This is a demo store. No orders will be fulfilled.
Jaki gravel na początek przygody z kolarstwem?

Wybór pierwszego gravela może być wyzwaniem, zwłaszcza gdy na rynku jest tak wiele różnych modeli. Jakie cechy powinien mieć taki rower? Czym sugerować się przy zakupie? Jaki gravel na początek jest najlepszy dla Ciebie? Podpowiadamy!
Spis treści:
- Cechy roweru gravel idealnego dla początkujących
- Przegląd polecanych modeli gravel dla początkujących
- Jak rozpocząć przygodę z kolarstwem gravel?
- Zakończenie
Cechy roweru gravel idealnego dla początkujących
Gravele zdobywają coraz większą popularność, a wynika to z tego, że dają ogrom swobody przy wyborze trasy! Nie dziwi nas więc, że planujesz zakup tego modelu dla siebie! Gravel pozwala na jazdę po asfalcie i szutrze, sprawdza się także na leśnych ścieżkach zarezerwowanych do tej pory dla rowerów CX i XC. Czy to jeden rower do wszystkiego?
Na pewno jest dziś w świecie rowerowym synonimem komfortu użytkowania i uniwersalności. Jeśli szukasz roweru do jazdy niemal w każdych warunkach, gravel może być stworzony właśnie dla Ciebie.
Czym powinien się wyróżniać pierwszy rower gravel?
Mamy dla Was kilka sugestii, które mogą być pomocne przy wyborze pierwszego roweru.
Cena
Istnieje takie przekonanie wśród rowerzystów, że pierwszy rower nie powinien być za drogi. Kompletnie się z tym nie zgadzamy i to nie dlatego, że od lat sprzedajemy rowery. Kupowanie budżetowego sprzętu, którego komponenty są wątpliwej jakości to najkrótsza droga do tego, by zniechęcić się do jazdy rowerem. Niskobudżetowe modele proponują przestarzałe rozwiązania techniczne, ciężkie komponenty i zwykle te oszczędności odbijają się na jakości jazdy. Chcąc to poprawić, zaczniesz wymieniać części, a gdy to się podliczy, to końcowy koszt będzie wyższy niż zakup lepszej klasy roweru.
Nasza rada jest prosta: kup sobie taki rower, na jaki pozwala Twój budżet.
Gniazda montażowe
Skoro to Twój pierwszy gravel to nie wiesz jeszcze, czy będą Ci potrzebne. Zawsze lepiej mieć możliwość zamontowania dodatkowego bagażu niż nie. Kilkudniowe wyprawy mają wielu miłośników i całkiem możliwe, że z czasem zechcesz spróbować takiego sposobu na spędzanie wolnego czasu. Dobrym pomysłem jest nie ograniczać się od samego początku do roweru, który nie pozwala na założenie bagażnika lub toreb.
Prześwit na opony
To jedna z ważniejszych cech przy wyborze roweru szutrowego. Rozbudowany prześwit pozwala na montaż szerszych opon, które dają Ci większą kontrolę nad rowerem w wymagającym terenie. Zapewniają także przyczepność i lepiej tłumią wstrząsy.
Najlepiej wybrać taki jednoślad, który oferuje prześwit na opony o szerokości przynajmniej 45C.
Przeczytaj również: Nowa era graveli TREKa: poznaj Trek Checkpoint Gen 3 i wyścigowy Trek Checkmate!
Przegląd polecanych modeli gravel dla początkujących
Pomożemy Ci wybrać gravel na początek! W naszym przeglądzie skupiliśmy się na rowerach, które są rozsądnie wycenione i oferują wysoką jakość. każdy z przedstawionych modeli łączy w sobie cechy takie, jak wszechstronność i komfort jazdy.
Marin Nicasio
To jeden z tych graveli, które cechują się wyjątkową odpornością na kilkudniową wyprawę. Podejrzewamy, że po wojnie atomowej na świecie zostaną zgliszcza i kilkaset tysięcy Marin Nicasio, bo jest to rower „pancerny”. Wynika to przede wszystkim z zastosowania ramy ze stali, która aż się prosi o założenie dodatkowych toreb i wyruszenie na wyprawę.
Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że ramy stalowe zapewniają niewiele gorsze parametry tłumienie drgań od ram z włókna węglowego. To sprawia, że Marin Nicasio pomimo niskiej ceny, jest nad wyraz wygodnym rowerem w codziennej jeździe.
Jednym z głównych atutów tego roweru, jest geometria Beyond Road. Ułatwia ona wygodną, lekko wyprostowaną pozycję jazdy, która sprzyja pokonywaniu długich dystansów i poprawia komfort na nierównej nawierzchni. Prześwit na opony nie należy do największych. Marin może zmieścić modele 700x40C lub koła 650b z ogumieniem o szerokości 47 mm. Takie parametry sprawiają, że jazda w wymagającym terenie może być utrudniona. Nie przeszkadza to jednak w tym, by Marin Nicasio używać na łatwiejszych trasach, bo ten model poradzi sobie z większością wyzwań, jakie przed nim postawisz.
