This is a demo store. No orders will be fulfilled.

Jak zdjąć tylne koło w rowerze z przerzutkami w piaście

11/10/2024
Jak zdjąć tylne koło w rowerze z przerzutkami w piaście

Czy stoi przed Tobą wyzwanie, jakim jest wymiana tylnego koła w rowerze z przerzutkami w piaście i zastanawiasz się, jak to zrobić? To zadanie, które może wydawać się skomplikowane, ale z odpowiednią wiedzą i narzędziami staje się bardzo proste. W naszym artykule przeprowadzimy Cię krok po kroku przez cały proces. Zapraszamy do lektury, która rozwieje wszystkie Twoje wątpliwości i odpowie na pytanie, jak zdjąć tylne koło w rowerze z przerzutkami w piaście

Spis treści:

  1. Czym są przerzutki w piaście?
  2. Dlaczego zdejmowanie tylnego koła z piastą jest specyficzne?
  3. Narzędzia potrzebne do zdjęcia tylnego koła
  4. Krok po kroku: jak zdjąć tylne koło w rowerze z przerzutkami w piaście
  5. Montaż tylnego koła po wymianie
  6. Polecane piasty rowerowe od Sprint-Rowery
  7. Najczęstsze problemy przy zdejmowaniu tylnego koła z przerzutkami w piaście
  8. Już wiesz, jak wygląda wymiana opony w rowerze z przerzutką w piaście

Czym są przerzutki w piaście?

W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów – wszystkie mechanizmy są ukryte wewnątrz piasty tylnego koła. Działanie tego systemu opiera się na planetarnej przekładni, która pozwala na płynną zmianę przełożeń bez konieczności przerzucania łańcucha między zębatkami.

Gdy przekręcasz manetkę na kierownicy, sygnał jest przesyłany do piasty przez linkę lub elektronicznie. Wewnątrz znajduje się układ kół zębatych, który zmienia przełożenie, dostosowując opór pedałowania. To wszystko dzieje się płynnie i cicho.

Główną zaletą tego rozwiązania jest jego niezawodność i ochrona przed zewnętrznymi czynnikami. W przeciwieństwie do klasycznych przerzutek system wewnętrzny jest zabezpieczony przed brudem, wodą i uszkodzeniami mechanicznymi. 

jak-zdjac-tylne-kolo-w-rowerze-z-przerzutkami-w-piascie2

Sprawdź też: Wymiana łożyska w kole rowerowym – poradnik

Dlaczego zdejmowanie tylnego koła z piastą jest specyficzne?

Demontaż tylnego koła z przerzutkami w piaście różni się od standardowego procesu w rowerach z klasycznymi przerzutkami zewnętrznymi. Główna różnica polega na konieczności odłączenia mechanizmu zmiany biegów, który jest zintegrowany z piastą.

W przypadku tradycyjnych przerzutek wystarczy przesunąć przerzutkę tylną i wyjąć koło. Natomiast przy piaście z przerzutkami wewnętrznymi, musisz najpierw odłączyć linkę zmiany biegów. To wymaga większej precyzji i ostrożności, aby nie uszkodzić delikatnego mechanizmu.

Dodatkowo wiele piast z przerzutkami wewnętrznymi jest wyposażonych w hamulce rolkowe lub bębnowe, które również są zintegrowane z piastą. Oznacza to, że przed zdjęciem koła konieczne jest odłączenie także mechanizmu hamulcowego.

Te dodatkowe kroki sprawiają, że proces jest bardziej złożony i wymaga większej uwagi. Dlatego właśnie wymiana dętki w rowerze z przerzutką w piaście może być wyzwaniem dla początkujących rowerzystów.

Przeczytaj również: Centrowanie koła w rowerze – wszystko, co musisz wiedzieć!

Narzędzia potrzebne do zdjęcia tylnego koła

Aby skutecznie zdjąć tylne koło z przerzutkami w piaście, potrzebujesz odpowiedniego zestawu narzędzi. Oto lista, która z pewnością Ci pomoże:

  1. Klucz płaski – to podstawowe narzędzie do odkręcenia nakrętek osi.
  2. Śrubokręt płaski – przyda się do odłączenia linki przerzutki od piasty.
  3. Szczypce – będą pomocne przy manipulowaniu linką przerzutki i zaciskami.
  4. Zestaw kluczy imbusowych – niektóre modele piast wymagają użycia kluczy imbusowych do regulacji. 
  5. Rękawice robocze – ochronią Twoje dłonie przed zabrudzeniem i ewentualnymi otarciami.
  6. Smar rowerowy – przyda się do smarowania osi po ponownym montażu koła.
  7. Czyściwo lub szmatka – do wyczyszczenia piasty i innych elementów.
  8. Latarka lub lampka czołowa – pomoże w dokładnym obejrzeniu trudno dostępnych miejsc.
  9. Stojak rowerowy (opcjonalnie) – znacznie ułatwi pracę, unosząc rower na odpowiednią wysokość.

