This is a demo store. No orders will be fulfilled.

Hookless – co warto wiedzieć o tej technologii

18/10/2023
Hookless – co warto wiedzieć o tej technologii

System opon bezdętkowych (tubeless) w rowerach stał się motorem napędowym dla rozwoju obręczy i opon rowerowych w ostatnich latach. Co więcej, wyparcie hamulców szczękowych na rzecz hamulców tarczowych w rowerach szosowych otworzyło producentom komponentów rowerowych duże pole do popisu. Czy koła w rowerze można zaprojektować na nowo? Jak najbardziej! Koła hookless są tego doskonałym przykładem. W tym artykule wyjaśnimy czym dokładnie jest system hookless, przedstawimy jego najważniejsze zalety i wady oraz podpowiemy, do jakiego typu jazdy rowerowej jest on przeznaczony. Zestawimy również system hookless z tradycyjną konstrukcją obręczy rowerowych. Zapraszamy!

Spis treści:

  1. Czym jest technologia hookless?
  2. Zalety obręczy hookless
  3. Potencjalne wyzwania i wady
  4. Dla kogo jest technologia hookless?
  5. Porównanie hookless z tradycyjnymi obręczami
  6. Czy technologia hookless jest dla Ciebie?

Czym jest technologia hookless?

obręcze hookless

Hookless to nowoczesna technologia, o którą od niedawna oparta jest produkcja obręczy do kół roweru. Obręcze hookless są na pierwszy rzut oka bliskie w konstrukcji w porównaniu do zwykłych obręczy bezdętkowych np. obręczy DT Swiss G 540 DB 28”. Różni je natomiast ważny szczegół – obręcze hookless nie posiadają „haka”, służącego do utrzymania opony na obręczy. Opona osadzona jest na płaskiej powierzchni. Z analizy tej konstrukcji wynika, że opona ma większy styk z obręczą. Zmienia się zatem ułożenie opony na obręczy.

opony hookless

Obręcze hookless posiadają proste i wypłaszczone wewnętrzne brzegi, pozwalające na lepszy kontakt opony z nią.  Mocne przyleganie opony do obręczy zapobiega ewentualnemu „ściąganiu” opony podczas jazdy z niższym ciśnieniem. Technologia hookless zakłada użycie opon bezdętkowych (w systemie TLR – Tubeless Ready), zalewanych specjalnym mleczkiem uszczelniającym np. uszczelniaczem do opon Momum Gum. Użytkownicy kół z tradycyjnymi dętkami i oponami dętkowymi mogą być zatem zawiedzeni. 

hookless

Za to entuzjaści nowinek w branży rowerowej już zacierają ręce – znaczna część średniozaawansowanych i profesjonalnych kolarzy już dawno temu przesiadła się na system bezdętkowy. Obręcze hookless np. obręcze Accent Evo Carbon MTB 29” są o wiele łatwiejsze w produkcji niż obręcze z hakami. Poprzez usunięcie haków, producenci obręczy zastosowali wzmocnienie rantów, przez co znacznie wzrosła odporność na uderzenia i dobicia opony do obręczy. Oferowane są one przez producentów między innymi w rowerach szosowych, gravelowych oraz MTB.

Przeczytaj także: Scope Atmoz – rewolucyjny system kontroli ciśnienia w oponach. Czym jest i jak działa?

obręcze hookless

Zalety obręczy hookless

Jakie są główne korzyści wynikające z zastosowania obręczy hookless? Dzięki lepszemu przyleganiu obręczy i opony, opona jest szerzej osadzona na obręczy. Napompowane opony hookless (przykładowo Maxxis High Road) w kontakcie z podłożem mają kształt przypominający owal. Model High road przystosowany jest do szosowej jazdy po nierównym asfalcie, gdzie jazda na maksymalnym ciśnieniu nie jest wskazana. 

Jeśli chodzi o obręcze hakowe, opona, dotykając podłoża kształtem, przypomina bardziej żarówkę. Większy kontakt z podłożem (większa powierzchnia oparcia) oznacza lepszą trakcją podczas jazdy na rowerze. Ma to szczególnie znaczenie podczas jazdy w terenie z niskim ciśnieniem w oponach. W sytuacji, gdy opony hookless posiadają wystarczająco sztywne i masywne boki, mogą one zastępować ranty hakowe obręczy – właśnie w tej technologii wykonano opony Maxxis High Road. 