Rower jest również wyposażony w mechaniczne hamulce tarczowe Promax. Zaletą tego rozwiązania jest to, że naprawisz je zawsze i wszędzie, co jest gigantyczną zaletą podczas wielodniowej jazdy.
Do obsługi napędu Marin wykorzystał komponenty Shimano Claris w układzie 2 × 8. To podstawowa grupa szosowa z oferty tego japońskiego producenta, która podczas jazdy w piachu i błocie może jednak wymagać pewnej ostrożności.
Zaletą Marin Nicasio jest także cena! Zdarza się, że w naszym sklepie nie przekracza ona minimalnej kwoty wypłaty netto. Oznacza to, że jest to oferta, której nie można przegapić!
Kross Esker 2.0
To interesującą propozycją dla kogoś, kto szuka pierwszego gravela. Całkowicie nowa rama z aluminium sprawia, że jest to sztywny i responsywny rower z nowoczesną geometrią.
Rama jest w zestawie z widelcem z włókna węglowego, który tłumi nierówności i ma wbudowane dodatkowe gniazda montażowe. Dodatkowo przystosowano ją do zastosowania sztycy typu „dropper”, a wewnętrzne prowadzenie linek i pancerzy wykonane jest wzorowo.
Jednym z atutów tego roweru, jest użycie nowej grupy Microshift Sword, którą zaprojektowano specjalnie pod kątem graveli i precyzji zmiany biegów na piaszczystych trasach. Mimo tego, że nie należy ona do najwyższych grup osprzętu, to oferuje wysoką precyzję i niezawodność. W Esker 2.0 znajdziemy także mechaniczne hamulce tarczowe Tektro C550. To jedna z lepszych propozycji wśród modeli tego typu, która zapewnia bezpieczeństwo i kontrolę nad rowerem.
Fabrycznie Esker 2.0 wyposażono w opony WTB Riddler 700x45C. Masz więc do dyspozycji rower, który ma dobrej jakości ramę z aluminium, średniej klasy osprzęt i szerokie opony. Nie pozostaje Ci nic innego, jak wsiadać i jechać w nieznane! To dobra oferta, a rowery Kross często mamy dostępne w atrakcyjnych promocjach.
Giant Revolt 2
To propozycja, którą wyróżnia stosunek jakości do ceny. Jaki gravel na początek będzie dobrym wyborem, gdy jeździsz też po odcinkach asfaltowych? Zdecydowanie Revolt!
Jego największym atutem jest lekka i zaawansowana technologicznie rama z aluminium Aluxx. Jest sztywna, wytrzymała i wykonana w najwyższej jakości. W razie potrzeby możesz w niej dostosować geometrię za pomocą adaptera Flip-Chip.
Połączono ją z rozwiązaniami zwiększającymi komfort jazdy. Są to kierownica Giant Contact tłumiąca drgania, specjalna konstrukcja asymetrycznych sterów OverDrive i sztyca D-Fuse. W jednym z nagrań na naszym kanale YouTube omawiamy sens kupowania niedrogiego gravela, co może być dla Ciebie pomocne przy dokonywaniu wyboru. Tam obejrzysz Giant Revolt z bliska.
Geometrię zaprojektowano tak, by rower był stabilny i dawał Ci kontrolę w każdej sytuacji. Dzięki niej Revolt jest często wybierany przez zawodników wyścigów gravelowych. Przewidywalne prowadzenie w różnych warunkach jest cechą, która jest szczególnie ceniona w tym modelu.
Tym, co nie każdemu będzie się podobać, jest osprzęt Shimano Sora. To grupa szosowa w układzie 2 × 9 z kasetą o rozpiętości 11-34 i zębatkami przednimi 32/48. Taki układ przełożeń sprawia, że Revolt można nazwać gravelem szosowym, gdyż szczególnie początkujący rowerzyści mogą mieć problemy w trudniejszym terenie. Jego zastosowanie sugerują zwłaszcza fabryczne opony w rozmiarze 700x38C. Co ciekawe, maksymalny prześwit na opony wynosi w Revolt 2 aż 53 mm. Giant daje Ci więc do dyspozycji duży margines dostosowania roweru do swojego stylu jazdy.
To dobry wybór zarówno do jazdy wyprawowej, jak i szybkich treningów w podmiejskim lesie.
Cannondale Topstone 4
To gravel, łączący lekką i wytrzymałą ramę z aluminium SmartForm C2 z widelcem karbonowym. Jego konstrukcja jest sztywna i wydajnie absorbuje wstrząsy, co wpływa na komfort jazdy. Nie brakuje w nim także gniazd montażowych na sakwy i torby, dlatego jest interesującą opcją na długodystansowe wyprawy.
