 

rodzaje wentyli rowerowych

Zdecydowanie bardziej zaawansowaną konstrukcją jest wentyl typu Schrader. Nazywany jest on również amerykańskim (AV) lub samochodowym. Stosuje się go nie tylko w rowerach, ale też w kołach samochodów. Dzięki temu, posiadając wentyle Schrader możesz napompować koło w rowerze praktycznie na każdej stacji benzynowej, nawet jeśli akurat nie masz ze sobą pompki rowerowej.

Dunlop i Schrader – czym różnią się te dwa rodzaje wentyli w rowerze pod kątem budowy? Wentyl amerykański składa się z metalowej rurki, posiadającej zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny gwint. W jej środku umieszczony został wymienny rdzeń ze sprężyną oraz uszczelką. 

Aby można było napompować dętkę z wentylem Schrader, taką jak dętka rowerowa standardowa Specialized z zaworem SCHRADER, konieczna jest pompka ze specjalną końcówką. Jej zadaniem jest wciśnięcie rdzenia w trakcie pompowania i otworzenie tym samym dostęp powietrza do wnętrza dętki. Taka końcówka nie tylko wciska rdzeń zaworu, ale również blokuje pompkę na wentylu. Dzięki temu przytrzymywanie końcówki pompki w trakcie pompowania nie jest konieczne.

rodzaje wentyli rowerowych

Po zdjęciu końcówki, ciśnienie wewnątrz dętki zacznie wypychać wentyl oraz rdzeń, tym samym go uszczelniając. W odróżnieniu od wentyla Dunlop, wentyl amerykański umożliwia łatwe sprawdzenie oraz zmniejszenie ciśnienia w oponie. Aby wypuścić przez niego powietrze, wystarczy jedynie nacisnąć opisywany wyżej rdzeń.

To, co odróżnia wentyl samochodowy i inne typy wentyli rowerowych to jego 8 milimetrowa średnica. Dzięki niej przepływ powietrza jest większy, co pozwala szybciej pompować np. koła górskich rowerów czy też zjazdowych. Jednak duża średnica ma też swoje minusy. Mowa tu głównie o wspomnianym już wcześniej osłabieniu obręczy koła dużym otworem. Ze względu na złożoną budowę, Schrader jest bardziej awaryjny niż Dunlop. Najczęściej powodem nieszczelności wentyla jest uszkodzona uszczelka rdzenia.

Jaki wentyl do roweru spotkasz na rynku oprócz dwóch opisanych wyżej? Ostatnim, ale najbardziej popularnym obok wentyla Schrader, jest zawór Presta, znany również jako Sclaverand (SV) lub wentyl francuski. Podobnie, jak Dunlop ma on średnicę 6 milimetrów, dzięki czemu nie osłabia tak bardzo obręczy koła.

Wentyl rowerowy Presta składa się z rurki zwieńczonej charakterystycznym gwintowanym tłoczkiem, który działa na podobnej zasadzie co rdzeń zaworu samochodowego. Wciskaną podczas pompowania końcówkę wentyla zabezpieczono za pomocą niewielkiej nakrętki, którą należy odkręcić przed rozpoczęciem wtłaczania powietrza do koła. Następnie trzeba ponownie ją zakręcić, zaraz po tym, jak skończysz pompować dętkę.

Największą zaletą wentyla Presta jest jego wysoka szczelność, która jest zasługą m.in. tego, że jest on na stałe połączony z dętką. Jednak to połączenie może być też w pewien sposób wadą — jeżeli w jakiś sposób uda Ci się go urwać. Wentyla Presta na ogół nie da się wymienić, dlatego w przypadku jego uszkodzenia konieczna jest wymiana całej dętki. Kupując nową, zwróć uwagę na wysokość obręczy. Jeżeli wentyl nie będzie wystarczająco wystawał ponad wewnętrzną krawędź koła, jego napompowanie może być niemożliwe.

Pomimo identycznej średnicy i podobnego wyglądu nie powinieneś mylić wentyla francuskiego z włoskim, czyli tzw. zaworem Regina. Jest on niezwykle rzadko stosowany. Spotkasz go wyłącznie w dętkach włoskiej produkcji. Dzięki takiej samej średnicy otworu w obręczy, wentyle Regina można w łatwy sposób wymienić na Presty. 

