This is a demo store. No orders will be fulfilled.

Za co można dostać mandat na rowerze?

24/09/2024
Za co można dostać mandat na rowerze?

Jazda na rowerze, choć daje wiele swobody i przyjemności, wiąże się z przestrzeganiem konkretnych przepisów. W 2024 roku znowelizowano przepisy o ruchu drogowym, które dotyczą także rowerzystów. Za co możesz dostać mandat? Podpowiadamy!

Spis treści:

  1. Za co najczęściej rowerzyści dostają mandaty
  2. Przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia roweru
  3. Jazda rowerem po chodniku, po ścieżce rowerowej i jezdni
  4. Mandaty za inne wykroczenia na rowerze
  5. Zakończenie

Za co najczęściej rowerzyści dostają mandaty

Mandaty za jazdę na rowerze to rzadkość, jednak warto wiedzieć o tym, że jako uczestnicy ruchu drogowego, musimy stosować się do obowiązujących przepisów.

mandat2

Jednym z najczęściej karanych przewinień, jest nieustąpienie pierwszeństwa pieszym. Rowerzysta, który wjeżdża na przejście, musi ustąpić pierwszeństwa pieszym, a za złamanie tego przepisu grozi mandat od 50 do 500 zł.

Drugim często popełnianym wykroczeniem jest jazda po chodniku w miejscach, gdzie nie jest to dozwolone. Mandat w tym wypadku wynosi od 50 do 100 zł. Spowodowane to jest najczęściej strachem przed jazdą w ruchu drogowym i brakiem odpowiedniej infrastruktury.

Niestety trzecim najczęściej popełnianym wykroczeniem przez rowerzystów, jest jazda pod wpływem alkoholu. Jazda w stanie nietrzeźwości może kosztować rowerzystę nawet 2500 zł, jeśli przekroczone zostanie 0,5 promila alkoholu we krwi. Widełki pomiędzy 0,2-0,5 promila wiążą się z mandatem w wysokości do 1000 zł.

Mniej oczywistym przewinieniem, jest używanie telefonu podczas jazdy, które może nas kosztować nawet 500 zł czy przejazd rowerem przez przejście dla pieszych (100 zł).

Od 2012 roku mandat rowerowy nie jest powiązany z punktami karnymi, które obowiązują przy prowadzeniu pojazdów silnikowych i motorowerów. Rowery i niektóre e-bike nie są także objęte zakazem prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Zobacz także: Nowe przepisy dla rowerzystów: co się zmieniło w 2024?

Przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia roweru

Zgodnie z polskim prawek, każdy rower poruszający się po drogach publicznych musi spełniać określone wymogi techniczne

Oświetlenie

Obowiązkowym wyposażeniem roweru jest przednie światło pozycyjne o barwie białej lub żółtej oraz tylne światło odblaskowe w kolorze czerwonym.

W nocy oraz w warunkach ograniczonej widoczności rower musi być wyposażony w tylne światło pozycyjne, które może świecić trybem ciągłym lub migając. Za brak świateł grozi mandat 200 zł.

Ciekawostką jest fakt, że oświetlenie musi być zamontowane przy rowerze. Do spełnienia wymogu posiadania przedniego światła pozycyjnego nie kwalifikują się więc latarki czołowe!

Przykładowy zestaw oświetlenia Trek Ion 50R/ Flare R Metro jest dobrym rozwiązaniem dla kogoś szukającego skutecznych i niedrogich rozwiązań. Mandaty za brak świateł w rowerze mogą szybko przewyższyć zakup takiego kompletu.

Przednia lampka oferuje mocne, białe światło, które oświetla drogę i zwiększa Twoją widoczność z daleka. Z kolei lampka tylna emituje intensywne czerwone światło widoczne z dużej odległości.

mandat5 
To zestaw, który jest łatwy w montażu i obsłudze, a długi czas pracy na baterii sprawia, że jest dobrym dodatkiem do roweru. Ładowanie odbywa się przez USB nawet za pomocą zasilacza dostarczonego do Twojego telefonu.

Cena oświetlenia i kompaktowość nowoczesnych lampek sprawia, że jazda bez tego dodatku jest nieopłacalna.

