This is a demo store. No orders will be fulfilled.

Od asfaltu po szutry – Jak amortyzator do gravela zmienia komfort i wydajność jazdy?

25/10/2023
Od asfaltu po szutry – Jak amortyzator do gravela zmienia komfort i wydajność jazdy?

Amortyzator do gravela to element, który coraz częściej pojawia się na rynku. Dodatkowe podniesienie komfortu i wydajności podczas jazdy wydaje się zawsze dobrym pomysłem. Czy aby na pewno tak jest? Czy amortyzowane gravele to przyszłość branży? Podpowiadamy!

Spis treści:

  1. Wprowadzenie do amortyzacji w rowerach gravelowych
  2. Gravel – amortyzator, czy to nowość?
  3. Amortyzator do gravela – kluczowe cechy amortyzatorów do gravela
  4. Amortyzator — gravel porady dotyczące wyboru i konserwacji
  5. Jak amortyzacja wpływa na osiągi roweru gravel?
  6. Wybierz amortyzator dla siebie!

Wprowadzenie do amortyzacji w rowerach gravelowych

gravel amortyzator

Gravel, jako specyficzna dyscyplina, łączy w sobie elementy kolarstwa szosowego i górskiego. Dlatego rowery gravelowe są projektowane tak, aby radzić sobie z różnorodnymi warunkami terenowymi, od gładkich asfaltów po trudne szutry. 

Amortyzacja w rowerach gravelowych nie jest oczywistością. Z racji na to, że gravel jest pewnym rozwinięciem roweru przełajowego, amortyzowane widelce nie należą do najpopularniejszych dodatków w tej kategorii, a ich obecność przez część środowiska jest traktowana jako „herezja”.

W ostatnich sezonach możemy zauważyć za to, że producenci zaczynają „profilować” swoje rowery z myślą o tym, że będą używane na trasach szosowych lub bardziej terenowych. Sprawia to, że rysuje się rozdział pomiędzy gravelami szosowymi i terenowymi, a klienci jeszcze łatwiej dopasują rower do tras, które lubią.

Gravel – amortyzator, czy to nowość?

Wstawienie do graveli widelca z kąpielą olejową i sprężyną powietrzną jest czystą formalnością i potrzebą rynku.

Amortyzacja w rowerach gravelowych może przyjmować różne formy. Producenci stosują różne rozwiązania, które mają na celu poprawę komfortu jazdy.

Kingpin – Specjalna konstrukcja tylnego widelca w rowerach Cannondale Topstone, która daje Ci około 30 mm skoku amortyzatora.

IsoSpeed – Opracowane przez firmę Trek rozwiązanie, które debiutowało w wyścigu Paris-Roubaix i znalazło swoje miejsce w rowerach szosowych i gravelowych. Tłumi drgania i poprawia wydajność podczas pedałowania. 

FutureShock – Stale rozwijane przez firmę Specialized rozwiązanie polegające na umieszczeniu specjalnego amortyzatora w główce ramy.

OverDrive Asymetryczne stery stosowane przez firmę Giant, które mają zwiększać możliwości tłumienia drgań przez ramę. Najczęściej sparowane są z autorską sztycą tego producenta D-Fuse, która pochłania część wibracji.

Wszystkie te „bajery” są jednak na nic, bo gravelowcy coraz częściej do przedniego koła stosują amortyzatory z niewielkim skokiem, które pomagają podczas jazdy terenowej. Kontrowersja, czy potrzeba?

Nasze przemyślenia na ten temat możecie zobaczyć na YouTube w recenzji Giant Revolt X Pro 0 i Pro 1.

Amortyzator do gravela kluczowe cechy amortyzatorów do gravela

Amortyzatory dedykowane do rowerów gravelowych różnią się od tych stosowanych w rowerach górskich. Są one zazwyczaj lżejsze, mają mniejszy skok i są bardziej odporne na zanieczyszczenia

Technologie stosowane w tych urządzeniach skupiają się na zapewnieniu optymalnej absorpcji wstrząsów przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej sztywności. 

Ważne jest, aby amortyzator był dobrze zbalansowany. Jeśli jest on zbyt miękki, może to prowadzić do utraty energii podczas jazdy, natomiast nadmierna sztywność sprawi, że nie będzie on efektywnie tłumił wstrząsów.

Warto również zwrócić uwagę na system regulacji twardości oraz możliwość blokady amortyzatora, co jest szczególnie przydatne podczas jazdy po gładkim asfalcie lub ubitej drodze gruntowej.

Przeczytaj również: Jak smarować amortyzator w rowerze? Zabezpiecz tę część przed wytarciem

Giant Revolt X Advanced Pro 0

Giant Revolt X Advanced Pro 0 to taki producent, który lubi „pokombinować”, a seria Revolt całkiem dobrze oddaje charakter tej marki. 

amortyzator gravel

Mamy tu tak naprawdę rower górski z kierownicą gravelową i osprzętem szosowym Sram Force eTap AXS. Trzeba powiedzieć, że to całkiem niezła mieszanka na oponach o szerokości 53! 

