This is a demo store. No orders will be fulfilled.

Trek czy Kross? Oto jest pytanie!

18/10/2024
Trek czy Kross? Oto jest pytanie!

Trek czy Kross? Która z tych marek będzie lepsza dla Ciebie? Obie oferują szeroki wybór dobrych rowerów, lecz każda z nich skierowana jest do innego odbiorcy. Czym się różnią? Jakie mają technologie? Czy kupując rower premium, faktycznie płacisz tylko za markę? Podpowiadamy!

Spis treści:

  1. Porównanie modeli – który lepiej wypada w testach?
  2. Rower MTB do rekreacyjnej jazdy – Trek Marlin 7 czy Kross Level 5.0?
  3. Uniwersalny rower crossowy – Trek Dual Sport 3 czy Kross Evado 7?
  4. Zalety i wady obu marek – co mówi rynek?
  5. Jakie technologie stosują Trek i Kross i co to oznacza dla rowerzysty?
  6. Zakończenie

Porównanie modeli – który lepiej wypada w testach?

Który wybrać – Rower Trek czy Kross? Obie marki od lat budują swoją pozycję na rynku rowerowym.
Trek to renomowany producent z USA, znany z sukcesów sportowych w kolarstwie i nowoczesnych konstrukcji. Ich rowery często znajdują się bardzo wysoko w testach wytrzymałości i zaawansowania technologicznego. Jest to marka, która pozycjonuje się w czołówce najlepszych producentów rowerów na świecie.

trek-czy-kross2
Z kolei Kross jest czołowym polskim producentem rowerów. Zdobył uznanie przede wszystkim dzięki wysokiej jakości i dobremu stosunkowi ceny do oferowanych możliwości. Modele tej marki, mimo że nie są bardziej zaawansowane technologicznie od propozycji Trek, mogą kusić bardziej świadomych rowerzystów swoim wyposażeniem.
Bezpośrednie porównanie specyfikacji rowerów w podobnej cenie niemal zawsze wyjdzie na korzyść polskiego producenta.

Zobacz także: Kross 2025 – nowe trendy i modele. Co przyniesie przyszłość w ofercie polskiego producenta?

Rower MTB do rekreacyjnej jazdy – Trek Marlin 7 czy Kross Level 5.0?

Trek Marlin 7 Gen 3

Trek Marlin 7 Gen 3 to rower górski przeznaczony do rekreacyjnej jazdy, o czym świadczy kilka rozwiązań konstrukcyjnych w nim zawartych.

trek-czy-kross4 
To, co rzuca się w nim na pierwszy rzut oka, to elegancka rama z Alpha Silver Aluminium. Wszystkie linki i pancerze poprowadzone są wewnętrznie, co pozwoliło uzyskać producentowi zgrabną linię roweru. Geometria Marlin 7 uwzględnia przede wszystkim komfort podczas terenowej jazdy. Plecy są wyprostowane, a mostek kierownicy zaskakująco krótki.
Odczucia z jazdy są takie, że mamy do czynienia z całkiem zwinnym rowerem górskim, który może dać sporo radości z jazdy po singletrackach. Poza tym rama przystosowana jest do montażu błotników i bagażnika, co może przydać się miłośnikom turystyki MTB. Testowaliśmy ten rower w naszej recenzji video – zobacz go z bliska!

Napęd skonfigurowany jest na komponentach SRAM SX Eagle w układzie 1 × 12. Zakres kasety jest na tyle szeroki, że rower poradzi sobie nawet w wymagającym terenie. Z kolei, jeśli mieszkasz na nizinach, to warto rozważyć wymianę przedniej zębatki w korbie na większą. Standardowa z 30 zębami może uniemożliwić Ci szybszą jazdę.
Skoro jesteśmy przy korbie, to niestety Trek w rowerze ze średniej półki cenowej zdecydował się na zamontowanie korby i supportu w standardzie „na kwadrat”. To przestarzały system, który ma problemy ze sztywnością.
Nie odczują tego osoby, które jeżdżą rekreacyjnie, jednak ktoś, kto chce jeździć agresywnie, powinien sięgnąć po model wyższy – Trek Procaliber.

Jednym z lepszych elementów w specyfikacji tego roweru, jest amortyzator powietrzny RockShox z blokadą. Podczas terenowej jazdy rekreacyjnej radzi sobie bardzo dobrze i wybiera nawet drobne nierówności. Ciekawostką jest dla nas także fabryczna obecność sztycy typu „dropper” w rowerze do jazdy rekreacyjnej.
To rower górski typu hardtail, który przeznaczony jest dla początkujących i średniozaawansowanych rowerzystów. Sprawdzi się podczas dojazdów do pracy i rekreacyjnej jazdy w terenie.