Hamulec i sygnał dźwiękowy

Wymogiem technicznym jest, by każdy rower miał przynajmniej jeden sprawny hamulec. My oczywiście polecamy mieć zawsze przygotowany rower do jazdy, wyregulowany napęd i dwa sprawne hamulce, bo to jest gwarancją bezpieczeństwa.

Rowerzyści mają obowiązek także posiadania dzwonka lub innego sygnału ostrzegawczego. Za brak dzwonka grozi mandat. Rower, choć nie jedzie tak szybko, jak samochód, to przy kolizji potencjalnie może wyrządzić pieszemu dużą krzywdę. Dlatego ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie takiego wymogu technicznego.

Z myślą o takich właśnie „zapominalskich” rowerzystach, firma Garmin wprowadziła wbudowany dzwonek w swoich urządzeniach. Jeśli dysponujesz komputerem rowerowym tej firmy, a Twój osprzęt w rowerze pochodzi z grupy Shimano Di2, to możesz skorzystać z tej funkcjonalności. Wystarczy przypisać programowalny przycisk na klamkomanetkach do funkcji dzwonka i będziesz zawsze mieć go pod ręką!

Dzięki temu nic nie będzie Ci szpecić Twojego pięknego aero-zintegrowanego kokpitu!

Wyposażenie dodatkowe

Ubolewamy trochę nad tym, że kask w Polsce nie jest obowiązkowym wyposażeniem rowerzysty.
Znamy wiele sytuacji z otoczenia, gdzie uratował komuś życie. Z tego powodu gorąco każdemu polecamy, by kupił sobie nawet najprostszy kask i korzystał z niego nawet na krótkich trasach.

Przegląd kasków z różnych półek cenowych znajdziesz na naszym kanale youtube.

Drugą sprawą jest posiadanie odblaskowych elementów w swoim ubiorze. Zdajemy sobie sprawę, że część rowerzystów jeździ z przeświadczeniem, że są widoczni dla kierowców. Faktem jest jednak to, że w trudnych warunkach pogodowych warto mieć na sobie nie tylko odzież z elementami odblaskowymi, ale nawet kamizelkę odblaskową (zwłaszcza w mieście), gdyż to może nam uratować życie.

mandat6

Dla estetów mamy dobrą informację – da się wkomponować elementy odblaskowe w elegancki ciuch. Kurtka Assos Equippe RS Clima Capsule Targa, jest tego najlepszym przykładem. Jej materiał korzysta z membrany Silver Storm 2 generacji, w której są „zawieszone” drobinki srebra odbijające promienie światła. Sprawia to, że dysponujesz lekką kurtką wyścigową do jazdy w deszczu, która skutecznie rozświetla Twoją sylwetkę na drodze. Zwiększy to twoją widoczność po zmroku i w trudnych warunkach atmosferycznych.

mandat7

Jazda rowerem po chodniku, po ścieżce rowerowej i jezdni

Przepisy ruchu drogowego jasno regulują, gdzie rowerzyści mogą poruszać się w zależności od dostępnej infrastruktury. Kary za te przewinienia, to typowe „mandaty rowerowe”, gdyż nie dotyczą innych pojazdów poruszających się w ruchu drogowym.

Ze względu na bezpieczeństwo, wykluczona jest jazda rowerem po drogach ekspresowych i autostradach.

Niewiele osób zdaje sobie też sprawę z tego, że mandat za jazdę na rowerze po chodniku to wcale nie taka rzadkość. Istnieją od tej zasady określone wyjątki, jednak trzeba mieć na uwadze, że chodnik nie jest przestrzenią do jazdy rowerem.

Rowerzysta może legalnie poruszać się po chodniku, gdy opiekuje się dzieckiem do lat 10, lub gdy panują wyjątkowo trudne warunki atmosferyczne (silny wiatr, gołoledź, deszcz, mgła).
Jazda chodnikiem jest także dozwolona, gdy prędkość dopuszczalna na jezdni wynosi powyżej 50 km/h, a chodnik jest o szerokości przynajmniej 2 metrów.

Obowiązkiem rowerzysty jest korzystanie z dróg dla rowerów, jeśli jest ona wyznaczona w kierunku jazdy. Zignorowanie tego przepisu, czyli poruszanie się po jezdni pomimo dostępnej ścieżki rowerowej, może skutkować mandatem w wysokości 100 zł.

