This is a demo store. No orders will be fulfilled.

Czym jest taperowana główka ramy? Nasz przegląd rowerów z tym elementem!

28/08/2023

Spis treści:

  1. Taperowana główka ramy — co to jest i jak działa?
  2. Główka taperowana — wpływ na konstrukcję roweru
  3. Główka ramy tapered - różnice między standardowymi a taperowanymi główkami ramy
  4. Taperowana główka — przegląd rowerów z tym elementem
  5. Zakończenie

Taperowana główka ramy – co to jest i jak działa?

Taperowana główka ramy to nie tylko modny trend w świecie rowerów, ale przede wszystkim innowacyjne rozwiązanie techniczne, które ma realny wpływ na jakość jazdy. W tradycyjnych ramach rury sterowe są tej samej średnicy na całej długości. W przypadku taperowanej główki, górna rura ma mniejszą średnicę, a dolna większą.

Taka konstrukcja ma kilka kluczowych zalet istotnych nie tylko z perspektywy użytkowników, którzy szukają najwyższej wydajności wyścigowej. 

  • Po pierwsze, zwiększa sztywność przedniej części roweru, co przekłada się na precyzyjniejsze prowadzenie i lepszą kontrolę nad rowerem, zwłaszcza w trudnym terenie. 
  • Po drugie, poprawia odporność na uderzenia i wibracje, co jest niezwykle ważne w ekstremalnych formach kolarstwa, takich jak downhill czy enduro.

Taperowana główka ramy może także wpływać na komfort jazdy. Większa średnica dolnej rury sterowej pozwala na lepsze rozłożenie sił działających na rower, co może zmniejszyć uczucie sztywności i zwiększyć komfort podczas dłuższych wypraw. Stąd też coraz częściej możemy zauważyć to rozwiązanie w gravelach.

Warto również zwrócić uwagę na estetykę. Taperowana główka ramy dodaje rowerowi nowoczesnego, agresywnego wyglądu, który podkreśla jego sportowy charakter. Jest to szczególnie widoczne w profesjonalnych rowerach górskich i szosowych, gdzie każdy detal ma znaczenie.

Przeczytaj także: Klamkomanetki – jak działają i kiedy się ich używa?

taperowana-glowka-ramy

Główka taperowana – wpływ na konstrukcję roweru

Główka taperowana, czyli stożkowa główka ramy, to innowacyjne rozwiązanie, które wprowadza znaczące zmiany w konstrukcji roweru. W tradycyjnej główce średnica jest taka sama na górze i na dole, natomiast w główce taperowanej, dolna średnica jest szersza niż górna. Ta różnica w średnicy ma kilka kluczowych zalet technicznych. Efektem ubocznym tego rozwiązania jest fakt, że dziś stery klasyczne są coraz rzadziej używane i zastępują je stery półzintegrowane.

Stabilność i wydajność jazdy

Zwiększenie przedniej części roweru powoduje poprawienie jego reakcji na przyśpieszenie i lepsze przełożenie energii na tylne koło. Odczujesz to szczególnie w rowerach szosowych i górskich.

Geometria i prowadzenie roweru

Taperowana główka sterowa poprawia ogólną sztywność ramy, a to jest odczuwalne między innymi w ciasnych zakrętach. Rower z taperowaną główką sterową „żywo” reaguje na wszelkie próby zmiany kierunku i odznacza się dużą zwinnością.

Wzmocnienie konstrukcji ramy

Większa średnica dolnej części główki pozwala na użycie przez inżynierów większej rury dolnej, co poprawia ogólne parametry ramy. Razem z tym idzie wzmocnienie obszaru ramy, który zawiera wkład supportu, co poprawia osiągi takiej konstrukcji.

Stery półzintegrowane

Rozwój ram rowerowych spowodował, że jest to jedno z najczęściej stosowanych dziś rozwiązań. Znane są jako stery semi-zintegrowane i stery wnękowe. 

