This is a demo store. No orders will be fulfilled.
Jaka owijka na kierownicę sprawdzi się najlepiej? Poznaj Sprintowe propozycje!

Rowery szosowe oraz popularne gravele mają kierownicę zwaną ze względu na swój charakterystyczny kształt barankiem. Aby umożliwić pewny chwyt kierownicy tego typu, stosuje się tzw. owijki. Tego, jaka owijka na kierownicę będzie najlepsza do Twojego roweru, oraz jak założyć ją poprawnie, dowiesz się w dalszej części naszego artykułu.
Spis treści:
- Jaka owijka na kierownicę, czyli wszystko, co musisz wiedzieć o tym elemencie
- Jaką owijkę na kierownicę wybrać – na co zwrócić uwagę?
- Najlepsza owijka na kierownicę – ranking topowych produktów
- Zakładanie owijki na kierownicę – techniki i praktyczne wskazówki
- Jaka owijka do szosy lub gravela – podsumowanie
Jaka owijka na kierownicę, czyli wszystko, co musisz wiedzieć o tym elemencie
Zakładanie owijki na kierownicę to zabieg stosowany zarówno ze względów estetycznych, jak i ergonomicznych. Owijka, przypominająca wyglądem taśmę, to element wykonany z elastycznych materiałów, takich jak korek czy pianka. Stosuje się ją głównie w przypadku rowerów wyposażonych w kierownicę typu „baranek”, która pozwala na przyjęcie bardziej aerodynamicznej postawy podczas jazdy. Występuje w rowerach szosowych oraz w zdobywających ostatnio coraz większą popularność gravelach.
Podstawową funkcją, którą ma owijka na kierownicę rowerową, jest poprawienie chwytu rowerzysty, co w bezpośredni sposób wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy rowerem. Owijki wykonane są zwykle z materiałów antypoślizgowych. Często posiadają też specjalną fakturę lub wzór, mający poprawić przyczepność dłoni do kierownicy. Jest to szczególnie istotne, kiedy ręce kolarza są spocone lub po prostu w trakcie jazdy w deszczu, gdy wilgoć zwiększa prawdopodobieństwo ześlizgnięcia się dłoni z kierownicy.
Nawijanie owijki na kierownicę pozwala również w istotnym stopniu zredukować drgania i wstrząsy, które w trakcie jazdy przenoszone są na dłonie rowerzysty. Ma to szczególne znaczenie podczas jazdy w terenie lub po asfalcie o wysokiej chropowatości powierzchni. Materiały, z których produkuje się owijki rowerowe, mają właściwości absorbujące drgania, co przekłada się nie tylko na większy komfort jazdy, ale również sprawia, że dłonie oraz nadgarstki rowerzysty nie męczą się tak szybko.
Aby owijka rowerowa zapewniała odpowiedni chwyt oraz pozwalała na redukcję wibracji, musi posiadać odpowiednią grubość i fakturę oraz być właściwie zaprojektowana i zamontowana na kierownicy. Tylko biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki, możesz liczyć na pełen komfort dłoni oraz nadgarstków w trakcie jazdy rowerem, zwłaszcza podczas długich tras.
Bardzo ważne są również walory estetyczne owijki. Na rynku obecne są taśmy w wielu kolorach, fakturach oraz wzorach. Dlatego też montaż owijki jest świetnym sposobem na „udekorowanie” kierownicy Twojej szosy lub gravela, ponieważ możesz połączyć formę z funkcją i wybrać owijkę, która nie tylko podniesie komfort podróży, ale również pozwoli na dopasowanie roweru do Twoich preferencji estetycznych.
Zobacz także: Rama karbonowa czy aluminiowa? Jaki rower wybrać? Wady i zalety ram
Jaką owijkę na kierownicę wybrać – na co zwrócić uwagę?
Zastanawiasz się, jaka owijka na kierownicę sprawdzi się najlepiej w Twoim przypadku? Podstawową cechą, która wpływa na właściwości owijek i możliwości ich zastosowania, jest materiał, z którego dany model jest wykonany. To właśnie on ma największy wpływ na pewność chwytu, tłumienie drgań oraz trwałość owijki.
