This is a demo store. No orders will be fulfilled.

Regulacja przedniej przerzutki – jak to zrobić?

01/07/2024
Regulacja przedniej przerzutki – jak to zrobić?

Regulacja przedniej przerzutki w rowerze to podstawa, by jednośladem móc jeździć komfortowo i bezawaryjnie. W tym tekście przyjrzymy się szczegółowo, jak wykonać tę czynność. Zobacz, jak zrobić to krok po kroku.

Spis treści:

  1. Dlaczego regulacja przedniej przerzutki jest ważna?
  2. Niezbędne narzędzia do regulacji
  3. Regulacja przedniej przerzutki krok po kroku
  4. Jak wyregulować przednią przerzutkę? Podsumowanie

Dlaczego regulacja przedniej przerzutki jest ważna?

Regulacja przerzutki przedniej jest jedną z najważniejszych czynności związanych z serwisem i konserwacją roweru. Wpływa nie tylko na komfort i bezpieczeństwo jazdy, ale też pozwala bezawaryjnie pokonywać trasy. Prawidłowo działająca przerzutka zapewnia płynne zmiany biegów, a to bardzo istotne podczas każdej wycieczki. Niezależnie od tego, czy jesteś zawodowym kolarzem, czy w weekend jedziesz się rozerwać za miasto na dwóch kółkach, warto wiedzieć, jak samemu wyregulować przerzutkę przednią.

Nieprawidłowo ustawiona przerzutka może prowadzić do wielu problemów – przeskakiwanie i spadanie łańcucha czy trudności w zmianie biegów to tylko niektóre z nich. Mocno zaniedbana może nawet uszkodzić napęd. 

Odpowiednie przełożenia biegów wpływa na efektywność jazdy. Właściwe ustawienie przerzutki pozwala na optymalne wykorzystanie siły mięśni i lepsze dostosowanie się do różnych warunków terenowych.

Niezbędne narzędzia do regulacji przerzutki przedniej 

Regulacja przedniej przerzutki to na szczęście zadanie, z którym poradzisz sobie bez zaawansowanej wiedzy i specjalistycznych narzędzi. Nie jest to trudna czynność, ale wymaga cierpliwości. Przydatne narzędzia to:

  • Klucz imbusowy (4 lub 5 mm),
  • Śrubokręt płaski lub krzyżakowy,
  • Kombinerki lub szczypce (do podtrzymania linki),
  • Stojak do roweru (opcjonalnie).

Warto też mieć pod ręką smar do łańcucha, odtłuszczacz oraz szmatkę, by móc oczyścić przerzutkę, a następnie nasmarować cały napęd przed lub po regulacji.

Sprawdź również: Jak odkręcić zapieczone pedały w rowerze?

regulacja-przedniej-przerzutki

Regulacja przerzutki przedniej krok po kroku

Jak wyregulować przednią przerzutkę? To proces, który składa się z kilku kroków. Musisz je wykonać w odpowiedniej kolejności, by zapewnić prawidłowe działanie mechanizmu. Na początku może się to wydawać nieco skomplikowane, ale w rzeczywistości poradzisz sobie z regulacją, nawet jeśli robisz to po raz pierwszy. 

Krok 1: Przygotowanie roweru

To podstawa, abyś mógł wykonać to zadanie szybko, sprawnie i bezpiecznie. Jeśli masz stojak serwisowy na rower, umieść na nim jednoślad. W innym wypadku postaw dwa kółka stabilnie na płaskiej powierzchni. 

Co jeszcze warto zrobić przed samą regulacją? Upewnij się, że łańcuch oraz przerzutki są czyste. Możesz w tym momencie użyć odtłuszczacza i szmatki, aby usunąć nadmiar brudu. Kiedy już wszystkie elementy są czyste, dobrze jest od razu nasmarować mechanizm.

Krok 2: Ustawienie przerzutki na najniższym biegu

Teraz powoli możesz już wkraczać do głównej części zadania, którym jest regulacja. Zaleca się, by ustawić łańcuch na najmniejszej tarczy z przodu. Użyj do tego manetki zmiany biegów. Takie ustawienie łańcucha ułatwi wstępną regulację śruby ograniczającej (Low lub L), a to ona kontroluje zakres ruchu przerzutki na najmniejszej zębatce.