Główka ramy tapered – różnice między standardowymi a taperowanymi główkami ramy

Główka ramy tapered, czyli stożkowa główka ramy, różni się od standardowej główki ramy w kilku kluczowych aspektach. W standardowej główce średnica rury sterowej jest taka sama na całej długości, natomiast w główce tapered, górna średnica jest mniejsza niż dolna. Ta różnica w średnicy prowadzi do zwiększonej sztywności i stabilności przedniej części roweru, co przekłada się na precyzyjniejsze prowadzenie i lepszą kontrolę. 

Główka tapered wymaga zastosowania specjalnych sterów i widelca, które są kompatybilne z tą konstrukcją, co może wpłynąć na wybór komponentów i ogólną konstrukcję roweru. W bezpośrednim porównaniu standardowa główka ramy jest prostsza w konstrukcji i może być kompatybilna z szerszym zakresem części, ale nie oferuje tych samych zalet wydajności i wyglądu, co główka tapered.

Wpływa to także na koszty serwisowe, gdyż stery klasyczne są tańsze w eksploatacji, niż stery półzintegrowane, które stosuje się w nowoczesnych ramach.

Przeczytaj także: Rodzaje wentyli rowerowych, czyli jak wybrać odpowiednią dętkę rowerową

Taperowana główka – przegląd rowerów z tym elementem

Polygon Heist X7

taperowana-glowka-ramy

Polygon stworzył wyjątkowy rower, który łączy w sobie najlepsze cechy rowerów górskich i szosowych, tworząc perfekcyjną hybrydę. Nie jest to zwykły rower trekkingowy, bo znacznie bardziej przypomina gravel z cechami MTB, który śmiało może być wzorem uniwersalności dla wielu producentów.

Czy to udany model? Słupki sprzedaży mówią same za siebie, bo rynek pokochał tę mieszankę. Rama Heist X7 wykonana jest z solidnego aluminium AL6ALLOY. Rama ma taperowaną główkę sterową, a rower może pochwalić się sztywną osią z przodu i z tyłu co jest absolutnym wyjątkiem w tym segmencie!

Od strony wizualnej wszystko zostało przygotowane, jak należy – lakier prezentuje się atrakcyjnie, linki i pancerze poprowadzone są w estetyczny sposób wewnątrz ramy. Efektu wizualnego dopełniają opony WTB ze stylizowaną na „szytki” ścianką. Rower skomponowano w taki sposób, że może się podobać.

Technicznie Polygon zawiesza poprzeczkę wysoko, bo jako producent jest w stanie maksymalnie obniżyć koszty i to widać. W cenie około 6000 zł otrzymujemy kompletny napęd Shimano Deore w układzie 1 × 11 oraz porządne hamulce hydrauliczne Shimano MT400. To połączenie, które poradzi sobie z każdym wyzwaniem, do którego zaprojektowano Heist X7.

Miłym dodatkiem do roweru jest amortyzator powietrzny SR Suntour NCX z powietrzną sprężyną. Wbudowana blokada hydrauliczna (niestety na goleni) pozwala usztywnić go w razie potrzeby, a dopasowanie do własnego stylu jazdy i wagi zajmie dosłownie kilka chwil.

Nie bez powodu jest to hit sprzedażowy. Ten rower zwyczajnie zawstydza konkurencje i marki „premium”. Dla kogoś, kto jeździ po ścieżkach rowerowych, po lesie i od czasu do czasu po asfalcie, jest to wybór doskonały.

Zobacz nasz film na YouTube i pooglądaj całą serię Heist z bliska.

Polygon Xtrada 7

taperowana-glowka-ramy

Mocnym punktem tego roweru jest rama produkcji Polygon. Wykonana z aluminium AL6Alloy korzysta z technologii hydroformingu i taperowanej główki sterowej. Jest lekka i sztywna, dzięki czemu rower dobrze się prowadzi i pozwala czerpać sporo radości z jazdy w terenie.

Jak powiedział w nagraniu nasz ekspert Kamil: ”Jest sztywny, zbiera się fest!”. To jest dobre, bo takie rowery lubimy. Warto też nadmienić, że z tyłu mamy sztywną oś w standardzie 148, a z przodu 100, co w tej cenie wcale nie jest takie oczywiste. Zarówno malowanie, jak i elegancko poprowadzone linki i pancerze wewnątrz ramy sprawiają, że Xtrada 7 cieszy oko i podoba się dla nas.

