This is a demo store. No orders will be fulfilled.
Jakie są rodzaje przerzutek rowerowych?

Przerzutki są niezbędnym elementem każdego nowoczesnego roweru. Niewprawionego rowerzystę rodzaje przerzutek rowerowych mogą wprawić w zakłopotanie, bo wybór wcale nie jest łatwy. Czym się kierować przy zakupie? Podpowiadamy!
Spis treści:
- Przerzutki przednie i tylne
- Przerzutki zewnętrzne vs. wewnętrzne
- Przerzutki mechaniczne vs. elektroniczne
- Rodzaje przerzutek rowerowych w zależności od typu jednośladu
- Najpopularniejsze marki przerzutek
- Konserwacja i regulacja przerzutek
- Podsumowanie
Przerzutki przednie i tylne
Przerzutki rowerowe dzielą się na przednie i tylne, z których każda pełni inną funkcję w układzie napędowym roweru.
Przednia przerzutka odpowiada za zmianę przełożeń pomiędzy zębatkami na mechanizmie korbowym, a tylna przerzutka zmienia biegi na kasecie umieszczonej w tylnym kole.
Od kilku sezonów w różnych segmentach rowerów zaczynają pojawiać się napędy pozbawione przedniej przerzutki. Są to tak zwane napędy 1x, które nastawione są na łatwiejszy serwis i niższą masę.
Eliminacja przedniej przerzutki w rowerze wymaga wzięcia pod uwagę odpowiedniej rozpiętości przełożeń na tylnej kasecie. Zaowocowało to powstaniem kaset z 12, a nawet 13 biegami.
Napęd 1x – Sram NX Eagle DUB 175
To przykład nowoczesnego napędu 1x, który cechuje się prostotą i wydajnością. System 1×12 eliminuje w zupełności konieczność używania przedniej przerzutki, co ułatwia obsługę i zmniejsza ryzyko awarii na błotnistej trasie.
Zakres biegów w kasecie wynosi aż 11-50T, co pozwala na szybką jazdę zarówno po asfaltowych odcinkach, jak i precyzyjne pedałowanie na wymagających singletrackach.
Korba została wyposażona w system X-SYNC 2, który poprawia trzymanie łańcucha na zębatce i niemal eliminuje ryzyko jego spadnięcia. Natomiast tylna przerzutka ma wydajną sprężynę blokującą łańcuch na wyboistych odcinkach.
Cały ten zestaw jest proponowany przez wielu producentów w rowerach górskich ze średniego segmentu. Użytkownicy cenią go za wytrzymałość i wysoką precyzję działania.
Przerzutki zewnętrzne vs. wewnętrzne
Przerzutki rowerowe możemy podzielić dodatkowo ze względu na typ mechanizmu. Są przerzutki zewnętrzne i wewnętrzne.
Przerzutki zewnętrzne
Są najczęściej spotykane w rowerach górskich, szosowych i trekkingowych. Klasycznie zmieniają biegi poprzez przerzucanie łańcucha między zębatkami na kasecie i korbie.
- Zewnętrzne umiejscowienie wszystkich mechanizmów sprawia, że zmiana biegów jest płynna i precyzyjna. Dostęp do wszystkich elementów podczas serwisu jest stosunkowo łatwy, a konserwacja nie zajmuje dużo czasu.
- Przerzutki zewnętrzne są wrażliwe na uszkodzenia mechaniczne i zabrudzenia. Warto o nie dbać, jeśli chcemy cieszyć się bezproblemową zmianą biegów.
Całkiem inną konstrukcją są przerzutki wewnętrzne, które zdobyły serca użytkowników rowerów miejskich i trekkingów.
- Są one schowane w przekładni wewnątrz piasty tylnego koła. Zamknięta konstrukcja powoduje, że do środka nie dostają się zanieczyszczenia, a elementy mechaniczne są chronione przed uszkodzeniami z zewnątrz. Dobra przerzutka wewnętrzna właściwie nie wymaga innej obsługi serwisowej niż okresowa konserwacja i przegląd.
- Ich wadą jest ograniczony zakres przełożeń względem tego, co możemy osiągnąć za pomocą przerzutek zewnętrznych. Przekładnie tego typu niestety są też dość ciężkie, co wyklucza je z użycia w rowerach sportowych.
Wewnętrzne przerzutki Shimano Nexus znajdziesz między innymi w Trek District 2 Equipped. To wyposażony w dodatkowe akcesoria rower miejski, który sprawdzi się zarówno jako środek transportu do pracy, jak i rower do jazdy rekreacyjnej w mieście.
