This is a demo store. No orders will be fulfilled.
Jak odpowietrzyć hamulce w rowerze?

Hamulce hydrauliczne z roku na rok stają się coraz bardziej popularne, znajdując zastosowanie m.in. w rowerach szosowych. W odróżnieniu od tradycyjnych hamulców sterowanych linką wymagają one jednak regularnego odpowietrzania. Z naszego artykułu dowiesz się, jak odpowietrzyć hamulce w rowerze i dlaczego jest to takie ważne.
W artykule dowiesz się:
- Dlaczego warto nauczyć się odpowietrzania hamulców,
- po czym poznać, że masz zapowietrzony hamulec w rowerze,
- na co zwrócić uwagę po zakończeniu odpowietrzania, by hamulce rowerowe były sprawne przez długi czas.
Spis treści:
- Dlaczego prawidłowe odpowietrzanie hamulców w rowerze jest ważne?
- Jak odpowietrzyć układ hamulcowy w rowerze? Ogólne zasady i techniki
- Odpowietrzanie hamulców w rowerze krok po kroku
- Już wiesz, jak odpowietrzyć hamulce w rowerze! O czym jeszcze warto pamiętać?
- Jak odpowietrzyć hamulce rowerowe? Podsumowanie
Dlaczego prawidłowe odpowietrzanie hamulców w rowerze jest ważne?
Aby zrozumieć, dlaczego odpowietrzanie hamulców w rowerze jest tak ważne, należy wcześniej wiedzieć, jak zbudowany jest hydrauliczny układ hamulcowy, oraz jaka jest zasada jego działania.
W przypadku tradycyjnych hamulców wciśnięcie klamki powoduje zaciskanie się klocków hamulcowych na tarczy lub obręczy koła za pośrednictwem cięgna, którym najczęściej jest stalowa linka.
W układzie hydraulicznym wciśnięcie hamulca wywołuje ruch tłoczka, który w ten sposób zwiększa ciśnienie znajdującego się w układzie płynu hamulcowego, co z kolei powoduje dociśnięcie klocków do tarczy.
Jaka jest przewaga hamulców hydraulicznych nad tradycyjnymi, mechanicznymi?
Są one przede wszystkim zdecydowanie bardziej wydajne. Generują większą siłę docisku klocka do tarczy i nie wymagają dużej siły nacisku na klamkę, by skutecznie hamować. Są też niezwykle odporne na wymagające warunki atmosferyczne.
Wadą hydrauliki jest konieczność okresowej wymiany płynu hamulcowego i odpowietrzania hamulców.
Hydrauliczny układ hamulcowy nie jest w 100% szczelny, przez co z czasem mogą się do niego dostać pęcherzyki powietrza, powodując jego zapowietrzenie oraz obniżając skuteczność hamowania. Wyraźnie poczujesz to przy naciskaniu klamki hamulca, gdyż zacisk bezie pracował nienaturalnie i z opóźnieniem.
Dlaczego tak się dzieje? Wynika to z charakterystyki całej konstrukcji i zastosowanego wewnątrz płynu.
Przeczytaj także: Jak wyregulować hamulce w rowerze? Wszystko, co powinieneś wiedzieć!
Jak odpowietrzyć układ hamulcowy w rowerze? Ogólne zasady i techniki
Odpowietrzeniem układu hamulcowego powinieneś zainteresować się zawsze w sytuacji, w której zaobserwujesz obniżoną moc hamowania.
Sygnały, które mogą wskazywać na to, że w układzie znajdują się pęcherzyki powietrza:
- dłuższy niż zwykle skok klamki hamulcowej,
- wymagana większa siła nacisku na dźwignię w trakcie hamowania,
- klamka hamulcowa nie wraca do swojej standardowej pozycji po naciskaniu.
Przed przystąpieniem do odpowietrzania układu koniecznie upewnij się, jaki płyn hamulcowy został zastosowany w Twoim rowerze.
Opcje są tak naprawdę tylko dwie: może być to znany z samochodowych układów hamulcowych DOT, lub olej mineralny.
Rozróżnienie płynów jest niezwykle ważne, ponieważ uszczelki hamulców przygotowanych do współpracy z olejem mineralnym nie są odporne na żrące właściwości płynu DOT, przez co mogą ulec rozpuszczeniu.
Podczas całej procedury przyda Ci się kilka podstawowych narzędzi:
- płyn zgodny z modelem hamulców hydraulicznych w Twoim rowerze,
- lejek do aplikacji,
- strzykawka,
- wężyk o średnicy pasującej do zacisku hamulca,
- klucz płaski 7mm,
- imbusy 2.5, 4 i 5 mm,
- klucz torx do śruby odpowietrzającej,
- pojemnik na olej,
- blokada tłoczków hamulcowych
Dobrym pomysłem jest kupno "gotowca" w postaci dedykowanego zestawu do odpowietrzania hamulców danego producenta.
Sprawdź także, Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze? Wszystko, co powinieneś wiedzieć!
Odpowietrzanie hamulców w rowerze krok po kroku
Jeżeli masz już właściwy płyn hamulcowy oraz wszystkie niezbędne narzędzia, to przyszedł czas, żebyś dowiedział się, jak odpowietrzyć hamulce w rowerze.
Nie jest to zbyt skomplikowana operacja, dlatego uzbrojony w odpowiednią wiedzę powinieneś bez trudu sobie z nią poradzić. Bądź jednak uważny i dokładny, ponieważ właściwie odpowietrzone hamulce to kwestia bezpieczeństwa.
