This is a demo store. No orders will be fulfilled.

Konwersja roweru na elektryczny

17/03/2022
Konwersja roweru na elektryczny

Rower to niedrogi i praktyczny środek transportu. Coraz częściej popularyzowany, preferowany jest przez wielu fanów zdrowego trybu życia i przyjaznego dla środowiska transportu. Jednak czasochłonne przesiadywanie za sterami pojazdu może powodować znaczny ból stawów, zwłaszcza w trakcie stromych podjazdów i wycieczek w trudnym terenie.

Ponadto dla wielu osób zwiększone obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego i sercowo-naczyniowego jest przeciwwskazane ze względów zdrowotnych. Na pomoc przychodzi konwersja roweru na elektryczny model, która zamieni dwukołowy wehikuł w prawdziwie elektryczny, i co najważniejsze – napędzany nie tylko siłą mięśni sprzęt.

 

Główne zalety konwersji roweru na model elektryczny

Konwersja manualnie napędzanego modelu na rower elektryczny nie oznacza, że musimy zdecydować się na wymianę całego roweru. Otóż nie. Konwersja polega na umieszczeniu na ramie roweru akumulatora, a także zainstalowania systemu sterowania, który pozwoli na jednoczesne manualne i elektryczne napędzanie pojazdu. Co więcej, konwersja roweru może być przeprowadzona z powodzeniem we własnym domu, czy garażu. Z tego względu zazwyczaj nie wymaga interwencji specjalisty.

Główne zalety tego rozwiązania to m.in.:

  • Oszczędność energii – zwłaszcza podczas jazdy po pagórkowatym terenie i na długich dystansach;
  • Oszczędność czasu – dzięki większej szybkości ruchu i dużej zwrotności;
  • Oszczędność na zakupie i użytkowaniu innych pojazdów – rower elektryczny to praktyczna alternatywa nie tylko dla zwykłego roweru, ale także dla motoroweru, motocykla czy samochodu (zwłaszcza w miejskich korkach).

 

Czego potrzebujemy, aby przerobić rower na rower elektryczny?

Konwersja roweru na elektryczny odbywa się za pomocą specjalnego zestawu części. Taki zestaw zazwyczaj składa się z:

  • Silnik do instalacji w kole – przeznaczony do montażu z przodu lub z tyłu, szprychowy lub przewidziany do dalszego montażu w obręczy;
  • Panel sterowania;
  • Kontroler;
  • Manetka gazowa – obrotowa lub dźwigniowa;
  • Dźwignia hamulca;
  • Czujniki PAS, okablowanie – pomagają kierować kołem, uruchamiając je po kilku obrotach pedałów z pełną mocą. System ten pełni rolę pomocniczą i często jest pomijany w samodzielnych instalacjach;
  • Bateria – tradycyjnie nie wchodzi w skład zestawów elektryfikujących i jest kupowana osobno;
  • Wodoodporna torba, futerał lub pojemnik do umieszczenia baterii i kontrolera.

Gotowy zestaw elektryczny pozwala bez większych nakładów na przekształcenie zwykłego roweru w szybki i wysokoobrotowy wehikuł elektryczny, bez problemu pokonując trudne podjazdy i inne przeszkody napotkane na drodze. Przekształcenie roweru w rower elektryczny można wykonać samodzielnie, tudzież z pomocą specjalistów.

 

 

Montaż roweru elektrycznego samodzielnie – zestaw czy indywidualne podzespoły?

Decydując się na konwersję roweru na elektryczny, z niedrogich podzespołów można samodzielnie przerobić zwykły rower na model napędzany elektrycznie. Wymaga to jednak wiedzy, doświadczenia i dużo czasu.

Dużo łatwiej jest kupić specjalny zestaw do montażu elektroniki na rowerze. Nowoczesne zestawy pozwolą na szybkie zamienienie konwencjonalnie napędzanego roweru w szybką hybrydę, umożliwiając wypróbowanie go w akcji, bez specjalnych umiejętności i wiedzy z zakresu elektrotechniki.

 

Jak dobrać zestaw do montażu roweru elektrycznego?