Przede wszystkim, co przyciąga uwagę, to użycie amortyzatora o skoku 40 mm, wyprodukowanego przez Fox. Jak wykazały nasze testy, to rozwiązanie jest bardzo sensowne, a my widzimy potencjał dla tego typu konstrukcji na rynku.

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że historia zatacza koło, a producenci odkopują stare projekty rowerów MTB z lat 90 i dodają do nich kierownicę „z barankiem”. Mamy jednak wrażenie, że to jest bardzo błędna diagnoza!

Taki rower, jak Giant Revolt X Advanced Pro 0 jest świetnym wyborem dla kogoś, kto jeździ długie dystanse. Ucieszy się z niego każdy ultramaratończyk i miłośnik gravelowych wyścigów etapowych. Sprawdzi się on znacznie lepiej na szosie niż klasyczny rower MTB, a w terenie poradzi sobie niewiele gorzej. 

40 mm skoku na przedniej osi pomaga Twoim dłoniom i daje niezbędny komfort podczas jazdy, a do tego Giant zastosował też sztycę „dropper” z amortyzacją, która sprawia, że ten rower to tak naprawdę SUV wśród graveli.

To wszystko zostało osadzone na wysokiej jakości ramie z włókna węglowego, która jeździ tak samo dobrze, jak wygląda. Osie przelotowe z przodu i z tyłu, sporo mocowań na akcesoria i wbudowany flip-chip, który pozwala na zmianę geometrii ramy w zależności od tego, czego potrzebujesz. Jest tutaj wszystko, czego można chcieć od wysokiej klasy gravela. 

Do tego Giant Revolt X Advanced Pro 0 ma fenomenalne koła z włókna węglowego Giant CXR X1 Carbon, których piasty dostały od nas 10/10 za „tyrkanie”.

To żywy przykład na to, że amortyzator do gravela to wcale nie taki zły pomysł.

Giant Revolt X Advanced Pro 1

Giant Revolt X Advanced Pro 1 to niższy wariant Giant Revolt X Advanced Pro, który zbudowany jest na dokładnie tej samej ramie z włókna węglowego. Posiada również te same koła. 

amortyzator do gravela

Jedyną różnicą między nimi jest użycie innego amortyzatora i osprzętu. Pozostałe zmiany są jedynie kosmetyczne, jak np. inny kolor lakieru.

Wariant Advanced Pro 1 ma nową konstrukcję od RockShox, którą stworzono z myślą o gravelach. Jest to widelec Rudy Ultimate XPLR z 40 mm skoku.

Za osprzęt odpowiada w tym modelu Sram Rival eTap AXS w układzie 1x12. Z tej samej linii są również hamulce hydrauliczne.

Zarówno Advanced Pro 1, jak i Advanced Pro 0, są świętymi propozycjami dla kogoś, kto chce jeździć bez żadnych ograniczeń.

Rondo Mylc CF2

Rondo Mylc CF2 – złośliwi twierdzą, że to najbrzydszy gravel sezonu 2023! 

gravel amortyzator

Całkowicie się z tym nie zgadzamy! Jego wyjątkowy design sprawia, że MYLC jest nie do pomylenia z żadnym innym modelem. Rondo po raz kolejny pokazuje „pazur” w designie swoich rowerów. 

To idealny kandydat do tego, by wyposażyć go w amortyzator. Taka modyfikacja pozwoli Ci na wykorzystanie pełnego potencjału, jaki drzemie w tej ramie. Jest to bowiem jeden z pierwszych przedstawicieli graveli dedykowanych do jazdy terenowej, a jego geometria poprawia stabilność jazdy przy zjeździe. Razem z amortyzatorem taki zestaw będzie niezastąpiony na długich i wymagających trasach!

Rondo Mylc, podobnie jak Giant Revolt X Advanced Pro, jest pewnym przejawem rewolucji w tym segmencie. Pooglądajcie go z bliska w naszej recenzji.

Co jeszcze przemawia za wyborem tego modelu? Przede wszystkim, wysokiej klasy rama wykonana z włókna węglowego. Rondo zastosowało w niej wzmocnioną główkę sterową, która efektywnie rozprowadza drgania na całej długości, podnosząc komfort jazdy. Dodatkowo, model wyposażony jest w asymetryczny widelec, który poprawia właściwości jezdne i sztywność roweru. Do tego górna rura ma charakterystyczny „koński łeb”, który niweluje część drgań podczas jazdy. 

Wcale nas nie zdziwi, jak w sezonie 2024 pojawi się MYLC z amortyzacją na przednim widelcu. W połączeniu z osprzętem Shimano GRX byłby to rewelacyjny gravel do jazdy terenowej.

Przeczytaj także: Jak dbać o napęd w rowerze?

