This is a demo store. No orders will be fulfilled.

Giant Contend AR 4, czyli odpowiedź na pytanie, czy uniwersalny rower szosowy istnieje

29/08/2023
Giant Contend AR 4, czyli odpowiedź na pytanie, czy uniwersalny rower szosowy istnieje

Giant Contend AR 4 jest odpowiedzią tajwańskiego producenta na pytanie „czy to już czas kupić gravela?”. Contend jest przedstawicielem segmentu Road+, czyli rowerów, które są przeznaczone do jazdy po szosie i lekkim szutrze. Warto, czy nie warto? Podpowiadamy!

 

Spis treści:

  1. Rower szosowy Giant AR 4 - budowa i zalety
  2. Rower szosowy Giant AR 4 vs tradycyjne rowery szosowe
  3. Giant Contend AR 4 - szczegółowa recenzja
  4. Bardziej uniwersalny niż szosówka - jak Giant Contend AR 4 radzi sobie w różnych warunkach?
  5. Zakończenie

Rower szosowy Giant AR 4 – budowa i zalety

giant-contend-ar-4

Kto ma rower szosowy, ten wie, że są sytuacje, w których potrafi on być ograniczeniem. Tradycyjne rowery szosowe zoptymalizowane są pod kątem wydajności na gładkich asfaltach, co sprawia, że mogą być niepraktyczne na mniej utwardzonych drogach. To z tego powodu w ostatnich latach dynamicznie rozwija się segment graveli, czyli rowerów, które łączą cechy rowerów szosowych i górskich, oferując wszechstronność i komfort jazdy w różnych warunkach.

W odpowiedzi na te sygnały z rynku firma Giant postanowiła wprowadzić serię Contend. Jest to rower, który łączy w sobie elegancję i wydajność klasycznej „szosówki” z wytrzymałością i wszechstronnością roweru gravel. Dobrze przemyślana konstrukcja pozwala na płynną jazdę zarówno po asfalcie, jak i nieutwardzonych drogach.

Giant Contend AR 4 jest przedstawicielem segmentu Road+/All Road, czyli kategorii rowerów, która łączy w sobie cechy tradycyjnych rowerów szosowych z dodatkową wszechstronnością i wygodą użytkowania. Nie jest to ani dobry gravel, ani dobra szosówka. Jest to konstrukcja, która całkiem nieźle łączy te dwa światy i może być interesującym wyborem zwłaszcza dla kogoś, kto zaczyna swoją przygodę z kolarstwem i jeszcze nie wie, jaka forma tego sportu jest dla niego najlepsza.

Dla kogo przeznaczony jest Giant Contend AR4 ?

To rower dla kogoś, kto mieszka z dala od górskich terenów i szuka uniwersalnego sprzętu, którym od czasu do czasu wjedzie w leśną ścieżkę, którą mija, jadąc asfaltem. Giant Contend AR4 sprawdzi się także w przypadku komfortowego dojazdu o pracy i dalszych wycieczek ze znajomymi. To naprawdę wszechstronna i uniwersalna maszyna, która jest rowerem szosowym, nie będąc jednocześnie rowerem szosowym…

Giant Contend AR4 jest rowerem entry-level, co znaczy, że przeznaczono go do jazdy rekreacyjnej. Robisz 100-200 kilometrów w tygodniu w różnych warunkach? To może być wybór dla Ciebie!

Przeczytaj także: Wyprawa rowerowa – co zabrać w podróż na jednośladzie? Prowiant i niezbędne akcesoria

Rower szosowy Giant AR 4 vs tradycyjne rowery szosowe

Seria Giant Contend AR 4 to doskonały przykład roweru, który łączy cechy roweru szosowego z nowoczesnymi rozwiązaniami pojawiającymi się w gravelach, tworząc uniwersalną maszynę. Czym różni się od klasycznego roweru szosowego?