Zbudowany jest na wytrzymałej i lekkiej aluminiowej ramie z komfortową geometrią. Do tego Trek zadbał o wygodne chwyty i siodełko tłumiące drgania podczas jazdy. Wbudowane oświetlenie i bagażnik dają Ci możliwość używania tego roweru w różnych scenariuszach.
To, co jest jednak najważniejsze, to osprzęt Shimano Nexus z 7 biegami. Przekładnia jest tak skonstruowana, że masz możliwość zmiany biegów nawet na postoju. W przestrzeni miejskiej jest to bezcenna cecha i właśnie dlatego inne rodzaje przerzutek w rowerze miejskim właściwie nie mają sensu.
Zobacz również: Jazda rowerem po chodniku – można czy nie można?
Przerzutki mechaniczne vs. elektroniczne
Wybór między przerzutkami mechanicznymi a elektronicznymi stał się dylematem dla wielu rowerzystów. Szereg zalet przerzutek elektronicznych sprawia, że każdego roku zdobywają kolejną część rynku.
Dzięki temu, że technologia stale idzie do przodu i staje się coraz bardziej powszechna, ceny grup elektronicznych od niedawna są „przystępne”, a komponenty tego typu pojawiają się nawet w rowerach ze średniej półki cenowej.
Jaka jest różnica między przerzutkami mechanicznymi a elektronicznymi?
Są to zupełnie inne rodzaje przerzutek, mimo że z zewnątrz wyglądają niemal identycznie.
Przerzutki mechaniczne
Są tradycyjnym rozwiązaniem, które działa za pomocą siły naciągu linki obsługiwanej przez manetkę. Są niezawodne, trwałe i godne zaufania nawet na najdłuższych trasach. Ich serwis i konserwacja są stosunkowo proste i niedrogie, a naprawa w wielu przypadkach nie stanowi większego wyzwania.
Przerzutki elektroniczne
Są to zaawansowane urządzenia typu Shimano Di2 i Sram eTap. Działają one za pomocą impulsów elektrycznych, co pozwala na zrezygnowanie z linek.
Ich olbrzymią zaletą jest eliminacja linek i pancerzy, dzięki czemu rower może być bardziej aerodynamiczny i lepiej wygląda. Precyzja działania i regulacja jest na znacznie wyższym poziomie niż w przypadku linek mechanicznych. Do tego, potrafią się integrować z innymi systemami, jak na przykład komputery rowerowe Garmin, czy Wahoo.
Ich wadą jest niestety cena i fakt, że są znacznie trudniejsze do naprawy niż inne rodzaje przerzutek w rowerze. Nie zmienia to jednak faktu, że stają się one coraz bardziej popularne, a producenci rowerów zaczynają projektować ramy, które nie są przystosowane do używania przerzutek mechanicznych.
Przeczytaj także: Regulacja przedniej przerzutki – jak to zrobić?
Rodzaje przerzutek rowerowych w zależności od typu jednośladu
Rodzaje przerzutek rowerowych są ściśle związane z przeznaczeniem roweru i warunkami, w których będzie używany. Czym charakteryzują się poszczególne typy napędów?
Rower szosowy
W tego rodzaju rowerach najczęściej spotykane są przerzutki zewnętrzne o dużej precyzji i szybkości zmiany biegów.
Popularne systemy, takie jak Shimano 105 czy SRAM Red, oferują szeroki zakres przełożeń i wysoką precyzję zmiany biegów. Komponenty w rowerach szosowych projektowane są tak, by były aerodynamiczne i miały niską masę.
Coraz częściej rowery tego typu są wyposażone w przerzutki elektroniczne.
Rower górski (MTB)
Wymaga przerzutek, które są wytrzymałe i odporne na błoto oraz zanieczyszczenia.
Typowym wyborem są tu przerzutki zewnętrzne o szerokim zakresie przełożeń, takie jak Shimano Deore XT czy SRAM Eagle, także w wersji elektronicznej.
Systemy te zapewniają płynną zmianę biegów nawet w najbardziej wymagających warunkach terenowych. Dziś niemal standardem stały się napędy 1X, które mają tylko tylną przerzutkę.
Rower miejski
Często stosuje się w nich przerzutki wewnętrzne, takie jak Shimano Nexus czy Alfine.
Połączenie przekładni wewnętrznej z bezłańcuchowym paskiem Gates’a jest jednym z najlepszych rozwiązań, jakie istnieje w segmencie rowerów miejskich.