Cannondale Topstone Carbon 2 Lefty

Cannondale Topstone Carbon 2 Lefty – amortyzator „Lefty” opracowany przez Cannondale, to jedna z najbardziej kultowych konstrukcji na rynku. Historia tego widelca sięga początków XXI wieku, kiedy Cannondale postanowił przedefiniować standardy w dziedzinie amortyzacji rowerowej.

gravel amortyzator

Po raz pierwszy Lefty pojawił się w Cannondale Jekyl w 2000 roku i od tego czasu stał się znakiem rozpoznawczym marki. Charakterystyczna konstrukcja w postaci jednej goleni widelca tylko pozornie wygląda, jakby nie miała prawa działać. W rzeczywistości to konstrukcja, która udoskonalana jest od prawie 25 lat

Pooglądajcie Cannondale Topstone w naszym teście z Rondo Mylc. Podoba się dla nas, bo to fajny rower!

Główną cechą Cannondale Topstone jest system Kingpin, który efektywnie tłumi drgania w tylnej części roweru. Jak przystało na porządnego gravela, mamy tutaj także sztycę z „mykmykiem” typu „dropper”, co przydaje się na zjazdach i podjazdach

Dodatkowo rama ma wygodną geometrię endurance, zapewniającą stabilność podczas jazdy. Tylny widelec jest asymetryczny, co dodatkowo wpływa na właściwości jezdne roweru. Z przodu i z tyłu wykorzystano sztywne osie QR12, a główka ramy jest taperowana, co przekłada się na większą sztywność konstrukcji.

Z osprzętem Shimano GRX serii 800, Topstone Carbon 2 z amortyzatorem Lefty staje się jednym z najlepszych wyborów do długodystansowej jazdy. Dla osób, które aspirują do zwyciężania w ultradystansowych wyścigach — może okazać się strzałem w dziesiątkę!

Amortyzator gravel porady dotyczące wyboru i konserwacji 

Konstrukcje amortyzatorów dla graveli są zbliżone do tego, co oferują rowery MTB. Sprawia to, że większość zaleceń dotyczących ich eksploatacji, jest tożsama. 

Przy wyborze odpowiedniego amortyzatora zwróć przede wszystkim uwagę na kilka czynników.

Rodzaj amortyzacji – najlepiej, by amortyzator był wyposażony w powietrzny tłumik, dzięki niemu łatwo dostosujesz charakter jego pracy do swojego stylu jazdy i wagi. 

Regulacja tłumienia to mechanizm pozwalający na regulowanie „odbicia” amortyzatora po napotkaniu przeszkody. Dobrze dostosowany, będzie pracował płynnie i spełni swoje zadanie.

Blokada skoku – niezbędna na asfalcie czy gładkich odcinkach tras. Dzięki niej rower pozwoli Ci jechać z maksymalną wydajnością, usztywniając widelec. Najbardziej funkcjonalne jest, gdy manetka blokady znajduje się w zasięgu dłoni na kierownicy, a nie bezpośrednio na goleni amortyzatora.

Części zamienne – Wybieraj produkty uznanych producentów. SR Suntour, RockShox, Fox, te marki zapewnią Ci dostęp do części zamiennych, gdyby Twój widelec uległ awarii. 

Większość konstrukcji, które są na rynku, nie wymaga skomplikowanych czynności serwisowych, by utrzymać je w dobrej kondycji.

Przede wszystkim przeprowadzaj regularne przeglądy i konserwację zgodnie z zaleceniami producenta. Warto sprawdzać stan uszczelek kurzowych, robić wymianę oleju i od czasu do czasu sprawdzić, czy nie powstają luzy.

Wszelkie wycieki oleju lub uszkodzenia powłoki zewnętrznej są sygnałem, że warto umawiać się do serwisu.

Pamiętaj o tym, że ewentualna poważna awaria amortyzatora może być kosztowna dla Twojego portfela i zdrowia.

Przeczytaj także: Rodzaje amortyzatorów rowerowych – jakie są typy? Jakie wybrać? Rowerowy poradnik

Jak amortyzacja wpływa na osiągi roweru gravel?

Amortyzacja w rowerze gravelowym ma kluczowe znaczenie dla komfortu jazdy, ale wpływa także na osiągi roweru

Dzięki niej jazda po nierównych nawierzchniach staje się płynniejsza, co przekłada się na mniejsze zmęczenie. Amortyzator pochłania wstrząsy, dzięki czemu nie tracisz energii na niepotrzebne drgania. W efekcie możesz jeździć szybciej i efektywniej.

Czy jest to dodatek dla każdego? Absolutnie nie, jednak jeśli lubisz jazdę swoim gravelem w terenie to zdecydowanie zauważysz korzyści płynące z posiadania amortyzatora z przodu.

amortyzator gravela

Wybierz amortyzator dla siebie!

Gravel, amortyzator i inne akcesoria bez większych trudności zamówisz w naszym sklepie internetowym! Mamy tam wszystko to, czego Ci trzeba do realizowania swojej rowerowej pasji. 

Gorąco zapraszamy też na nasz kanał YouTube, budujemy tam społeczność prawdziwie zakręconych ludzi, których cieszy jazda na rowerze. Wpadajcie!

Do następnego!

Polecane produkty