Kross Level 5.0 2024

Kross Level to znany i lubiany model polskiego producenta. W wersji 5.0 został wyposażony w ramę wykonaną z lekkiego aluminium 6061 lite. Jest ona sztywna i wytrzymała. Daje możliwość montażu zarówno bagażnika, jak i błotników oraz stopki.

trek-czy-kross5 
Sprawdzi się więc w dokładnie takich samych sytuacjach jak opisany Trek Marlin 7. Oba rowery skierowane są do podobnego odbiorcy.
Pierwszą różnicą, jaką tutaj można dostrzec, jest amortyzator. Kross ma konstrukcję produkcji SR Suntour z blokadą z powietrznym tłumikiem. Jego zaletą jest manetka blokady umieszczona na kierownicy.

Przerzutki obsługiwane są przez nową grupę Shimano Cues w systemie 1 × 11. Kaseta ma szeroki zakres przełożeń i daje możliwość komfortowej jazdy w każdych warunkach. Biegi zmieniane są precyzyjnie, a koszty serwisu zniesie każdy portfel.
Producent znany jest z tego, że montuje w swoich rowerach wysokiej jakości akcesoria. W Kross Level 5.0 znajdują się zarówno wygodne chwyty kierownicy, jak i komfortowe siodełko Selle Royal.
Największą różnicą, która sprawia, że ten model jest lepszym wyborem od propozycji Trek, jest obecność sztywnych osi. Level 5.0 ma je zarówno z przodu, jak i z tyłu. W Trek mamy zastosowany starszy i mniej sztywny system z mocowaniem koła na osi 9 mm.

Kross Level 5.0 to solidny wybór dla osób, które szukają uniwersalnego roweru górskiego z dobrym stosunkiem jakości do ceny.
Który z tych rowerów jest lepszy? Trek czy Kross? Naszym zdaniem Kross Level to świetna oferta!

Sprawdź też: Kross czy Giant? Mamy odpowiedź!

Uniwersalny rower crossowy – Trek Dual Sport 3 czy Kross Evado 7?

Dalej zastanawiasz się, który jednoślad wybrać? Rower Kross czy Trek będzie lepszy właśnie dla Ciebie? Bezpośrednie porównanie tych rowerów crossowych pokazuje różnice w technologii, specyfikacji i charakterystyce użytkowania. Są one skierowane do innych grup docelowych.

Trek Dual Sport 3

Trek Dual Sport 3 Gen 5 to rower crossowy zaprojektowany z myślą o osobach, które szukają sprzętu do jazdy zarówno po utwardzonych drogach, jak i lekkim terenie. Z uwagi na jego konstrukcję, można go nazwać gravelem z prostą kierownicą.

trek-czy-kross6 
Jego filarem jest wytrzymała i lekka rama z aluminium. Wszystkie linki i pancerze poprowadzone zostały wewnętrznie, co nadaje Trek Dual Sport 3 elegancki i dynamiczny wygląd. W podniesieniu komfortu jazdy pomaga widelec z włókna węglowego, który częściowo tłumi nierówności.

Pod względem napędu, Dual Sport 3 wyposażony jest w układ Shimano Cues w konfiguracji 1 × 10. To oznacza prostotę obsługi i intuicyjną zmianę biegów. Dzięki temu, że nie ma przedniej przerzutki, rower ma niewielką ilość elementów mechanicznych, które trzeba obsługiwać.

Do tego w konfiguracji Dual Sport 3 są hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano i koła Bontrager z szerokimi oponami 700x40C. Z takim zestawem możesz planować zarówno szybką jazdę po mieście, jak i dłuższy trening po zróżnicowanej nawierzchni.

To jeden z lepszych wyborów dla rowerzystów, którzy cenią sobie wszechstronność. Dzięki lekkiej ramie, zaawansowanemu napędowi i wygodnej geometrii, Dual Sport 3 jest wygodny i praktyczny.

Przeczytaj również: Trek czy Giant? Poznaj recenzję Sprint-Rowery!

Kross Evado 7

To rower stworzony zarówno do jazdy miejskiej, jak i rekreacyjnych wycieczek po podmiejskich ścieżkach. Dzięki solidnej konstrukcji model Evado cieszy się w Polsce dużą popularnością.

 trek-czy-kross7
Zbudowany jest na solidnej ramie z aluminium, co zapewnia mu wysoką wytrzymałość i dobre parametry jezdne. Rama ma komfortową geometrię, a rowerzysta siedzi na niej z lekko pochylonymi plecami. Linki poprowadzone są wewnętrznie, jednak już na pierwszy rzut oka można stwierdzić, że rama Trek jest bardziej nowoczesna.

 Trek jest gravelem z prostą kierownicą, a Kross Evado przypomina turystyczny rower fitness.
To, czym Kross faktycznie błyszczy, to świetne wyposażenie. Z przodu ma amortyzowany widelec SR Suntour z blokadą skoku. Taki widelec skutecznie tłumi wstrząsy i podnosi komfort jazdy nawet podczas jazdy po bardziej wymagających trasach.