Pamiętaj, że jakość narzędzi ma duże znaczenie. Tanie, słabej jakości klucze mogą się ślizgać, co w końcu doprowadzi do uszkodzenia nakrętek lub śrub. Zakup dobrych narzędzi to inwestycja w bezpieczeństwo Twojego roweru i komfort pracy.

Krok po kroku: jak zdjąć tylne koło w rowerze z przerzutkami w piaście

Krok 1: Przygotowanie roweru

Zanim przystąpisz do demontażu koła, musisz odpowiednio przygotować swój rower. Zacznij od ustawienia go w stabilnej pozycji. Najlepiej użyj stojaka rowerowego, który uniesie tylną część roweru, umożliwiając swobodny dostęp do koła. Jeśli nie masz stojaka, możesz odwrócić rower do góry kołami, opierając go na siodle i kierownicy. Pamiętaj jednak, by zabezpieczyć te elementy przed zarysowaniem.

Następnie, przełącz przerzutkę na najniższy bieg. To ułatwi odłączenie linki przerzutki i późniejszy montaż koła. Jeśli Twój rower ma hamulce szczękowe, rozepnij je, aby zwiększyć przestrzeń między klockami hamulcowymi. W przypadku hamulców tarczowych ten krok nie jest konieczny.

Upewnij się, że masz wszystkie potrzebne narzędzia pod ręką. Przygotuj czystą powierzchnię, na której położysz zdemontowane elementy. Dobrym pomysłem jest też zrobienie zdjęcia układu przed odłączeniem – to pomoże Ci przy ponownym montażu.

Krok 2: Odłączenie systemu przerzutek

Zacznij od zlokalizowania miejsca, gdzie linka przerzutki łączy się z piastą. Zazwyczaj znajduje się ono po prawej stronie koła, blisko osi. W niektórych modelach zobaczysz małą dźwignię z nacięciem, do której przymocowana jest linka. Użyj płaskiego śrubokręta, aby delikatnie podważyć tę dźwignię i wyjąć ją z nacięcia. Czasem może być potrzebne odkręcenie małej śrubki.

W części produktów ten proces może być jeszcze inny. Z pewnością w swojej karierze rowerowego majsterkowicza spotkasz się z systemem „kasety”, gdzie linka jest zamocowana w specjalnym uchwycie. Musisz obrócić ją, aby wyrównać otwory i wyjąć linkę.

Pamiętaj, aby niezależnie od zastosowanego systemu, wszystkie czynności wykonywać delikatnie. Linka przerzutki jest cienka i łatwo ją uszkodzić. Jeśli napotkasz opór, nie używaj siły. Sprawdź, czy nie ma dodatkowych zabezpieczeń lub, czy nie jest ona zaplątana. Po odłączeniu jej delikatnie ją odsuń, upewniając się, że nie będzie przeszkadzać w dalszych krokach demontażu.

Krok 3: Poluzowanie osi koła

Teraz gdy system przerzutek jest odłączony, możesz przystąpić do poluzowania osi koła. W większości przypadków będziesz miał do czynienia z nakrętkami po obu stronach osi. Do ich odkręcenia użyj klucza płaskiego.

Zacznij od strony przeciwnej do przerzutki. Przytrzymaj nakrętkę z jednej strony osi, jednocześnie odkręcając nakrętkę z drugiej. To zapobiega obracaniu się całej osi. Odkręć nakrętki, ale nie zdejmuj ich całkowicie – pozostaw je luźno na osi.

W niektórych modelach możesz spotkać się z szybkozamykaczami. W takim przypadku wystarczy otworzyć dźwignię szybkozamykacza i odkręcić nakrętkę regulacyjną po przeciwnej stronie.

Pamiętaj, aby nie zgubić żadnych podkładek czy innych małych elementów, które mogą być zamontowane na osi. Dobrym pomysłem jest ułożenie wszystkich części w kolejności ich demontażu – to ułatwi późniejszy montaż.

Krok 4: Wyciągnięcie koła

Po poluzowaniu osi nadszedł czas na wyjęcie koła z ramy roweru. Ten krok wymaga szczególnej ostrożności, aby nie uszkodzić piasty, przerzutki wewnętrznej czy hamulców.