Jaka dętka do roweru – wybór w zależności od typu wentyla

Jak sprawdzić jaka dętka do roweru będzie odpowiednia oraz jaki typ zaworu powinna posiadać dętka rowerowa? Rodzaje wentyli opisane w poprzednim akapicie są zwykle przypisane do konkretnych typów rowerów. Jaka dętka do roweru szosowego lub gravela stosowana jest zwykle przez producentów? Najczęściej posiada ona zawór typu Presta tak jak dętka lateksowa Bontrager 700C. Z kolei wentyle Schrader znajdują zastosowanie w rowerach o bardziej terenowym usposobieniu, takich jak MTB czy rowery zjazdowe. Zawory Dunlop spotkasz głównie w rowerach zabytkowych oraz dziecięcych.

Jeżeli nie chcesz mieć nieprzyjemnej niespodzianki podczas montażu nowej dętki, powinieneś nauczyć się rozpoznawać wentyle rowerowe. Rodzaje Presta, Dunlop oraz Schrader, jak wspomnieliśmy już wcześniej, nie mogą być stosowane zamiennie. Dotyczy to zwłaszcza wentyla samochodowego, który w przeciwieństwie do pozostałych dwóch zaworów o średnicy 6 milimetrów, ma aż 8.

Jak w takim razie określić, jak zawór powinna mieć dętka rowerowa? Rodzaje wentyli najlepiej dopasowywać „na oko” poprzez wizualne porównywanie ich do zaworu, który znajduje się w dętce. Jeżeli jej już nie ma, to najlepszym sposobem będzie zmierzenie średnicy otworu, który znajduje się w obręczy. 

Jeżeli Twój rower posiada wysoką obręcz, to również warto ją zmierzyć. Konstrukcja to nie jedyna rzecz, która odróżnia od siebie wentyle rowerowe. Rodzaje dętek mają też różne długości zaworów. Jeżeli kupisz dętkę ze zbyt krótkim wentylem, to po jej zamontowaniu na obręcz, założenie końcówki pompki może okazać się niemożliwe. Dlatego, najzwyczajniej w świecie nie będziesz w stanie napompować opony swojego roweru.

Czym jeszcze może odróżniać się dętka rowerowa? Rodzaje wentyli to nie jedyna rzecz, na którą powinieneś zwrócić uwagę, decydując się na zakup dętki. Przede wszystkim powinieneś sprawdzić, jaki rozmiar będzie odpowiedni do koła Twojego roweru. Możesz go ustalić na podstawie oznaczeń znajdujących się na boku opony. Czasami są one również umieszczone na samej obręczy. Ważna jest nie tylko właściwa średnica dętki, ale i jej szerokość, która sprawi, że będzie ona właściwie współpracowała z oponą Twojego roweru.

Przeczytaj również: Jak wlać mleko do opony tubeless? Czyli o tym, jak przejść na system bezdętkowy

rodzaje wentyli rowerowych

Rodzaje wentyli w rowerze – podsumowanie

Na rynku części rowerowych, możesz spotkać obecnie trzy typy wentyli: Presta, Schrader oraz Dunlop. Dwa pierwsze typy wiodą tak naprawdę prym, a to, który z nich jest zastosowany w rowerze, jest uzależnione w dużej mierze od tego, z jakim rodzajem roweru mamy do czynienia. 

Smukłe wentyle Presta, z charakterystycznym gwintowanym tłoczkiem można spotkać głównie w rowerach szosowych oraz gravelach. Z kolei grubsze wentyle Schrader, które można napompować na każdej stacji benzynowej, trafiają do rowerów o bardziej terenowym przeznaczeniu. Ostatni rodzaj, czyli wentyl Dunlop powoli znika z rynku. Można go spotkać głównie w rowerach dziecięcych oraz zabytkowych.

Rodzaj wentyla to jedna z głównych cech, na którą powinieneś zwrócić uwagę, kupując nową dętkę. Ze względu na różne średnice zaworów Presta oraz Schrader nie mogą być one stosowane zamiennie. Dlatego, zanim zamówisz nową część, ustal jaki zawór posiadała stara dętka lub sprawdź, pod jaki rodzaj wentyla przygotowane są koła w Twoim rowerze.

Jeżeli wiesz już, jakiego rodzaju dętki szukasz, to zapraszamy Cię do zapoznania się z bogatą ofertą naszego sklepu Sprint-Rowery. Znajdziesz u nas zarówno dętki z różnymi rodzajami wentyli, jak i opony oraz odpowiednie pompki. Dzięki nim szybko i łatwo napompujesz koła, nawet jeśli będziesz musiał zrobić to w trasie. Zapewniamy, że w asortymencie sklepu znajdziesz części do roweru, które spełnią wszystkie Twoje oczekiwania.