Napęd w Kross Evado wykorzystuje komponenty Shimano Cues w konfiguracji 2 × 10. Takie zestawienie przerzutek daje większą elastyczność dopasowania przełożeń do swoich możliwości jazdy. Dzięki temu jest to lepszy rower dla osób, które jeżdżą typowo rekreacyjnie.
Co ciekawe, w niższej cenie Kross zamontował też lepsze niż w Dual Sport 3 hamulce! Evado 7.0 ma hamulce hydrauliczne Shimano MT200, co w tej półce cenowej wcale nie jest standardem. Zapewniają one dobrą modulację hamowania, co czyni ten rower bezpiecznym wyborem na każdą trasę i warunki pogodowe.
Ergonomiczne siodełko Selle Royal i chwyty kierownicy dodatkowo podniosą Ci komfort jazdy.
To rower, który łączy w sobie komfort, solidną konstrukcję i klasyczny crossowy charakter. Jeśli szukasz roweru na wyjazdy z rodziną, to jest to strzał w 10!

Trek vs Kross w segmencie trekkingów, kto Waszym zdaniem wygrywa?

Zalety i wady obu marek – co mówi rynek?

Trek czy Kross, która z nich faktycznie jest lepsza?

Trek to globalny gigant z USA, który oferuje zaawansowane technologicznie rowery z naciskiem na innowacyjność i wysoką jakość wykonania. 

Modele Trek są często wyposażone w nowoczesne technologie, takie jak lekkie ramy z włókna węglowego oraz wysokiej klasy systemy zawieszenia. Wadą rowerów tego producenta jest jednak ich wyższa cena, co sprawia, że są mniej dostępne dla rowerzystów o ograniczonym budżecie​
Z drugiej strony, Kross to polska marka, która zdobyła uznanie za oferowanie rowerów o dobrym stosunku jakości do ceny. Modele są cenione za solidność i wytrzymałość, co powoduje, że są chętnie wybierane przez klientów Europy Środkowej. Kross mimo tego, że technologicznie nie jest tak zaawansowany, jak Trek, to w jakości rowerów nie odstaje w sposób znaczący.
Wyraźnie możemy za to zauważyć, że dla najbardziej wymagających użytkowników Trek będzie lepszym wyborem. Z kolei, gdy interesuje Cię dobry rower w sensownej cenie, to Kross absolutnie nie ma się czego wstydzić w tej kategorii i wielokrotnie jest bardziej opłacalnym wyborem.

trek-czy-kross3

Jakie technologie stosują Trek i Kross i co to oznacza dla rowerzysty?

Trek i Kross wykorzystują zaawansowane technologie, które wpływają zarówno na komfort, jak i wydajność rowerów. Jakimi rozwiązaniami się wyróżniają? 

Niektóre technologie Trek

OCLV CARBON – Włókno węglowe OCLV to technologia opracowana przez Trek, która polega na precyzyjnym formowaniu włókien węglowych, aby uzyskać maksymalną wytrzymałość przy minimalnej wadze.

OCLV charakteryzuje się zoptymalizowaną kompresją oraz minimalnymi przerwami powietrza w strukturze materiału, co pozwala uzyskać wyjątkowo lekkie, ale jednocześnie sztywne ramy. Jest to technologia, która pojawia się w różnych generacjach w rowerach Trek, w zależności od tego, z jakiej półki cenowej rower wybieramy.
Chcesz najlepszego i najnowszego włókna? Sięgnij po wyczynowe modele Trek w wersji SLR.

Kolejną technologią, którą szczyci się Trek, jest IsoFlow. Polega ona na stworzeniu specjalnej konstrukcji w tylnej części ramy, która nie tylko poprawia aerodynamikę, ale także zapewnia większy komfort poprzez pochłanianie wibracji z drogi.
IsoFlow pozwala rowerowi utrzymać aerodynamiczny profil, jednocześnie oferując lekką elastyczność tylnego trójkąta, co redukuje zmęczenie rowerzysty na długich trasach​

Technologie Kross

Kross vs Trek w kategorii „technologia” to niestety przegrany pojedynek dla polskiego producenta. Kross nie może poszczycić się aż tak zaawansowanymi technologiami, jak konkurencja z USA. Nie znaczy to, że ma się czego wstydzić, bo ich rowery oferują szereg sprawdzonych rozwiązań na rynku.

Najnowszą technologią, którą chwali się Kross, jest szereg rozwiązań w nowym modelu Kross Esker RS. Rower powstał przy współpracy z Instytutem Lotnictwa w Warszawie i korzysta z najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie aerodynamiki.
Dzięki wykorzystaniu tunelu aerodynamicznego możliwe było przetestowanie różnych kształtów ramy, co zaowocowało wyścigowym gravelem z prawdziwego zdarzenia.

Zakończenie

Kross czy Trek? Która z marek bardziej trafia w Twój gust?
Jeśli wciąż nie wiesz, która z nich bardziej do Ciebie pasuje, to porozmawiaj z naszymi doradcami. Znają ofertę obu producentów na wylot i z chęcią Ci pomogą dokonać właściwego wyboru.
Zapraszamy! 

Polecane produkty