Rozwiązaniem, które jest powszechnie stosowane w miastach, jest tak zwany ciąg rowerowo-pieszy. To przestrzeń, która łączy chodnik ze ścieżką rowerową i wymaga szczególnej ostrożności podczas jazdy rowerem. Z przepisów wynika, że na takiej „ścieżce rowerowej” piesi mają pierwszeństwo i musisz na nich uważać.

Jeśli w danym miejscu nie ma ścieżki rowerowej ani chodnika, rowerzyści mogą poruszać się po jezdni. Zgodnie z przepisami, powinni wtedy trzymać się jak najbliżej prawej krawędzi drogi, aby nie utrudniać ruchu innych pojazdów.

Sprawdź też: Przejazd rowerem przez pasy – czy możesz to robić? Jak się zachowywać na drodze?

mandat3

Mandaty, a zdrowy rozsądek

Choć przepisy są kluczowe dla utrzymania porządku i bezpieczeństwa na drogach, to nie zawsze odzwierciedlają realia, z jakimi na co dzień mierzą się rowerzyści.

Infrastruktura rowerowa w Polsce rozwija się, jednak w wielu miejscach budowana jest fragmentarycznie, bez myślenia o całości i systemie dróg rowerowych. Z tego powodu rowerzyści często napotykają na niedokończone ścieżki, ciągi rowerowo-piesze o złym oznakowaniu lub fragmenty ścieżek nieprowadzące do żadnego sensownego punktu docelowego.

Wielu rowerzystów, szczególnie w miastach, zauważa, że ciągi rowerowo-piesze są bardziej niebezpieczne niż poruszanie się po jezdni. Na takich ciągach piesi (mimo że też mają obowiązek zachowania ostrożności) nie zwracają uwagi na rowerzystów, co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji. Konstrukcja i pomysł ciągów rowerowo-pieszych z definicji jest niebezpieczna.

To główny powód tego, że wielu doświadczonych rowerzystów świadomie wybiera jazdę po jezdni nawet mimo tego, że ryzykują mandat.

Przeczytaj również: Kto ma pierwszeństwo na drodze dla rowerów? Czyli jak bezpiecznie poruszać się w mieście i na obrzeżach

Nie robią tego ze złośliwości, lecz z troski o własne bezpieczeństwo. Ruch drogowy na jezdni, choć szybszy, jest też bardziej przewidywalny – kierowcy trzymają się wyznaczonych pasów, a prędkość jest łatwa do oszacowania.

W przeciwieństwie do tego, na ciągach rowerowo-pieszych piesi nieprzewidywalnie zmieniają kierunek chodzenia, a obecność dzieci i zwierząt bez nadzoru nie jest wcale tak rzadka, jak może się wydawać. W obliczu takich wyzwań rowerzyści często muszą balansować między przestrzeganiem przepisów a dbaniem o swoje zdrowie i życie.

Zdrowy rozsądek często prowadzi do decyzji, które technicznie łamią przepisy, ale mają na celu ochronę rowerzysty przed potencjalnym zagrożeniem. Niestety przepisy nie zawsze są w tej materii jasne, co stawia rowerzystów w trudnych sytuacjach.

To pokazuje, jak ważna jest kontynuacja rozwoju spójnych ścieżek rowerowych i dostosowanie przepisów do zmieniającej się rzeczywistości.

Może Cię zainteresować: Przygotuj swojego dwukołowca – obowiązkowe wyposażenie roweru

mandat4

Zakończenie

Bezpieczna jazda na rowerze to nie tylko kwestia przestrzegania przepisów, ale przede wszystkim dbania o swoje zdrowie i ograniczone zaufanie do innych uczestników ruchu drogowego.

Odpowiednie wyposażenie, znajomość przepisów i rozwaga, mogą uchronić Cię przed mandatem, a co ważniejsze – przed niebezpiecznymi sytuacjami. Warto o tym pamiętać, gdyż infrastruktura rowerowa stale się rozwija, a liczba rowerzystów z roku na rok rośnie.

Zachęcamy do regularnego serwisowania swojego sprzętu i odpowiedniego wyposażenia roweru. W naszym sklepie znajdziesz wszystko to, co jest niezbędne do bezpiecznego poruszania się rowerem po ścieżkach w mieście i poza nim. Sprawdź naszą ofertę i ciesz się każdym przebytym kilometrem!

Do następnego!

Polecane produkty