Przed zakupem zestawu do konwersji roweru w model elektryczny należy upewnić się, że wszystkie jego elementy są dla Ciebie odpowiednie. Głównie:

  • Zmierz i dokładnie sprawdź ramę roweru, na podstawie której odbędzie się montaż;
  • Określ średnicę obręczy roweru i zdecyduj o lokalizacji silnika. Przedni silnik jest łatwiejszy w montażu i nie powoduje problemów z równomiernym rozłożeniem ciężaru. Zamontowanie silnika z tyłu poprawia zwrotność i przyczepność. Do użytku w pagórkowatym terenie możesz również złożyć model z napędem na wszystkie koła – instalując silnik na obydwu kołach;
  • Wybierz rodzaj napędu. Motoreduktory nie zakłócają pedałowania, z kolei silniki z napędem bezpośrednim, choć trudne w pedałowaniu, mają bardzo niezawodną konstrukcję i zapewniają znaczny odzysk energii;
  • Zdecyduj o optymalnej lokalizacji baterii. Jeśli używany jest silnik na przednim kole, lepiej zainstalować akumulator na bagażniku – dla równomiernego rozłożenia ciężaru. W przypadku modeli z napędem na tylne koła należy zainstalować akumulator pośrodku ramy;
  • Wybierając dane techniczne silnika i akumulatora, warto wziąć pod uwagę cechy planowanej eksploatacji roweru elektrycznego. Silnik o mocy 350 – 500 W zapewni przyspieszenie do 35 – 45 km/h na płaskich odcinkach dróg. Jeśli chcesz osiągnąć prędkość 55 km/h i z łatwością wspinać się po różnorodnych wzniesieniach, dobrym rozwiązaniem będzie silnik o mocy od 1000 do 1500 W. Akumulator dobierany jest z uwzględnieniem oczekiwanego zasięgu bez doładowywania oraz mocy wybranego silnika.

 

 

Instrukcje krok po kroku – konwersja roweru na elektryczny

Rower jest przygotowany, komponenty i akumulator dobrane, można więc przystąpić do montażu własnego, pierwszego roweru elektrycznego.

 

Montaż silnika

Usuń wybrane koło. Na kole silnikowym można przestawić niektóre części ze starego koła lub wybrać nowe. Podczas procesu instalacji nie należy kręcić kołem, ponieważ działając jako swoisty generator – podczas jego pracy prąd będzie płynął przez przewody, skutkując możliwym zwarciem.

Łącznik wychodzący z koła ze sterownikiem podłączamy na samym końcu montażu, po zamontowaniu wszystkich paneli, uchwytów, dźwigni itp. Podczas przestawiania tarczy hamulcowej nie należy dokręcać zbyt mocno śrub. Kolejnym krokiem jest założenie tulei na oś, następnie zamontowanie koła silnikowego w oczkach i dokręcenie śrub.

 

Instalowanie baterii

Podczas instalacji baterii określ jej poprawną lokalizację. Jeśli zamienisz przednie koło na koło silnikowe, to najlepszym umiejscowieniem akumulatora będzie bagażnik, dzięki temu ciężar zostanie rozłożony równomiernie. Wybierając napęd na tylne koła – zainstaluj akumulator na ramie. Wskazówka, przy podłączaniu zacisków należy zacząć od „plusa”.

 

Instalacja systemu sterowania

Następnym krokiem jest zamocowanie wspornika na kierownicy za pomocą uszczelek. Należy przesunąć panel po prowadnicach, do momentu, aż usłyszymy charakterystyczne kliknięcie. Pamiętając o kablach, należy umieścić je tak, aby były bezpieczne i estetycznie prezentowały się na rowerze.

Podczas montażu manetek należy zdemontować istniejące hamulce i połączyć w dowolnej kolejności dwie manetki z czujnikiem z zestawu ze sterowaniem. Czujnik na dźwigniach wyłącza silnik podczas hamowania.

Następnie należy przejść do montażu przepustnicy i uchwytu. Muszą być zainstalowane po wymianie dźwigni hamulca. Należy usunąć pręcik i zamontować czujnik na osi, umieszczając go na swoim miejscu. Kolejno umieszczamy dysk w odległości 1-3 mm między nim a czujnikiem.