Jak odpowietrzyć hamulce hydrauliczne?
- Zdejmij koło i usuń klocki hamulcowe z zacisku. Całą operację można wykonywać z założonym kołem i klockami, ale ryzykujesz w ten sposób zachlapanie tarcz hamulcowych i klocków płynem. Zanieczyszczone klocki trzeba będzie niestety wymienić np. na okładziny Shimano H03C.
- Po wyjęciu klocków umieść w ich miejscu wspomnianą wcześniej blokadę tłoczków hamulcowych. Dzięki niej tłoczki nie wysuną się z zacisku hamulca, jeśli przypadkiem w trakcie wymiany naciśniesz dźwignię hamulca.
- Poluzuj właściwą klamkę hamulca i ustaw ją tak, by śruba odpowietrznika znajdowała się na górze.
- W następnym etapie należy odkręcić śrubę odpowietrznika w zbiorniku z płynem hamulcowym.
Zwróć uwagę na to, aby po odkręceniu śruby nie zgubić znajdującego się na niej uszczelnienia. W miejsce odpowietrznika włóż wspomniany wcześniej lejek. - Napełnij płynem strzykawkę z nałożonym na nią wężykiem. Drugi koniec wężyka załóż na śrubę odpowietrzającą przy zacisku hamulca (odkręcaną płaskim kluczem).
- Odkręć wspomnianą wyżej śrubę przy zacisku (ok. ¼ obrotu) i powoli zacznij wtłaczać płyn hamulcowy do układu.
- W momencie wprowadzania świeżego płynu do układu, z umieszczonego przy zbiorniku lejka powinien zacząć wydobywać się olej razem z pęcherzykami powietrza. Wtłaczaj płyn aż do momentu zniknięcia pęcherzyków powietrza.
- Dokręć śrubę odpowietrzającą przy zacisku.
- Do śruby odpowietrzającej znajdującej się przy zacisku zamontuj zbiornik na olej, podobnie jak miało to wcześniej miejsce ze strzykawką. Ponownie odkręć śrubę o ok. ¼ obrotu. Do zbiorniczka powinien zacząć spływać płyn z pęcherzykami powietrza.
- Jeśli poziom płynu w zbiorniku przy klamce spada, uzupełnij jego stan, wykorzystując do tego lejek.
- Jeżeli z zacisku przestały wydobywać się pęcherzyki powietrza, to możesz dokręcić śrubę odpowietrzającą i zdemontować zbiornik.
- Przed zdemontowaniem lejka przy klamce, obróć nią w lewo i w prawo mniej więcej o 30 stopni. Następnie zamontuj zaślepkę lejka i usuń go ze zbiornika.
- Wkręć śrubę zabezpieczającą z uszczelnieniem w zbiornik.
- Naciśnij klamkę i sprawdź, czy stawia ona wyczuwalny opór.
- Jeśli klamka pracuje prawidłowo, możesz przystąpić do ponownego montażu klocków oraz koła. Zalecamy uprzednio odtłuścić zacisk i jego okolice, żeby nie zabrudzić okładzin.
- Gotowe! Już wiesz, jak odpowietrzyć hamulec w rowerze!
Już wiesz, jak odpowietrzyć hamulce w rowerze! O czym jeszcze warto pamiętać?
Nawet jeśli hamulce w Twoim rowerze działają poprawnie, to eksperci zalecają, by wymienić płyn hamulcowy i odpowietrzyć cały układ przynajmniej raz w roku.
Idealną okazją do przypomnienia sobie jak odpowietrzyć hamulce rowerowe, jest moment przygotowania roweru do sezonu po zimie. Płyn warto wymienić również po każdym okresie, w którym rower był nieużywany przez dłuższy czas.
Dowiedz się również, jak wygląda Przechowywanie roweru – gdzie, jak? Podpowiadamy!
Problematyczna może być sytuacja, w której potrzebujesz dowiedzieć się, jak odpowietrzyć hamulce tarczowe w rowerze szosowym. W przypadku tego typu roweru końcówki do lejka bardzo często są inne, przez co ich montaż wymaga zastosowania specjalnego adaptera.
Niektóre klamkomanetki wymagają demontażu specjalnej pokrywki, aby możliwe było odpowietrzenie układu. Jest z tym zdecydowanie więcej pracy niż w przypadku rowerów górskich.
Jeżeli nie masz odpowiednich narzędzi lub po prostu nie czujesz się na siłach, by zrobić to samodzielnie, to odpowietrzenie hamulców w rowerze szosowym lepiej zlecić serwisowi rowerowemu. Koszt nie powinien przekroczyć kilkudziesięciu złotych.
Jak odpowietrzyć hamulce rowerowe? Podsumowanie
Jak widzisz samodzielne odpowietrzenie hamulców w rowerze, nie jest szczególnie trudne. Wystarczy jedynie pamiętać o kilku niuansach i cały proces z pewnością zakończy się sukcesem.
Zanim przystąpisz do odpowietrzania układu, upewnij się, jakim płynem wypełnione są przewody w Twoim rowerze. Może to być olej mineralny lub płyn DOT. Nie można ich stosować zamiennie, ze względu na możliwość uszkodzenia uszczelnień.
Właściwy płyn hamulcowy podobnie, jak części rowerowe, akcesoria oraz same rowery znajdziesz w sklepie Sprint-Rowery. W naszej bogatej ofercie każdy rowerzysta znajdzie coś dla siebie!