This is a demo store. No orders will be fulfilled.

Przerzutki w piaście: Jak działają i dla kogo są najlepsze?

06/01/2024
Przerzutki w piaście: Jak działają i dla kogo są najlepsze?

Czym są przerzutki w piaście? To technologia, która jest obecna w przemyśle rowerowym od dziesięcioleci. W jakich rowerach jest dziś stosowana? Dlaczego klienci tak lubią, gdy w rowerze jest przerzutka w piaście? Podpowiadamy!

Spis treści:

  1. Wstęp
  2. Jak Działają Przerzutki w Piaście?
  3. Dla Kogo Najlepsze Są Przerzutki w Piaście
  4. Porównanie z Tradycyjnymi Przerzutkami
  5. Zakończenie

przerzutka-w-piascie

Wstęp

Przerzutki w piaście, znane również jako systemy Torpedo, mają swoje korzenie w początku XX wieku, kiedy to firma Fichtel & Sachs wprowadziła na rynek pierwszą wolnobiegową piastę.

Te wczesne przerzutki były rewolucyjnym krokiem w rozwoju rowerów, umożliwiając zmianę biegów bez konieczności przesuwania łańcucha. Szybko stały się popularne w klasycznych modelach rowerów holenderskich, gdzie ich ukryta konstrukcja i minimalna konserwacja były idealne do codziennego użytku w warunkach miejskich.

Przerzutki w piaście zyskały uznanie ze względu na swoją niezawodność, trwałość i łatwość obsługi, co czyni je doskonałym wyborem dla rowerów miejskich. To właśnie w nich kładzie się nacisk na prostotę i funkcjonalność.

Najbardziej rozpowszechniła się przerzutka w piaście 3 biegowa. Przerzutki w piaście oferują różnorodność i elastyczność dla różnych stylów jazdy.

Dziś najbardziej rozpoznawalną grupą osprzętu, która oferuje te przerzutki jest Shimano Nexus.

Jak Działają Przerzutki w Piaście?

Przerzutki w piaście działają na zasadzie przekładni planetarnej, co oznacza, że wszystkie mechanizmy są ukryte wewnątrz piasty tylnej koła.

W przeciwieństwie do tradycyjnych przerzutek zewnętrznych, gdzie zmiana biegów odbywa się przez przesuwanie łańcucha między różnymi kołami zębatymi, w przerzutce w piaście zmiana przełożeń odbywa się wewnątrz piasty za pomocą zestawu kół zębatych.

Ta konstrukcja oferuje szereg zalet, w tym ochronę przed zanieczyszczeniami i minimalną potrzebę konserwacji. Jest to szczególnie korzystne w warunkach miejskich.

Użytkownik zmienia biegi przy pomocy manetki na kierownicy, co przekłada się na zmianę konfiguracji kół zębatych w piaście i tym samym na zmianę przełożenia. To rozwiązanie jest szczególnie efektywne i wygodne, ponieważ pozwala na zmianę biegów nawet podczas postoju, co jest dużą zaletą w ruchu miejskim.

Przerzutki w piaście mają również swoje wady. Zazwyczaj są cięższe niż tradycyjne przerzutki zewnętrzne, co może wpływać na ogólną wagę roweru. 

Ponadto ich naprawa i regulacja mogą być bardziej skomplikowane, co wymaga specjalistycznej wiedzy i narzędzi. Mimo tych niedogodności, przerzutki w piaście są cenione za ich trwałość i niezawodność. Czyni je doskonałym wyborem dla rowerzystów miejskich, którzy chcą mieć niskie koszty utrzymania sprzętu i prostotę użytkowania.

Przeczytaj również: Rower górski czy miejski? Jakie są Twoje rowerowe priorytety?

rower-z-przerzutkami-w-piascie5

Dla Kogo Najlepsze Są Przerzutki w Piaście

Przerzutki w piaście są idealnym wyborem dla miejskich kolarzy, którzy cenią sobie wygodę, niezawodność i minimalną konserwację. Ze względu na swoją ukrytą konstrukcję, są one odporne na zanieczyszczenia i uszkodzenia. Jest to szczególnie ważne w warunkach miejskich, gdzie nie zawsze mamy dostęp do przestrzeni serwisowej, a rower użytkowany jest w różnych warunkach.

Dzięki temu, że przerzutki są zintegrowane z piastą, nie wymagają one częstego czyszczenia czy regulacji. Jest to ogromną zaletą dla osób, które nie chcą spędzać dużo czasu na utrzymaniu roweru.