Krok 3: Regulacja śrub ograniczających (Low)

Śruba ta jest oznaczona literką L (Low) i odpowiada za ustawienie dolnej granicy ruchu przerzutki. Znajdziesz ją na korpusie mechanizmu. Do regulacji przyda Ci się śrubokręt. W momencie, kiedy kręcisz śrubą zgodnie z ruchem wskazówek zegara, przerzutka przesunie się w stronę ramy roweru. Tym samym zmniejszy się jej zakres ruchu. Kiedy przekręcisz ją w przeciwnym kierunku, zakres ten się zwiększy. Celem tego kroku jest ustawienie śruby w taki sposób, by łańcuch płynnie przemieszczał się na najmniejszą zębatkę i nie ocierał się o wewnętrzną część wózka przerzutki.

Krok 4: Regulacja linki przerzutki

Krok ten pozwala na dostosowanie jej napięcia. W tym celu poluzuj śrubę mocującą linkę na przerzutce. Dokonaj drobnej korekty przy pomocy baryłki regulującej, która znajduje się przy manetce zmiany biegów lub na samym mechanizmie przerzutki. Baryłką możesz kręcić, by zwiększyć lub zmniejszyć napięcie linki. W momencie, kiedy będzie ona odpowiednio napięta, precyzja zmiany biegów będzie większa.

Krok 5: Regulacja śrub ograniczających (High)

Śruba kontroluje górną granicę ruchu przerzutki, a to jest kluczowe dla prawidłowego ustawiania łańcucha na największej tarczy. Najpierw przesuń łańcuch na największą zębatkę przy pomocy manetki zmiany biegów. Następnie znajdź śrubę z literką H obok i użyj śrubokręta do regulacji. Łańcuch powinien teraz płynnie przemieszczać się na górną przerzutkę.

regulacja-przedniej-przerzutki

Krok 6: Testowanie i drobne korekty

Kiedy wykonasz wszystkie podstawowe regulacje przedniej przerzutki, przychodzi czas na testowanie, które zazwyczaj pokaże, że potrzebne są drobne korekty. Ten krok jest bardzo ważny, bo nawet niewielkie odchylenia w ustawieniach mogą sprawić, że mechanizm w dalszym ciągu nie będzie odpowiednio ustawiony. 

Zanim wyruszysz w trasę, przeprowadź wstępne testy zmiany biegów na stojaku serwisowym lub znajdź sposób, by tylne koło znalazło się w powietrzu. Dzięki temu będziesz mógł kręcić korbą i zmieniać biegi w miejscu. Użyj manetki zmiany biegów, by przejść przez wszystkie przednie zębatki. Zwróć uwagę na płynność zmiany oraz sprawdź, czy łańcuch nie ociera o elementy napędu. 

Zmieniaj również przerzutki na tylnej kasecie – przednia przerzutka powinna wtedy bez problemu utrzymywać łańcuch na właściwej zębatce. Każdy bieg powinien zmieniać się gładko i bez nadmiernego hałasu. 

Jeśli zauważysz, że łańcuch przeskakuje na nieodpowiednie zębatki lub się ociera, konieczne będzie skorygowanie dokręcenia śrub ograniczających. W przypadku gdy problem występuje na małej tarczy z przodu – kręć śrubą L, jeśli na dużej – wykorzystaj śrubę H. Nie zapominaj też o zmianie napięcia linki, o czym już wspominaliśmy, ponieważ i to może mieć wpływ, że biegi nie działają jeszcze tak, jak powinny. Prowadnica, która przerzuca łańcuch, powinna zawsze znajdować się pośrodku tarczy. To ułatwi Ci odpowiednie ustawienie.

Kiedy już po testach „w miejscu” wszystko wygląda dobrze, pora wybrać się na krótką przejażdżkę. Z reguły dalsze korekty nie są potrzebne, ale mimo wszystko warto sprawdzić, czy również pod obciążeniem napęd działa sprawnie. Lepiej ewentualnie niedociągnięcia wyłapać przed dłuższą wycieczką.