Rower trekkingowy
Ten rodzaj uchodzi za segment, w którym znajdziemy zarówno przerzutki zewnętrzne, jak i wewnętrzne.
Rower gravelowy
W gravelach stosuje się przerzutki, które łączą cechy systemów szosowych i MTB.
Shimano GRX i SRAM Apex to przykłady przerzutek, które oferują zarówno precyzyjną zmianę biegów, jak i odporność na trudne warunki terenowe.
Najpopularniejsze marki przerzutek
W świecie rowerów istnieje kilka marek przerzutek. Do wielkiej dwójki zaliczymy Shimano i SRAM, w ciągu ostatnich lat dołączył do nich tajwański Microshift. To firma, która w szybkim tempie opracowuje nowe rozwiązania i poprawia swoje produkty.
MicroSHIFT
Zyskała popularność dzięki oferowaniu wysokiej jakości przerzutek w przystępnych cenach.
Ich produkty są często wybierane przez rowerzystów szukających solidnych i niezawodnych rozwiązań w rozsądnym budżecie. MicroSHIFT oferuje przerzutki dla rowerów górskich, szosowych i miejskich, co sprawia, że są one dostępne dla szerokiego grona użytkowników. Marka powoli przebija się do rowerów ze średniego segmentu.
Shimano
To jedna z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych marek w branży rowerowej. Firma oferuje przerzutki na każdym poziomie zaawansowania – od amatorskich po profesjonalne. Shimano trochę przespało moment wprowadzenia zaawansowanych przerzutek elektronicznych i dopiero teraz koncentruje się na tym segmencie.
Systemy przerzutek Shimano, takie jak Ultegra, Deore XT czy Nexus, są znane z niezawodności, precyzji i łatwości obsługi.
SRAM
To amerykańska marka, która jest znana z innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie napędów rowerowych.
SRAM jako pierwsza wprowadziła na rynek systemy przerzutek 1x, które zyskały ogromną popularność wśród rowerzystów górskich i gravelowych. Do tej pory jako jedyni opracowali kasetę do napędu 1x z 13 zębatkami. Są też pionierami, jeśli chodzi o przerzutki elektroniczne w systemie eTap AXS.
SRAM oferuje produkty na najwyższym światowym poziomie. Rowerzyści cenią je za wytrzymałość, precyzję i nowoczesne rozwiązania.
Konserwacja i regulacja przerzutek
Niezawodna praca układu napędowego jest uzależniona od właściwej konserwacji i regulacji. Bez względu na to, jakie masz przerzutki rowerowe, rodzaje konserwacji raczej się nie zmieniają. Poniższe czynności mają zastosowanie do każdego ich typu.
- Czyszczenie przerzutek – jest niezbędne, aby usunąć brud, błoto i zanieczyszczenia, które mogą wpływać na ich działanie. Drobinki piasku w mechanizmach będą przyśpieszały zużycie komponentów. Użyj delikatnej szczotki i odtłuszczacza, by pozbyć się brudu.
- Regularna regulacja – zapewnia precyzyjną zmianę biegów. Regulacja obejmuje ustawienie naprężenia linek oraz odpowiednie ustawienie śrub regulacyjnych (H i L) na przerzutkach, które kontrolują zakres ruchu. Należy również sprawdzać, czy linki nie blokują się w pancerzach. Jeśli tak – warto pomyśleć ich o ich zmianie.
- Sprawdzenie napięcia łańcucha – jest istotne, aby uniknąć przeskakiwania łańcucha na zębatkach. Zbyt luźny lub zbyt napięty łańcuch może prowadzić do problemów z przerzutkami i zwiększać zużycie komponentów.
- Kontrola komponentów: zużyte lub uszkodzone komponenty powinny być natychmiast wymieniane, aby zapewnić bezproblemowe działanie całego układu napędowego i bezpieczeństwo.
Podsumowanie
Przerzutki rowerowe to niezbędny element układu napędowego w każdym nowoczesnym rowerze. Rower z przerzutkami oferuje komfort i wydajność jazdy na znacznie wyższym poziomie, niż taki, który jest pozbawiony przerzutek.
W naszym sklepie mamy dostępne różne rodzaje przerzutek i części zamiennych. Jeśli nie masz pewności, które są Ci aktualnie potrzebne, to skorzystaj z pomocy naszej obsługi klienta.Które przerzutki są lepsze? Shimano, czy Sram? Różnice poznaj w naszym video na YouTube.
Do następnego!