Ciekawostką jest geometria, która bardziej niż pod wyścigi, została zaprojektowana pod kątem jazdy terenowej/trail i górskiej turystyki. Sprzyja temu amortyzator ze 120 mm skoku, który podnosi całą przednią sekcję roweru.

Amortyzator zasługuje na odrębny akapit, bo jest to bardzo solidna i warta uwagi konstrukcja. SR Suntour XCR z powietrzną komorą, który zamontowano w Xtrada 7 ma regulacje tłumienia powrotu i blokadę skoku na goleni. Zaletą tego producenta jest łatwa dostępność części zamiennych.

Kompletny osprzęt Shimano Deore w układzie 1 × 12 pozwala na jazdę w każdych warunkach atmosferycznych, a hydrauliczne hamulce Shimano MT200 są wystarczające dla każdego, kto jeździ rekreacyjnie. Miłym dodatkiem do tego zestawu jest pozaseryjna korba Shimano z supportem BB.

Piasty kół produkowane są przez Shimano, a dodatki w postaci kierownicy, siodełka i obręczy tworzy australijska marka Entity. Z naszych obserwacji wynika, że można oszczędzić na tych komponentach sporo masy, więc Xtrada 7 ma potencjał do odchudzenia niewielkim kosztem.

Czy trzeba czegoś więcej, by mięć fajny rower górski do jazdy w różnych warunkach? Naszym zdaniem nie. W tej cenie jest to propozycja bezkonkurencyjna.

Marin Gestalt X11

taperowana-glowka-ramy

To model, który stał się kultową konstrukcją i ma na rynku swoich oddanych fanów. Producent zagwarantował w tym rowerze wszystko, by dać Ci do dyspozycji rewelacyjnego gravela. Rama oferuje stabilną i wygodną gravelową geometrę, co sprawia, że Gestalt X11 jest dobrym wyborem na długie i wymagające trasy. Wykonano ją z zaawansowanego stopu aluminium i zestawiono z widelcem z włókna węglowego. Rama objęta jest dożywotnią gwarancją producenta.

Główka jest taperowana, wszystkie linki i pancerze poprowadzono wewnętrznie, a rama wyposażona jest w gniazda montażowe na błotniki rowerowe, bagażniki i dodatkowe uchwyty na bidon. Dużą zaletą tego modelu jest wykorzystanie grupy Shimano GRX w układzie 1 × 11. Tylna przerzutka dostosowana jest do jazdy w terenie i ma rozwiązania prosto z rowerów MTB polegające na zapobieganiu uderzeniom łańcucha o ramę podczas jazdy po wybojach.

Razem z grupą Shimano GRX obecne są w Marin Gestalt X11 wygodne „łapy” z tej grupy, które mają zintegrowany lewarek do sztycy typu „dropper”, w którą oczywiście rower jest wyposażony. Dopełnieniem tej konfiguracji jest support w standardzie Hollowtech, dobrej klasy hydrauliczne hamulce tarczowe i opony o szerokości.

To bardzo dobra propozycja dla każdego, kto szuka gravela na szutrowe długie trasy. Nie bez powodu tak dobrze się sprzedaje.

Zobacz również: SRAM czy Shimano? Który napęd będzie lepszy? Poznaj naszą analizę i opinię!

taperowana-glowka-ramy

Już wiesz, czym jest taperowana główka ramy!

Taperowana główka ramy to nowoczesne rozwiązanie, które znajdziesz w najlepszych rowerach na rynku. Przewagi konstrukcyjne i poprawa wydajności jazdy rowerów, które wykorzystują ten element, są oczywiste. Czy warto mieć rower z główką taperowaną? Oczywiście, że tak!

Zapraszamy do naszego sklepu internetowego Sprint-Rowery – mamy szeroki wybór modeli od różnych producentów. Wszystko po to, by dać Ci maksimum radości z jazdy rowerem!