Zacznij od delikatnego pociągnięcia koła w dół, jednocześnie lekko je przechylając. Może być konieczne lekkie rozchylenie tylnych widełek ramy, aby koło swobodnie wyszło. Uważaj, aby nie zahaczyć o linkę przerzutki czy hamulca, jeśli wcześniej ich nie odłączyłeś całkowicie.

W przypadku rowerów z hamulcami tarczowymi zwróć szczególną uwagę, aby nie uszkodzić tarczy hamulcowej podczas wyjmowania koła. Tarcza powinna gładko wyjść z zacisku hamulcowego.

Jeśli napotkasz opór, nie używaj siły. Sprawdź, czy wszystkie elementy są odpowiednio poluzowane i czy nic nie blokuje koła. Czasami może być potrzebne delikatne poruszenie kołem w górę i w dół, aby uwolnić je z mocowań.

Gdy koło jest już wyjęte, odłóż je delikatnie na bok, najlepiej opierając je pionowo o stabilną powierzchnię. Unikaj kładzenia go na przerzutce lub tarczy hamulcowej.

Teraz gdy koło jest zdemontowane, masz swobodny dostęp do opony i dętki. To moment, w którym może zostać przeprowadzona wymiana dętki w rowerze z przerzutką w piaście lub inne prace konserwacyjne.

Krok 5: Sprawdzenie stanu piasty i koła

Po wyjęciu koła masz chwilę na dokładne sprawdzenie stanu piasty i innych elementów.

  • Obejrzyj uważnie piastę pod kątem widocznych uszkodzeń lub wycieków smaru. 
  • Sprawdź, czy oś obraca się płynnie i bez luzów. 
  • Oceń stan szprych i obręczy koła. 

Jeśli zauważysz jakiekolwiek nieprawidłowości, to odpowiedni moment, aby je naprawić lub skonsultować się z profesjonalnym serwisem rowerowym.

jak-zdjac-tylne-kolo-w-rowerze-z-przerzutkami-w-piascie3

Zobacz także: Wymiana opony w rowerze – jak zrobić to dobrze? Podpowiadamy!

Montaż tylnego koła po wymianie

Krok 1: Przygotowanie koła do ponownego montażu

Przed ponownym montażem koła z przerzutkami w piaście, upewnij się, że wszystkie elementy są czyste i w dobrym stanie. Sprawdź, czy oś obraca się swobodnie, a mechanizm zmiany biegów działa płynnie. Jeśli przeprowadzałeś wymianę opony w rowerze z przerzutką w piaście, upewnij się, że jest ona prawidłowo osadzona na obręczy.

Zwróć uwagę na ustawienie koła – większość piast z przerzutkami wewnętrznymi ma oznaczenia wskazujące prawidłową orientację. Zazwyczaj znajdziesz małą strzałkę lub napis „DRIVE SIDE” na piaście, który powinien być skierowany w prawą stronę roweru.

Przygotuj również ramę roweru – oczyść dropouty (miejsce, gdzie osadza się oś koła) z brudu i smaru. Jeśli Twój rower ma hamulce tarczowe, upewnij się, że tarcza będzie mogła swobodnie wejść między klocki hamulcowe.

Pamiętaj, aby mieć pod ręką wszystkie elementy, które wcześniej zdemontowałeś – nakrętki, podkładki czy inne specjalne części mocujące charakterystyczne dla Twojego modelu piasty.

Krok 2: Osadzenie koła na miejscu

Teraz przystąpisz do właściwego montażu koła. Zacznij od ustawienia roweru w stabilnej pozycji, najlepiej na stojaku rowerowym. Podnieś tylną część ramy i delikatnie wprowadź koło między widełki ramy. Jeśli Twój rower ma hamulce tarczowe, ostrożnie wsuń tarczę między klocki hamulcowe.

Upewnij się, że oś koła dokładnie wpasowuje się w dropouty. Zwróć uwagę na prawidłowe ustawienie koła – powinno być prosto i centralnie w ramie. W przypadku piast z przerzutkami wewnętrznymi często znajdziesz specjalne podkładki z wypustkami, które pomagają w prawidłowym ustawieniu koła – dopasuj je do odpowiednich wycięć.

Gdy koło jest na miejscu, nałóż wszystkie podkładki i nakrętki na oś w takiej samej kolejności, w jakiej je zdjąłeś. Nie dokręcaj jeszcze nakrętek do końca – zostawiaj je lekko luźne, aby móc dokonać końcowych regulacji.