Model High Road jest obecnie najbardziej popularnym wyborem wśród kolarzy szosowych stosujących hookless. Obręcze hookless są szersze w stosunku do tych tradycyjnych, hakowych np. obręczy Accent TGR Carbon 28”. Oznacza to możliwość uzyskania niskiego ciśnienia podczas jazdy. Z tego względu, systemu hookless można używać w trudnych górskich warunkach, gdzie jazda na niskim ciśnieniu jest oczywista. Zalety obręczy hookless widoczne są nawet na kiepskich drogach asfaltowych – podczas jazdy po wybojach rower nie zwalnia! 

koła hookless

Możesz zatem zapomnieć o używaniu hamulców podczas jazdy po nierównym asfalcie. Finalnie, dzięki zaletom technologii hookless komfort jazdy oraz jej dynamika wzrastają.

Ranty obręczy hookless zostały wzmocnione poprzez usunięcie haków. Ma to szczególnie znaczenie dla kolarzy gravelowych oraz górskich. Wielu z nich boryka się z problemem dobijania opony do obręczy na wielu wymagających trasach – często, nawet specjalne wkładki mające zapobiec negatywnym skutkom dobicia opon do obręczy nie pomagają. Solidniejsza konstrukcja obręczy uchroni je przed tego typu uszkodzeniami, co pozwoli na  dłuższe używanie. 

Zarówno producenci, jak i testerzy wymieniają dodatkowe zalety obręczy hookless, jak przykładowo zwiększona wygoda montażu opon na obręczach oraz dobre właściwości aerodynamiczne. Na uwagę zasługują także niższe w porównaniu do zwykłych obręczy opory toczenia. Wykorzystanie lepszego montażu opon na obręczach przyniosło zatem wiele korzyści. 

Potencjalne wyzwania i wady

Jak wiele nowych rozwiązań, technologia hookless oprócz wielu korzyści, posiada również wady. Najbardziej istotne dotyczą samej konstrukcji oraz dostosowania opon rowerowych do tego systemu. Na wielu forach internetowych można znaleźć dyskusje na temat niebezpieczeństwa związanego ze spadnięciem opony z rantu obręczy hookless. Sprawa dotyczy jedynie rowerów szosowych (z powodu stosowania wyższych ciśnień, jakimi pompuje się opony szosowe). 

Ciśnienie w oponach rowerów górskich czy szutrowych jest niższe, co sprzyja jeździe z technologią hookless. Obręcze wykonane w tej technologii posiadają niższy dopuszczalny zakres ciśnień, z jakim napompowane opony się na nich montuje. Jeżeli jeździsz na rowerze szosowym i Twój model obręczy został wykonany w technologii hookless – koniecznie sprawdź specyfikacje producenta, co do dopuszczalnego zakresu ciśnień w oponach. Kolarze szosowi jeżdżą często na maksymalnym ciśnieniu w kołach. Przestrzeganie wymogów producentów obręczy hookless skutecznie uchroni Cię przed niepożądanymi awariami. 

Kolejnym problemem jest stosunkowo niska dostępność opon przeznaczonych do technologii hookless. Jak wcześniej wspomniano, do tego typu obręczy stosuje się opony bezdętkowe. Jednak nie każda opona bezdętkowa jest kompatybilna z technologią hookless. Jeśli nie jesteś pewny czy opony w Twoim rowerze będą kompatybilne z obręczami hookless – ponownie odsyłamy do sprawdzenia informacji i specyfikacji producenta na ten temat. 

Nie każdy model opony wyższej klasy posiada swój odpowiednik hookless. Opony kompatybilne z tym systemem mają inną budowę niż opony tubeless przeznaczone do obręczy hakowych. Jeśli poszukujesz opon do obręczy hookless – zwróć uwagę czy producent umieścił w charakterystyce produktu informację o ich zgodności z tym systemem. Kompatybilność opon to bardzo istotny czynnik. Mały wybór popularnych modeli opon w technologii hookless może zniechęcać do wyboru tego systemu tak długo, aż do czasu pojawienia się zaktualizowanych modeli.

Wielu rowerzystów wskazuje na utrudniony montaż opon na obręczach w systemie hookless. W jakimkolwiek systemie obręczy i opon należy zwrócić szczególną uwagę na ich poprawne zamontowanie. Ze względu na większy styk opony i obręczy, jaki przewiduje hookless, poprawne ułożenie opony na obręczy jest kluczem i bezpośrednio przekłada się na komfort jazdy. Jeżeli opona będzie ustawiona krzywo i niecentrycznie w stosunku do obręczy mogą wystąpić problemy z dokładnym uszczelnieniem opony lub biciem opony. 