Najbardziej uniwersalne owijki rowerowe wykonane są z korka. Jest to rozwiązanie, które ma już swoje lata, ale należy przyznać, że korek jako materiał na owijkę ma sporo zalet. Takie owijki są przede wszystkim lekkie oraz miękkie w dotyku, jednocześnie mając dobre właściwości tłumiące i zapewniając odpowiednią przyczepność. Są też stosunkowo tanie. Do ich wad zaliczyć można przede wszystkim podatność na brudzenie się oraz wchłanianie wody i potu.
Tradycyjnym, ale w dalszym ciągu bardzo często stosowanym rozwiązaniem są owijki skórzane. Są to elementy o bardzo dobrych właściwościach tłumiących, zapewniające też pewny chwyt. Cechują się wysoką trwałością oraz klasycznym, eleganckim wyglądem, który w dalszym ciągu ma szerokie grono zwolenników.
Obecnie większość kolarzy owija kierownicę rowerową owijkami wykonanymi z materiałów syntetycznych, takich jak poliuretan czy nylon w formie pianki lub żelu. Cechują się one niską masą, doskonałą absorpcją drgań oraz wysoką trwałością i odpornością na warunki atmosferyczne, dzięki czemu są one idealnym wyborem dla rowerzystów, którym niestraszna jest jazda w deszczu.
Jaką grubość powinna mieć najlepsza owijka na kierownicę? Jest to uzależnione w dużej mierze od tego, w jaki sposób wykorzystujesz rower. Profesjonaliści i osoby, które podchodzą do jazdy bardziej „na poważnie”, na ogół preferują cieńszą owijkę, ponieważ zapewnia im ona lepsze czucie drogi i roweru, co niestety okupione jest obniżeniem komfortu jazdy. Rowerzyści, którzy jeżdżą bardziej rekreacyjnie, wybierają owijkę o grubości od 2 do 2,5 mm, co pozwala na lepsze tłumienie drgań.
Jeżeli chodzi o wybór koloru, faktury czy też wzoru owijki, to jest to czysto indywidualna kwestia. Weź jednak pod uwagę to, czy dany kolor, czy też rodzaj powierzchni będzie łatwy do utrzymania w czystości i czy nie wyblaknie zbyt szybko pod wpływem promieni słonecznych.
Zobacz również: Jazda rowerem w nocy – o czym musisz pamiętać, aby czuć się bezpiecznie?
Najlepsza owijka na kierownicę – ranking topowych produktów
Wiesz już, na co zwrócić uwagę decydując się na zakup nowej owijki na kierownicę. Jeśli jednak w dalszym ciągu nie jesteś pewien, jaka owijka do szosy lub gravela będzie w Twoim wypadku odpowiednia, to poniżej przedstawiamy kilka modeli owijek dopasowanych do różnego budżetu i oczekiwań, dostępnych w sklepie Sprint-Rowery.
Nasza pierwsza propozycja to owijka Sram 08A HB Supercork Bar Tape. To doskonała owijka w dobrej cenie, która z pewnością spełni oczekiwania użytkowników wymagających dobrego i stosunkowo taniego rozwiązania. Owijka została wykonana z klasycznego korka z dodatkiem poliuretanu, dzięki czemu cechuje się doskonałą przyczepnością oraz tłumieniem wibracji. Ta owijka na kierownicę rowerową występuje w aż 6 kolorach, dzięki czemu z pewnością uda Ci się dobrać wariant, pasujący wizualnie do Twojego roweru.
Kolejna propozycja to owijka Giant Stratus Lite 3.0, przeznaczona dla bardziej wymagających użytkowników, którzy oczekują wyższej przyczepności dłoni i lepszego czucia roweru oraz nawierzchni. Owijkę wykonano z poliuretanu z piankowym podkładem, dzięki czemu jest ona bardzo lekka, a wielokierunkowa tekstura zmniejsza ryzyko poślizgu dłoni. Ta owijka również występuje w kilku atrakcyjnych kolorach.