Sprawdź, czy koło obraca się swobodnie. Jeśli wszystko wygląda dobrze, możesz przystąpić do dokręcania nakrętek. Rób to stopniowo, na przemian z obu stron, aby zapewnić równomierne i prawidłowe osadzenie koła. Użyj klucza dynamometrycznego, jeśli to możliwe, aby uzyskać odpowiedni moment dokręcenia zgodny z zaleceniami producenta.

Krok 3: Ponowne podłączenie przerzutek i hamulców 

Po prawidłowym osadzeniu koła, czas na ponowne podłączenie mechanizmu zmiany biegów i hamulców. Zacznij od przerzutki – odnajdź punkt, gdzie wcześniej odłączyłeś linkę. Upewnij się, że jest ona prawidłowo napięta. Większość piast ma wskaźniki, które pomagają w odpowiednim ustawieniu – mogą to być kolorowe linie lub znaczniki, które powinny się zrównać przy odpowiednim naprężeniu.

Jeśli Twój rower ma hamulce bębnowe lub rolkowe zintegrowane z piastą, podłącz również ich linkę. Zazwyczaj wymaga to włożenia końcówki w odpowiedni zaczep na ramieniu hamulca.

Po podłączeniu wszystkich elementów sprawdź działanie przerzutki, zmieniając biegi. Koło powinno obracać się swobodnie na każdym biegu. Przetestuj również działanie hamulców, jeśli są zintegrowane z piastą.

Krok 4: Testowanie roweru

Wykonaj krótką jazdę testową, zwracając uwagę na nietypowe dźwięki lub zachowanie roweru. Jeśli wszystko działa prawidłowo, gratulacje! Udało Ci się pomyślnie przeprowadzić wymianę tylnego koła w rowerze z przerzutkami w piaście.

Polecane piasty rowerowe od Sprint-Rowery

Nasi eksperci rowerowi, po długich testach i analizach, przygotowali zestawienie najlepszych piast rowerowych, które możesz wykorzystać w swoim jednośladzie. Wybór odpowiedniej piasty może znacząco wpłynąć na komfort jazdy, niezawodność i przyjemność z użytkowania roweru.

Przeczytaj też: Piasty w rowerze – wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Pierwsza propozycja to piasta tylna Shimano Nexus SG-C6001-8C. To zaawansowany model z ośmioma biegami, zaprojektowany z myślą o rowerach miejskich i elektrycznych. Dzięki wewnętrznej konstrukcji mechanizmu piasta oferuje płynną i niezawodną zmianę przełożeń, nawet pod dużym obciążeniem, chroniąc napęd przed zanieczyszczeniami zewnętrznymi. Długa oś oraz możliwość montażu 36 szprych zapewniają stabilność i wytrzymałość, a wbudowany hamulec wewnętrzny gwarantuje bezpieczne hamowanie w każdych warunkach.

jak-zdjac-tylne-kolo-w-rowerze-z-przerzutkami-w-piascie4

Piasta tylna Shimano DEORE XT FH-M8110-B – nasza druga sugestia – to wytrzymały model z 12-biegowym napędem, który zapewnia płynną jazdę i niezawodne przenoszenie mocy. Dzięki solidnej konstrukcji i precyzyjnym łożyskom sprawdza się w trudnym terenie, gwarantując trwałość nawet przy intensywnym użytkowaniu. Z łatwą instalacją i kompatybilnością z hamulcami tarczowymi, piasta ta jest idealnym wyborem zarówno do jazdy górskiej, jak i szosowej.

jak-zdjac-tylne-kolo-w-rowerze-z-przerzutkami-w-piascie5

Poszukującym doskonałej kontroli i trwałości w każdych warunkach polecamy piastę tylną DT Swiss 350 12x148mm Boost IS 6 Micro Spline. To solidny i niezawodny wybór dla rowerzystów górskich. Dzięki kompatybilności z systemem Boost zapewnia większą stabilność na trudnych szlakach, a mechanizm Micro Spline umożliwia precyzyjne przenoszenie mocy i płynność działania z 12-biegowymi kasetami Shimano. Jej wytrzymała konstrukcja sprawdza się w wymagających warunkach terenowych, gwarantując długowieczność i niezawodność.