Zamontuj system wspomagania pedału (PAS) i ramię korby, a następnie zabezpiecz przewód czujnika. Warto ukryć części elektryczne podłączone do sterownika w osłonie dla ochrony. Za pomocą plastikowych tasiemek rozprowadź przewody tak, aby nie utrudniały ruchu i wyglądały ładnie. Poprawne umieszczenie przewodów to także zmniejszenie ryzyka awarii całej instalacji. Po zakończeniu okablowania należy podłączyć wtyczki zgodnie z załączonym schematem.

 

 

Końcowa weryfikacja instalacji

Po zamontowaniu wszystkich elementów sprawdź, czy zainstalowany system sterowania działa prawidłowo. Jeśli ekran wyświetlacza działa po włączeniu, obwód został zmontowany poprawnie. Sprawdź wszystkie czujniki na dźwigni hamulca i wyreguluj je w prawidłowy sposób. Podczas testowania silnika należy także obrócić przepustnicę. Jeśli koło oderwie się od ziemi, wszystko jest w porządku.

W przypadku błędów w trakcie konwersji konwencjonalnego roweru na model elektryczny spróbuj je zidentyfikować podczas testowania i naprawić. Przede wszystkim sprawdź niezawodność styków, aby bateria była w pełni naładowana. W nowoczesnych centralach instalowane są systemy, które pozwalają określić kod konkretnej usterki.

Po przygotowaniu swojego pierwszego roweru elektrycznego warto nie spieszyć się z podróżami na duże odległości. Rower domowej roboty najlepiej sprawdzić w niewielkiej odległości od miejsca zamieszkania, wtedy prawdopodobne usterki można naprawić od razu po ich identyfikacji.

W okresie użytkowania roweru elektrycznego mogą wystąpić awarie. Należy pamiętać, że sterowniki roweru wyposażone są w zabezpieczenia przed uszkodzeniem, które pomogą w wykryciu awarii. Dlatego w przypadku, gdy wyczuty zostanie zapach spalenizny, bezpieczniki zainstalowane w systemie zablokują silnik roweru. Czujniki Halla w kole silnikowym mogą również ulec awarii, jednakże po poprawnej instalacji nie powinniśmy napotkać żadnych kłopotów. Jeśli jednak wystąpią, można je wymienić w łatwy i bezpieczny dla całego napędu elektrycznego sposób.

 

 

Składany rower elektryczny – ostateczne wnioski

Zanim zdecydujemy się na konwersję swojego wehikułu na nowy, elektryczny model, należy ustalić priorytety. Zdecyduj, jak szybko chcesz jeździć, jak daleko możesz podróżować na jednym ładowaniu akumulatora i jakie tereny chcesz pokonać. A co najważniejsze, jaki masz budżet?

Jeśli zdecydujesz się na złożenie naprawdę wysokiej jakości roweru elektrycznego, zajmie to dużo czasu i wysiłku, ostatecznie warto temu podołać. Nawet przy zakupie gotowego zestawu instalacyjnego proces ten jest stosunkowy prosty, nie wymagając od nas złożonej, specjalistycznej wiedzy. Podczas montażu należy zwrócić szczególną uwagę na najdroższy element wyposażenia elektrycznego – baterię. Od jej jakości zależy to, jak długą trasę możemy pokonać oraz z jaką prędkością będziemy poruszać się na napędzie elektrycznym.

Aby mieć pewność prawidłowego montażu wszystkich części i bezpiecznej eksploatacji zmontowanego roweru elektrycznego, warto powierzyć elektryfikację swojego dwukołowego mobilu profesjonalistom. Jeśli jednak ufamy swoim umiejętnościom, złożenie go własnymi rękami będzie ciekawym doświadczeniem, co więcej – będziesz dokładnie wiedzieć, jaki napęd zainstalowałeś, jaki rodzaj koła wybrałeś, co w razie potrzeby przełoży się na łatwą wymianę części.

Tagi