Jaką owijkę na kierownicę powinieneś wybrać, jeśli oczekujesz absolutnie najwyższej jakości, połączonej z wysokim komfortem oraz doskonałą kontrolą nad rowerem? Najbardziej wymagającym użytkownikom polecamy owijkę Fizik Vento Solocush wykonaną ze specjalnego tworzywa Solocush od Fizik. Materiał ten oferuje doskonałą przyczepność nawet podczas jazdy bez rękawiczek. Dodatkowo nie pochłania również wilgoci, co jest kolejną zaletą dla osób preferujących jazdę z gołymi dłońmi.
Zakładanie owijki na kierownicę – techniki i praktyczne wskazówki
Przedstawiliśmy już przykłady oraz właściwości, które powinna mieć dobra owijka na kierownicę. Jak założyć ją w sposób poprawny, tak by zapewniała wymagany komfort i bezpieczeństwo? Zapraszamy do naszej instrukcji, w której w kilku krokach wyjaśnimy, jak pozbyć się starej owijki oraz założyć na jej miejsce nową.
- Pierwszym krokiem powinno być stabilne unieruchomienie roweru. Pomocny może być stojak serwisowy.
- Odwiń stare taśmy, a samą kierownicę przetrzyj preparatem do otłuszczania. Dzięki temu nie tylko usuniesz pozostałości po starym kleju, ale również sprawisz, że nowa owijka lepiej będzie się trzymać powierzchni.
- Za pomocą taśmy izolacyjnej przyklej wszystkie linki z przodu kierownicy. Jeżeli są one już właściwie przygotowane, to możesz pominąć ten krok.
- Wyjmij korki zabezpieczające rurki kierownicy oraz podwiń gumy klamkomanetek. Tylko w ten sposób nawiniesz nową taśmę poprawnie.
- Rozwiń nową taśmę i usuń osłonę strony z klejem (o ile występuje).
- Teraz najtrudniejsza część, czyli nawijanie owijki na kierownicę. Zacznij od jej dołu. Zanim rozpoczniesz nawijanie, przyłóż owijkę do rurki i zostaw około 1/3 wystającego brzegu, by na koniec schować go w rurce.
- Nawijaj od zewnątrz do wewnątrz, naciągając równocześnie taśmę. Cały czas sprawdzaj to, jak układają się kolejne warstwy i czy przylegają one do kierownicy.
- W miejscu klamkomanetki zrób tzw. ósemkę. Uzyskasz w ten sposób estetyczne przejście.
- Nawijanie zakończ na mostku. Nadmiar owijki obetnij nożyczkami, a jej końcówkę przyklej taśmą. Na koniec wystarczy włożyć korek i gotowe. Twoja nowa owijka jest na miejscu.
Jaka owijka na kierownicę rowerową – podsumowanie
Liczymy, że po lekturze naszego artykułu wiesz już, jaka owijka do szosy lub gravela będzie dla Ciebie odpowiednia. Przypomnijmy: owijka rowerowa to element, którego zadaniem jest poprawienie chwytu kierownicy oraz tłumienie drgań przenoszonych podczas jazdy na ręce rowerzysty. Z racji tego, że owijki występują w wielu kolorach oraz wzorach, pełnią one również funkcję ozdobną.
Podstawowe różnice pomiędzy różnymi typami owijek to materiał, z którego są one wykonane, grubość oraz ewentualna faktura poprawiająca przyczepność dłoni. Klasyczne owijki wykonane są z korka lub skóry. Trzecią grupę stanowią elementy wykonane z tworzyw sztucznych, takich jak np. poliuretan w formie pianki lub żelu. Tworzywa to obecnie najpopularniejsze materiały, z których może być wykonana owijka na kierownicę.
Jak założyć nową część? Nie jest to przesadnie trudne, ale wymaga cierpliwości oraz doświadczenia. Bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie powierzchni do montażu nowej owijki. Musisz pamiętać również o tym, by w momencie rozpoczęcia nawijania zostawić trochę naddatku owijki, który później razem z korkami schowa się we wnętrzu kierownicy.
Jeżeli wiesz już, jakiego typu owijkę chcesz kupić, to zapraszamy Cię serdecznie do zapoznania się z ich szeroką gamą dostępną w sklepie Sprint-Rowery. Niezależnie od tego, czy potrzebujesz jedynie owijki, czy też może wymieniasz całą kierownicę, jesteśmy pewni, że w asortymencie naszego sklepu znajdziesz dokładnie to, czego Ci trzeba.