Geometria ramy

Giant Contend AR4 – rama zaprojektowana jest tak, by zwiększyć komfort jazdy, wszechstronność i stabilność podczas jazdy terenowej. Sylwetka za kierownicą nie jest tak sportowa, jak w przypadku klasycznego roweru szosowego.

Klasyczny rower szosowy – geometria przeważnie jest nastawiona na osiągi. Sylwetka kolarza jest wyciągnięta i skoncentrowana na dynamice i wydajności, co niekoniecznie jest wygodne dla osób jeżdżących rekreacyjnie.

Opony i ich szerokość

Giant Contend AR4 – standardowe opony produkcji Giant w tym modelu mają rozmiar 700x32c, jednak w porównaniu z innymi producentami można uznać, że jest to nawet 34 mm szerokości. Konstrukcja ramy i widelca pozwala na montaż opon o szerokości 38 mm lub 40 mm od niektórych producentów. To zupełnie tak samo, jak w niektórych gravelach!

Klasyczny rower szosowy – z sezonu na sezon szerokość opon, które stosowane są w rowerach szosowych, jest większa. Starsi kolarze pamiętają 20 mm opony z minimalnym oporem toczenia, a w dzisiejszych „szosówkach” ta wartość osiąga nawet 30 mm. Wszystko na korzyść lepszej przyczepności i bezpieczeństwa.

Zastosowanie

Giant Contend AR4 – możesz nim jeździć zarówno po asfalcie, jak i na szutrowych, czy leśnych ścieżkach. To rower dla tych, którzy chcą połączyć radość z jazdy po szosie z opcją wybrania ścieżki bez względu na nawierzchnię.

Klasyczny rower szosowy – przeznaczony jest do jazdy po gładkim asfalcie. Jazda w terenie na takim rowerze nie należy ani do przyjemnych, ani do komfortowych. Nie wspominamy nawet o ryzyku związanym z uszkodzeniem sprzętu.

Giant Contend AR 4 – szczegółowa recenzja

Wnikliwy test tego roweru zrobił Kamil i NieKamil na naszym kanale YouTube. Nieskromnie musimy uznać, że jest to prawdziwe arcydzieło kinematografii głównie w dziedzinie „kostiumy”. To po prostu trzeba zobaczyć. 

https://www.youtube.com/watch?v=toiFxem6EJw

Zacznijmy od tego, że to bardzo dobry rower w tych pieniądzach! Dlaczego?

Rama

Giant znany jest z produkcji wysokiej jakości ram z aluminium i nie inaczej jest w tym przypadku. Jakość wykonania i drobne detale w Contend AR 4 zadowolą nawet tych bardziej wymagających użytkowników. Rama roweru jest wykonana z lekkiego i wytrzymałego aluminium ALUXX, co zapewnia doskonałą równowagę między sztywnością a komfortem jazdy. Z technicznych ciekawostek, które jej dotyczą – mamy zarówno główkę sterową Giant Overdrive, jak i sztywne osie na przednim i tylnym kole.

Bardzo nam się podoba wewnętrzne prowadzenie linek, które zostało wykonane lepiej niż w niejednym droższym rowerze.

W kwestii ramy – jest potencjał do rozwoju i może to być całkiem ciekawa baza pod dalszą rozbudowę w kolejnych sezonach. Oczywiście jak każda rama Giant, tak również ta z Contend AR4 objęta jest dożywotnią gwarancją producenta.

Osprzęt i „spowalniacze”

Rower szosowy Giant Contend AR4 wyposażony jest w 8-biegowy układ napędowy Shimano Claris. W tym segmencie rowerów jest to standard. Grupa Claris została poprawiona na tyle przez ostatnie lata, że już nawet w podstawowych rowerach możemy cieszyć się precyzyjną zmianą biegów podczas rekreacyjnej jazdy. Dla kogoś, kto szuka roweru entry-level, w zupełności wystarczy do kręcenia kilometrów i posłuży przez kilka sezonów.