Co więcej, przerzutki w piaście są idealne dla rowerów trekkingowych, które są używane w różnorodnych warunkach terenowych. Przerzutka w piaście 3 biegowa czy 7 biegów zwykle jest na tyle elastyczna, że pozwala na wygodną jazdę rowerem fitness. Sprawdzi się od płaskich dróg miejskich po bardziej wymagające trasy trekkingowe.

Szczególnie interesującym połączeniem jest przerzutka w piaście i pas gatesa.

Trek District 3 Equipped 2023 – pas gatesa i przerzutka w piaście, czy może być coś lepszego do miejskiej jazdy?

Seria District zaprojektowana została z myślą o tym, by jak najlepiej Ci służyć w przestrzeni miejskiej. W tym zadaniu radzi sobie znakomicie i z powodzeniem może Ci zastąpić samochód w większości sytuacji.

przerzutka-w-piascie-3-biegowa-regulacja
Przede wszystkim District 3 ma lekką i sztywną aluminiową ramę, którą Trek objął dożywotnią gwarancją producenta. Dodatkowe gniazda montażowe na bagażnik i błotniki (są w zestawie) sprawiają, że rower może zostać wyposażony w sakwy lub torby do przewożenia pakunku.

Wbudowane oświetlenie jest zasilane z prądnicy w przedniej piaście, więc jesteśmy przygotowani do jazdy w każdych warunkach pogodowych. Dla miłośników parkowania w mieście jest także stopka.

Najważniejszym elementem District 3 jest wyjątkowo bezobsługowy napęd. Ten model Trek korzysta z 8-biegowej przekładni Shimano Nexus, którą obsługuje się prostą obrotową manetką na kierownicy.

Zamiast łańcucha producent użył tzw. „Pas Gatesa”. To rozwiązanie, które pozwala na wyeliminowanie smaru z układu napędowego i poza okresowymi przeglądami nie wymaga zabiegów konserwacyjnych. Praca napędu jest cicha i bezproblemowa, co powoduje, że District 3 jest bezkonkurencyjnym rowerem w mieście.

Jeśli szukasz wygodnego i wszechstronnego roweru na dojazd do pracy i weekendowe wycieczki, to District 3 jest strzałem w dziesiątkę. Posłuży Ci przez wiele sezonów.

Electra Loft 7i Step-Thru – „Holender” w nowoczesnym wydaniu

Jesteśmy pewni, że Electra Loft 7i jest spełnieniem rowerowych marzeń niejednej kobiety, która chce sprawnie poruszać się po mieście. To przepiękny rower nawiązujący stylistyką do klasycznych rowerów holenderskich.

przerzutka-w-piascie-3-biegowa
Aluminiowa rama została zaprojektowana zgodnie z opatentowaną przez firmę Electra technologią Flat Foot Technology. Dzięki niej jesteś w stanie podeprzeć się nogą na postoju bez konieczności wstawania z siodełka.

Electra Loft 7i występuje w trzech różnych kolorach, a każdy z nich został połączony z pasującymi kolorystycznie dodatkami. Ten rower idealnie komponuje się z miejską kawiarnią, a dzięki temu, że posiada bagażnik i błotniki, możesz wykorzystać go jako komfortowy środek transportu do pracy.

Przerzutka w piaście 7 biegów jest z grupy Shimano Nexus. Komponenty z tej serii znane są z rzadkiej konserwacji i wysokiej wytrzymałości. Razem z szerokimi oponami 700x35 C i wygodnym siodłem ze sprężynami, sprawia, że mając Loft 7i pozostaje tylko cieszyć się lekką jazdą.

Giant Liv Flourish Disc 0 – rower z przerzutkami w piaście od giganta rowerowego

Giant jest jedną z tych firm, którym zdecydowanie nie można odmówić innowacji. Trudno jest wprowadzić do segmentu rowerów miejskich coś nowego, a jednak w modelu Giant Liv Flourish Disc 0 znajdziemy kilka dodatków, które powodują, że to praktyczny i lubiany przez Panie model.

rower-z-przerzutkami-w-piascie

Giant jest jedną z tych firm, którym zdecydowanie nie można odmówić innowacji. Trudno jest wprowadzić do segmentu rowerów miejskich coś nowego, a jednak w modelu Giant Liv Flourish Disc 0 znajdziemy kilka dodatków, które powodują, że to praktyczny i lubiany przez Panie model.