jak-zdjac-tylne-kolo-w-rowerze-z-przerzutkami-w-piascie6

Wreszcie, piasta tylna Shimano FH-TX506 to niezawodny komponent dla rowerzystów poszukujących płynnej zmiany biegów i trwałości. Przeznaczona do kaset 8-, 9- i 10-rzędowych, sprawdza się w różnych stylach jazdy i na zróżnicowanych trasach. Jej solidna konstrukcja z rozstawem kołnierzy 56 mm oraz system hamulca tarczowego na 6 śrub zapewnia bezpieczeństwo i kontrolę, szczególnie na wymagających zjazdach. Łatwa w montażu, piasta FH-TX506 oferuje szybkie serwisowanie, co czyni ją rozsądnym rozwiązaniem na długie wyprawy rowerowe.

jak-zdjac-tylne-kolo-w-rowerze-z-przerzutkami-w-piascie7

Najczęstsze problemy przy zdejmowaniu tylnego koła z przerzutkami w piaście

Demontaż tylnego koła z przerzutkami w piaście, choć z reguły prosty, może czasami sprawiać trudności. Na koniec przedstawiamy najczęstsze problemy, z którymi możesz się spotkać oraz pokrótce sposoby ich rozwiązania:

  1. Zablokowana linka przerzutki – czasami linka przerzutki może być trudna do odłączenia ze względu na zabrudzenie lub korozję. W takim przypadku nie używaj siły, gdyż możesz uszkodzić mechanizm. Zamiast tego, spróbuj delikatnie oczyścić obszar wokół punktu mocowania za pomocą szczoteczki i odtłuszczacza. Jeśli problem się utrzymuje, może być konieczne nasmarowanie mechanizmu.
  2. Trudności z wyjęciem koła z ramy – jeśli koło wydaje się zaklinowane w ramie, najprawdopodobniej jest to spowodowane zbyt ciasnym dopasowaniem osi w dropoutach. Spróbuj delikatnie rozchylić tylne widełki ramy, jednocześnie pociągając koło w dół. Pamiętaj, aby robić to ostrożnie, żeby nie uszkodzić ramy.
  3. Problemy z odkręceniem nakrętek osi – mogą być one mocno dokręcone lub skorodowane, co utrudnia ich odkręcenie. W takim przypadku możesz użyć penetratora do śrub, który pomoże rozluźnić zardzewiałe połączenia. Jeśli to nie pomoże, rozważ użycie dłuższego klucza dla zwiększenia dźwigni, ale uważaj, aby nie uszkodzić nakrętek.
  4. Uszkodzenie linki przerzutki podczas demontażu – jeśli linka przerzutki jest stara lub zużyta, może się zerwać podczas próby odłączenia. W takim przypadku konieczna będzie jej wymiana. Zawsze warto mieć zapasową w swoim zestawie narzędzi.
  5. Trudności z ponownym podłączeniem linki przerzutki – przy montażu koła, ponowne podłączenie linki może być problematyczne, zwłaszcza jeśli mechanizm jest zabrudzony. Upewnij się, że punkt mocowania jest czysty, a i ona nie jest postrzępiona. Użyj małej latarki, aby dokładnie widzieć miejsce mocowania.
  6. Nieprawidłowe ustawienie koła po montażu – po zamontowaniu koła może okazać się, że nie jest ono poprawnie wycentrowane w ramie. W takim przypadku poluzuj nieco nakrętki osi i delikatnie wyreguluj pozycję koła, zanim ostatecznie dokręcisz nakrętki.
  7. Problemy z regulacją przerzutki po montażu – jeśli po zamontowaniu koła przerzutka nie działa prawidłowo, może być konieczna jej regulacja. Większość piast z przerzutkami wewnętrznymi ma specjalne znaczniki lub okienka kontrolne, które pomagają w prawidłowym ustawieniu. Skorzystaj z instrukcji producenta, aby dokonać precyzyjnej regulacji.

Pamiętaj, że jeśli napotkasz problem, którego nie jesteś w stanie rozwiązać samodzielnie, zawsze lepiej jest skonsultować się z profesjonalnym serwisem rowerowym. Próba siłowego rozwiązania problemu może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń roweru.

Już wiesz, jak wygląda wymiana opony w rowerze z przerzutką w piaście

Demontaż i montaż tylnego koła z przerzutkami w piaście może wydawać się skomplikowanym zadaniem, ale z odpowiednią wiedzą i narzędziami staje się prostą operacją, którą każdy rowerzysta może opanować. Mamy pewność, że nasze podpowiedzi ułatwią Ci to zadanie. Potrzebujesz nowej piasty do roweru? Odwiedź sklep internetowy Sprint-Rowery, a pomożemy Ci dobrać odpowiednie rozwiązanie dla Twojego jednośladu i indywidualnych potrzeb. 

Polecane produkty