Według nas Topstone 4 to dobry gravel na początek. Fabryczne opony w rozmiarze 700x37C możesz zastąpić oponami do szerokości 45 mm, co da Ci duże możliwości jazdy terenowej. Wybrany przez producenta osprzęt Microshift Advent w układzie 1 × 10 daje szeroki zakres przełożeń z kasetą 11-48T. Taka konfiguracja pozwala na wygodną jazdę w zróżnicowanych warunkach – zarówno na szosie, jak i w terenie.
Komponenty tej grupy są atrakcyjnie wycenione, a to ułatwia serwis i utrzymanie roweru w dobrej kondycji.
Najsłabszym elementem modelu są hamulce mechaniczne Promax. Niestety w tej cenie Cannondale mógł pokusić się o lepszy wybór. Nie zmienia to jednak faktu, że to gravel z zaawansowaną technologicznie ramą, dużą dostępnością gniazd montażowych i dożywotnią gwarancją na ramę.
Testowaliśmy go w naszym studiu ekologicznym!
Polygon Tambora G5
To zdecydowanie nasz faworyt w tym zestawieniu. Wyróżnia się jedną z najlepszych ram z włókna węglowego w tym pułapie cenowym. Ma wygodną geometrię i wbudowany adapter flip chip, który pozwala na jej regulowanie i dostosowanie roweru do stylu jazdy.
Rama została przystosowana do montażu dodatkowych akcesoriów. Mimo tego, że jest wykonana z ACX Carbon produkcji Polygon, to nie brakuje w niej gniazd montażowych. Dla chętnych na dłuższy wyjazd mamy dobrą informację – do Tambora G5 można założyć także bagażniki. Rama jest także kompatybilna ze sztycami „dropper”.
Pooglądaj ten rower z bliska, naprawdę robi wrażenie!
Tambora G5 zaskakuje także w kwestii komponentów. Napęd w układzie 1 × 11 obsługiwany jest przez komponenty SRAM Apex. Dzięki temu rower jest gotowy zarówno na długą wyprawę, jak i bardziej wymagającą jazdę sportową po szutrach. W tej cenie otrzymujemy także hydrauliczne hamulce tarczowe produkcji Tektro, co zwiększa kontrolę nad rowerem w trudnych warunkach pogodowych. Do całego zestawu są dołączone również przyzwoite koła. Piasty od Novatec z łożyskami maszynowymi połączono ze wzmacnianą obręczą z aluminium produkcji Polygon. To zestaw, który w zupełności wystarczy na początek Twojej jazdy gravelem.
Czy to przesada na pierwszy gravel? Jeśli tylko możesz sobie na niego pozwolić, to nawet się nie zastanawiaj! Polygon Tambora G5 to świetny sprzęt, który kosi konkurencje w swoim przedziale cenowym.
Jak rozpocząć przygodę z kolarstwem gravel?
Rozpoczęcie przygody z kolarstwem gravelowym to okazja do tego, by odkryć nowe trasy i cieszyć się jazdą w różnorodnych warunkach terenowych.
Na początek oczywiście wybierz swój rower. Możesz skorzystać z naszych propozycji. Zwróć uwagę na to, by jednoślad był dla Ciebie przede wszystkim komfortowy. Na ściganie przyjdzie czas, gdy lepiej poznasz jazdę po szutrach.
Zadbaj też o podstawowe akcesoria takie, jak kask, oświetlenie i zestaw podstawowych narzędzi. Będąc z dala od domu, na bliżej nieznanej drodze szutrowej ostatnie czego chcesz, to wzywać pomoc.
Przydaje się także komputer rowerowy z nawigacją. Aplikacje takie, jak Komoot lub Strava są szczególnie użyteczne podczas jazdy gravelem. Skorzystasz nie tylko z pomocy społeczności w wybraniu tras, lecz także będziesz mieć nawigacje na bieżąco podczas jazdy.
Zacznij swoją gravelową przygodę od krótszych wycieczek. Wyczuj rower, sprawdź jakie ustawienia są dla Ciebie odpowiednie i ciesz się nowym sposobem na relaks i poznawanie świata!
Zobacz także: Czym jest radar rowerowy i jakie są jego zalety
Zakończenie
Jaki gravel na początek wybierasz? Modele, które omówiliśmy, znajdziesz w naszym sklepie. Przypominamy też, że w trakcie procesu zakupowego możesz skorzystać z pomocy naszej doświadczonej ekipy handlowców. Każdy z nich dobrze wie, o co chodzi w jeździe rowerem i z chęcią pomoże Ci dokonać właściwego wyboru.
Serdecznie zapraszamy!