Osprzęt ma niestety jeden słaby punkt i szkoda, że producent nie zdecydował się go poprawić. Jest nim korba na kwadrat, która przy mocniejszym naciskaniu na pedały „pływa” i marnuje sporo energii. Przy zakupie Giant Contend AR4 rozważ, czy nie dopłacić do korby na zewnętrznych łożyskach, bo ten rower zyska dużo.

Dwa słowa należą się także hamulcom tarczowym Tektro C550. To mechaniczne hamulce obsługiwane przez naciągnięcie linki. Nie wiadomo dlaczego ale w naszym teście nie były one szczególnie skuteczne. Być może wystarczy wymienić klocki hamulcowe na coś lepszego i da to znacznie lepszą kontrolę nad rowerem.

Koła i opony

Jak do większości swoich rowerów, tak i do Contend AR4, Giant wyprodukował koła. Jest to model S-R3 AC z obręczami i piastami Giant. To podstawowy i uniwersalny komplet, który dobrze sprawdzi się w zadaniach, do których ten rower zaprojektowano. Standardowe opony mają szerokość 32 mm, jednak nieoficjalnie możemy Wam zdradzić, że rama pomieści nawet oponę o szerokości 40 mm od niektórych producentów. Niby nie gravel, a jednak trochę gravel! 

Rower szosowy Giant Contend AR 4 2023

Bardziej uniwersalny niż szosówka – jak Giant Contend AR 4 radzi sobie w różnych warunkach?

To zadziwiająco sprawny rower podczas jazdy w terenie. Nasz test wykazał, że jazda nim po szosie może nie jest perfekcyjna, jednak zaraz po wjechaniu na szutrowy odcinek, Contend AR4 pokazał swój potencjał.

I to jest chyba najlepsze podsumowanie tego roweru, bo można go śmiało nazwać „Gravel-szosowy” lub „szosówka-szutrowa”. To bardzo dobry rower dla kogoś, kto w 70% porusza się po asfalcie, a pozostałe 30% to lekkie odcinki bez utwardzonej nawierzchni.

Jakie są alternatywy dla kogoś, kto zaczyna przygodę z rowerem?

Kross Esker 4.0

To jeden z modeli, na który najpewniej trafisz, gdy będziesz sugerować się tylko ceną, bo Esker jest wyceniony podobnie, jak Giant Contend AR4. To pełnoprawny gravel, który ma odrobinę inne przeznaczenie niż opisany przez nas model – na szosie poradzi sobie znacznie gorzej niż Giant, za to może dać Ci lepszą kontrolę podczas jazdy na odcinkach terenowych.

Sporą różnicą w stosunku do Contend AR4 jest rama. Nie dość, że jest wyposażona w dodatkowe gniazda montażowe pod akcesoria, to jeszcze wykonano ją ze stali. Wpływa to znacznie na masę roweru, bo Esker 4.0 waży około 12 kilogramów, a Contend AR4 w okolicy 10.5 kg.

Nie daj się zwieść tym, że założysz do tego roweru opony szosowe i będzie jeździł jak szosówka. To kompletnie inna geometria i nie da Ci to dobrych rezultatów.

Jakość wykonania rowerów Kross w porównaniu do Giant, czy innych producentów premium to prawdziwa przepaść. Widać to również w wybranym osprzęcie, gdzie zawsze będziemy rekomendować w tym segmencie rowerów modele, które są złożone na komponentach Shimano. 

Rower gravel Kross Esker 4.0 KRX 2023

Giant Revolt 1

W porównaniu do Giant Contend AR4 seria Revolt jest typowym przedstawicielem rowerów szutrowych – gravel. Ten model zdecydowanie warto wybrać, jeśli częściej od szosy, wybierasz jazdę w lekkim terenie.