A co w wypadku, gdy nie pomaga regulacja, czyszczenie i smarowanie? Powodem, dla którego komponent nie działa odpowiednio, może być po prostu jego uszkodzenie. Wtedy konieczny może się okazać montaż przerzutki przedniej w postaci zupełnie nowego mechanizmu. Jeśli konieczna jest wymiana, zobacz proponowane komponenty, które sprawią, że przerzutki będą działać, jak nowe.

Mechanizm korbowy Shimano 105 FC-R7100 12 rzędów

To najnowsza edycja osprzętu, który przenosi zaawansowane technologie z grup Dura-Ace i Ultegra. Takie rozwiązanie jest cenione szczególnie dzięki doskonałemu stosunkowi jakości do ceny. Mechanizm dedykowany jest do 12-rzędowego napędu i oferuje bardzo precyzyjny dobór biegów oraz utrzymanie optymalnej kadencji w każdej sytuacji. Komponent wykonany jest z aluminium. Możliwe jest zastosowanie kombinacji tarcz 50-34T oraz 52-36T, a długości ramion dostępne są w wersjach 160, 165, 170, 172,5 oraz 175 mm. 

Mechanizm korbowy Shimano 105 FC-R7100 12 rzędów

Dźwignia przerzutki Shimano 11/12rz SL-M9100, prawa z obejmą

Marka Shimano stworzyła dźwignię dla najbardziej ambitnych rowerzystów, chcących poprawić swoje osiągi. Jest wykonana z wysokiej jakości materiałów i wyposażona w nowoczesne rozwiązania technologiczne, dzięki którym zmiana przełożeń jest szybka i płynna. Shimano SL-M9100 obsługuje 12 biegów i korzysta z rozwiązania Rapidfire. Dzięki temu idealnie dostosujesz przełożenie do warunków terenowych i własnego tempa.

Dźwignia przerzutki Shimano 11/12rz SL-M9100, prawa z obejmą

Łańcuch Shimano CN-HG93

Łańcuch łączy w sobie wysoką jakość i niezawodność. Ten model jest idealny dla 9-rzędowych napędów Deore XT oraz Ultegra. Przeznaczony zarówno dla profesjonalnych kolarzy, jak i entuzjastów podróży na dwóch kółkach. Łańcuch ma specjalną powłokę antykorozyjną oraz nową konstrukcję sworzni, co zapewnia odporność na uszkodzenia i korozję. Wykonanie tego komponentu sprawia, że jest o 50% bardziej odporny na zerwanie niż standardowe łańcuchy rowerowe.

Łańcuch Shimano CN-HG93

Kaseta Shimano Alivio CS-HG400

Zużyta kaseta również może powodować nieprawidłową pracę przerzutki. Postaw na Shimano Alivio CS-HG400, która zapewnia niezawodną wydajność na każdym szlaku. Precyzyjnie zestopniowane główne zębatki to lepsza praca, niezależnie od trudności pracy. Kaseta została stworzona dla rowerów z 9-rzędowymi układami napędowymi. Wyróżnia się też różnorodnością możliwych specyfikacji, a to pozwala zastosować rowerzyście dopasowanie idealne do jego potrzeb. Komponent wyróżnia się też lekką konstrukcją, która nie obciąża nadmiernie roweru.

Sprawdź także: Wymiana łożyska w kole rowerowym – poradnik

regulacja-przedniej-przerzutki

Jak wyregulować przednią przerzutkę? Podsumowanie

Jak dowiedziałeś się z artykułu, regulacja przedniej przerzutki jest istotna, by zapewnić jej płynną pracę, a dzięki temu precyzyjną zmianę biegów. Po prawidłowym wyregulowaniu łańcuch nie będzie ocierał o wózek przerzutki, a to zminimalizuje ryzyko jego spadania oraz zwiększy komfort jazdy. Dobra regulacja szybko spłaci się podczas wycieczki rowerowej, ponieważ niezależnie od trudności trasy nie doświadczysz problemów ze zmianą przełożeń. Sam proces regulacji wykonasz w kilku krokach i zajmie to zaledwie kilkanaście minut. 

Zajmujesz się serwisem roweru na własną rękę? Sprawdź ofertę sklepu Sprint-Rowery, gdzie znajdziesz mnóstwo części rowerowych oraz narzędzia, które przydadzą się podczas napraw.

Polecane produkty