Przeczytaj także: Przebita opona w rowerze – jak ją naprawić? Instrukcja krok po kroku

Dla kogo jest technologia hookless?

Jaka grupa kolarzy może najbardziej skorzystać z technologii hookless – jeżdżący na maksymalnym ciśnieniu kolarze szosowi, gravelowi (jeżdżący na rowerach typu gravel) czy górscy? Jeśli Twój rower służy do jazdy w terenie i używasz szerokich opon z zazwyczaj niskim ciśnieniem – spełnione są wszystkie wymogi świadczące o tym, że hookless jest dla Ciebie. Zmiana wpłynie przede wszystkim na komfort jazdy. Największą różnicę w jeździe mogą zatem zauważyć kolarze górscy (zarówno w XC jak i w enduro) oraz gravelowi.

Zastosowanie technologii hookless w rowerach szosowych dało jeszcze jedną ważną korzyść – polepszenie aerodynamiki koła. Zmniejszenie oporów jest istotnym czynnikiem, który przyczynia się do tego, że rowery stają się coraz szybsze.  Należy jednak pamiętać, że w kolarstwie szosowym stosowane są wyższe ciśnienia w kołach, czasem przekraczające nawet 6 barów. Stosując obręcze hookless w rowerach szosowych pamiętaj o przestrzeganiu dokładnego pompowania opon o maksymalnym ciśnieniu do około 5 barów. Dodatkowo kompatybilność opon z omawianym systemem jest kluczem do dalszej bezproblemowej eksploatacji.

Porównanie hookless z tradycyjnymi obręczami

Wiadomo już zatem, że w kołach ze zwykłymi obręczami z hakami możesz stosować wyższe ciśnienia, a w technologii hookless niższe. Obręcze hookless sprawdzą się świetnie w ciężkich warunkach terenowych – ich trwałość i oferowana przez specjalną konstrukcję trakcja będą na bardzo wysokim poziomie. Tradycyjne obręcze hakowe są w stosunku do obręczy hookless nieco mniej trwalsze – jednak zauważą to rowerzyści użytkujący swój rower w trudnych warunkach terenowych. 

Jeśli chodzi o cenę obręczy hookless – jest ona wyższa w porównaniu do zwykłych obręczy z hakami. Droższa jest również eksploatacja systemu hookless – dostępność opon jest jeszcze na ograniczonym poziomie, co przekłada się na ich cenę. 

Na uwagę zasługuje także łatwiejszy montaż opon na obręczach hookless w stosunku do tych z hakami. Odpowiednie ułożenie opon na obręczach jest ważne w każdym typie obręczy, jednak w obręczach z hakami na rantach może być to utrudnione. Aby zamocować oponę we właściwy sposób potrzebne będą łyżki do opon np. Lezyne Alloy Hi Polish, a czasem nawet woda z płynem do mycia naczyń, aby odpowiednio ułożyć oponę na obręczy hakowej. W przypadku obręczy bezhakowych – ten problem znika. Przez brak haków opona o wiele łatwiej „wskakuje” na obręcz bez konieczności stosowania zbyt wielu narzędzi. 

hookless

Dla osób użytkujących rowerów wyłącznie rekreacyjnie technologia hookless nie będzie zauważalna. Największe różnice w użyciu tego systemu zauważą użytkownicy średniozaawansowani i profesjonalni uprawiający jazdę w terenie i po nierównym asfalcie w złym stanie. To tam system hookless pokazuje swoje prawdziwe oblicze. Jeśli odpowiada Ci jazda na maksymalnym ciśnieniu – lepszym wyborem dla Ciebie będzie stosowanie tradycyjnych obręczy z hakami. Jeśli stosujesz niższe ciśnienie w swoim rowerze i jeździsz dużo po nierównym terenie – rozważ system hookless.

Czy technologia hookless jest dla Ciebie?

opony hookless

Jeśli szukasz lekkich komponentów takich jak obręcze hookless, które sprawią, że Twoje koła zyskają nową dzielność w terenie – odwiedź nasz sklep internetowy Sprint-Rowery. Posiadamy rozbudowaną ofertę nie tylko rowerowych obręczy, lecz także rowerów, części oraz akcesoriów rowerowych.

Polecane produkty