Rama Revolt 1 wykonana jest z aluminium ALUXX i oferuje wysoką wytrzymałość przy zachowaniu stosunkowo niskiej masy własnej. Wbudowano w nią system zmiany geometrii Flip Chip, który zmienia charakter Revolt 1 w zależności od tego, czy oczekujesz większej stabilności podczas jazdy, czy zwinności. W ramie nie brakuje także gniazd montażowych na dodatkowe akcesoria.

Zarówno z przodu, jak i z tyłu producent zastosował sztywną oś.

Od strony osprzętu jest to dobrze wyposażona propozycja. Komponenty Shimano GRX 400 zestawiono z przednią przerzutką Shimano Tiagra i jest to połączenie, które pozwala na zasmakowanie prawdziwych gravelowych przygód. 

Jazda w trudnych warunkach pogodowych nie powstrzyma tego zestawu przed precyzyjną zmianą biegów.

W tłumieniu drgań podczas jazdy będzie Cię wspomagał widelec z włókna węglowego i sztyca D-Fuse. Miłym dodatkiem jest wysokiej jakości korkowa owijka na kierownicy z warstwą żelu. Takie połączenie pozwala na pokonywanie długich tras z uśmiechem na ustach.

Fakt jest taki, że Revolt jest droższy od Contend AR4, jednak jeśli lubisz jazdę terenową i możesz sobie na to pozwolić, to jest on znacznie bardziej perspektywicznym zakupem niż Contend AR4.

Zdecydowanie warto przemyśleć ten temat, bo roweru nie kupuje się co rok, a jeśli budżet nie pozwala, to zawsze możesz skorzystać z naszego programu ratalnego.

Rower gravel Giant Revolt 1 2023

Cannondale Topstone 4

Nagraliśmy rozbudowaną recenzję video tego modelu. To jeden z rowerów, który potencjalnie można wziąć pod uwagę do zakupu zamiast Contend AR4.

Topstone 4 to przede wszystkim świetna rama z widelcem z włókna węglowego. To gravel z krwi i kości, który dobrze Ci posłuży zarówno przy jeździe sportowej, jak i wyprawowej. Zarówno z przodu, jak i z tyłu mamy sztywną oś, a linki i pancerze poprowadzone zostały wewnętrznie. Rower wygląda elegancko i równie elegancko jeździ.

Natomiast jego ograniczeniem jest niestety osprzęt, który plasuje ten konkretny model jako sprzęt do jazdy rekreacyjnej. Producent zdecydował się zastosować napęd Microshift Advent X z 10 biegami. Nie działa to źle, jednak do precyzji Shimano trochę brakuje.

Większym zaskoczeniem są słabiutkie mechaniczne hamulce tarczowe Promax. Ich wydajność jest niska i jeśli jesteś mężczyzną i masz typowo męską masę ciała, to będzie to odczuwalne na prawie każdym zjeździe.

To dobry rower do dalszej rozbudowy, który po jej wycenie prawdopodobnie skończy mniej więcej w okolicach Giant Revolt 1. Jeśli ma być Twoim pierwszym rowerem do jazdy „wszędzie”, to polecalibyśmy Giant Contend AR4.

Przeczytaj także: Kross Esker – czy jest to gravel z najlepszym stosunkiem ceny do jakości w Polsce? Sprawdzamy!

Teraz już wiesz, jaki jest Giant Contend AR 4!

giant-contend-ar-4

Giant już kilkukrotnie pokazał, że potrafi kreować trendy na rynku. Contend AR4 jest tego odważnym przykładem i chyba żaden Inny producent tak często nie przełamuje schematu, jak tajwański producent.

Contend AR4 to udana konstrukcja zwłaszcza dla kogoś, kto większość czasu jeździ po szosie, ale chce mieć swobodę wyboru ścieżki bez względu na nawierzchnię.

Znajdziesz go w naszym sklepie internetowym Sprint-Rowery w bardzo atrakcyjnej cenie. Zapraszamy!