Giant zastosował w nim lekką ramę z aluminium z niskim przekrokiem i przepięknym, głębokim, oliwkowym lakierem. Razem z brązowymi dodatkami prezentuje się nie gorzej niż najbardziej stylowy rower Electra.

Jego dużą zaletą jest półeczka transportowa na przedniej osi, która ułatwia przewożenie zakupów lub koszyka. Dzięki temu możesz swobodnie nim jeździć po mieście, zamiast używać samochodu lub transportu miejskiego.

Giant Liv Flourish Disc 0 wyposażony jest we wszystko, co może Ci być potrzebne do wygodnej jazdy: stopkę, błotniki i komplet oświetlenia. Z tyłu znajduje się klasyczny bagażnik.

Dzięki zastosowaniu hydraulicznych hamulców tarczowych Tektro M276 Giant Liv Flourish Disc 0 nawet obładowany dodatkowym bagażem jest łatwy do zatrzymania.

Najważniejsze jednak jest to, że producent zastosował 8 biegową przekładnię Shimano Nexus i pasek gatesa z włókna węglowego zamiast łańcucha. Pozwala to na cichą pracę napędu i całkowite wyeliminowanie smaru. Jadąc do pracy, nie ma ryzyka pobrudzenia ulubionych spodni, a konserwacja ograniczona jest do minimum.

To klasyczny rower miejski, w którym użyto najnowszych technologii z tego segmentu. Pozwoli Ci to po prostu wsiąść i jechać bez myślenia o serwisie i regulacjach.

Zobacz także: Giant Revolt X Pro 0 vs. Giant Revolt X Pro1 – Szczegółowe porównanie dwóch rowerowych gigantów!

Porównanie z Tradycyjnymi Przerzutkami

Jest kilka kluczowych różnic między przerzutkami w piaście a tymi tradycyjnymi zewnętrznymi.

Przerzutki w piaście, ze względu na swoją konstrukcję, są bardziej odporne na warunki atmosferyczne i wymagają mniej konserwacji. Są one idealne dla rowerów miejskich, gdzie niska konserwacja i odporność na zanieczyszczenia są kluczowe. 

Ich minusem jest to, że przerzutki w piaście mają ograniczony zakres przełożeń w porównaniu do przerzutek zewnętrznych, co może być problemem w trudniejszym terenie. Są też cięższe, przez co mogą wpływać na ogólną wagę roweru w tylnej sekcji. Dodatkowo niestety niezbyt dobrze znoszą jazdę w nierównym terenie.

Mimo to, dla wielu użytkowników miejskich, zalety przerzutek w piaście, takie jak ich trwałość, niezawodność i niska konserwacja, przeważają nad tymi ograniczeniami. 

Unibike Citizen 2023 - przerzutki w piaście nie są koniecznością

Ten prosty rower miejski od polskiego producenta ma wszystko to, co jest potrzebne do praktycznej jazdy w mieście.

przerzutka-w-piascie-7-biegowRama z aluminium z niskim przekrokiem jest komfortowa i sztywna. W standardowym wyposażeniu roweru znajduje się pompka, błotniki, stopka i komplet oświetlenia.

Przerzutki w piaście wprawdzie nie występują w tym modelu, lecz producent zdecydował się na użycie komponentów Shimano Altus z 7 biegami. Oprócz tego, mamy w tym rowerze dobrej jakości support z łożyskami maszynowymi i uszczelnieniem, a także piastę z prądnicą wewnętrzną.

Zaletą rowerów Unibike jest jeden z najlepszych stosunków cena/jakość na rynku i nie inaczej jest w tym modelu. W cenie poniżej 3000 zł otrzymujemy kompletnie wyposażony rower miejski z wysokiej jakości dodatkami jak np. markowe siodełko Selle Royal i wiklinowy kosz na kierownicy. 

przerzutka-w-piascie

Zakończenie

Wiesz już, jaki rower z przerzutkami w piaście wybrać i dlaczego to rozwiązanie cieszy się taką popularnością. Nie pozostaje nic innego, jak sprawdzić naszą ofertę i wybrać odpowiedni sprzęt dla siebie. Jeżeli nadal będziesz mieć jakieś pytania, nasi eksperci chętnie odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i wątpliwości.

Nowy sezon już tuż tuż, nie zostań w tyle!

Do następnego!