This is a demo store. No orders will be fulfilled.
Jak zamontować błotnik do roweru? Jak wybrać dobry model? Podpowiedzi

Wiele osób sądzi, że na rowerze można jeździć jedynie wtedy, gdy jest ciepło i sucho. Tak naprawdę, z uroków jazdy na dwóch kółkach można korzystać w prawie każdych warunkach. Wystarczy odpowiednio przygotować siebie rower np. przez montaż błotników. Z naszego artykułu dowiesz się jak wybrać oraz jak zamontować błotnik do roweru.
Spis treści:
- Błotniki rowerowe – dlaczego są istotne?
- Jaki błotnik do roweru wybrać?
- Jak zamontować błotnik do roweru? Praktyczny poradnik krok po kroku
- Co jeszcze warto wiedzieć o montowaniu błotników?
- Jak zamontować błotnik do roweru – podsumowanie
Błotniki rowerowe – dlaczego są istotne?
Nie wiesz, czy montaż błotników rowerowych ma sens i co tak naprawdę zyskujesz, decydując się na doposażenie w nie swojego roweru? Wszystko zależy od tego, w jaki sposób wykorzystujesz swój rower oraz jakiego rodzaju trasy pokonujesz. Jeżeli wyruszasz w drogę tylko wtedy, gdy pogoda jest idealna i prognozy nie dają nawet cienia szansy na deszcz, to być może nie będziesz miał okazji docenić ich zalet. W każdym innym przypadku montaż błotników z pewnością warto rozważyć.
Do jakich rowerów można zamontować błotniki? O ich zaletach z pewnością nie trzeba przekonywać właścicieli rowerów trekkingowych oraz miejskich, które zwykle posiadają pełne błotniki już po opuszczeniu fabryki. Na montaż błotników często decydują się też posiadacze rowerów crossowych oraz graveli, ze względu na częstsze wykorzystywanie poza utwardzonymi drogami. Jest to łatwe dzięki przygotowaniu na etapie produkcji specjalnych punktów montażowych w ramie, umożliwiających szybkie zamocowanie błotników.
Głównym zadaniem błotników jest oczywiście ochrona rowerzysty i jego odzieży przed zabrudzeniem podczas jazdy w deszczowe dni. Inną zaletą, która wiąże się z ich montażem, jest również ochrona rowerzysty oraz jego otoczenia przed kamieniami lecącymi spod kół. Można powiedzieć, że błotniki chronią też w pewnym sensie niektóre elementy roweru przed korozją dzięki temu, że zmniejszają prawdopodobieństwo tego, że trafi na nie woda podnoszona przez koła.
Czy w takim razie montaż błotników ma w ogóle jakiekolwiek wady? Niektórzy rowerzyści twierdzą, że psują one wygląd roweru oraz jego aerodynamikę. Jest to argument często przedstawiany zwłaszcza przez posiadaczy rowerów górskich oraz szosowych. Rowery szosowe, takie jak Polygon Helios A7, bardzo często nie posiadają nawet otworów, do których zamontowane mogą być błotniki rowerowe. Jak zamontować w takim razie błotniki do szosy, jeśli chcesz korzystać z niej przez cały rok?
Rozwiązaniem są pełne błotniki, posiadające własny system mocowania: błotnik przedni montuje się do widelca, a element chroniący tylne koło do dolnej rury ramy.
Innym sposobem na ochronę są niepełne błotniki, montowane do przedniego widelca oraz rury podsiodłowej, które często są też wyposażone w system szybkiego montażu i demontażu. Należy mieć jednak świadomość tego, że nie chronią one przed wodą tak dobrze, jak pełne błotniki. Tego typu elementy to na przykład zestaw błotników Topeak Defender Set RC1 & RC11-szosa do max 700x25C.
Przeczytaj również: Jak się ubrać na rower? Poradnik na każdą pogodę
Jaki błotnik do roweru wybrać?
Wiesz już zatem jakie zalety posiadają błotniki rowerowe. Jakie wybrać, by spełniły Twoje oczekiwania? Mimo że błotniki rowerowe, to niezbyt skomplikowane elementy, należy jednak wiedzieć, czym kierować się przy ich wyborze tak, aby były dobrze dopasowane do Twojego roweru i mogły działać prawidłowo.
Podstawowy podział, ze względu na typ obejmuje wspomniane już wcześniej błotniki pełne oraz niepełne. Pierwszy rodzaj to długie osłony, takie jak komplet błotników SKS Bluemels Style, które obejmują znaczną część koła, przez co są bardzo skuteczne. Błotniki niepełne stosuje się np. w rowerach crossowych, gravelach, czy niektórych szosach. Charakteryzują się lekkością oraz niewielkimi gabarytami, przez co niestety są też mniej skuteczne.
Jeśli zastanawiasz się, jaki błotnik do roweru kupić, to pamiętaj, by wziąć pod uwagę również materiał, z którego są wykonane oraz sposób montażu. W rowerach miejskich i trekkingowych stosuje się obecnie najczęściej błotniki rowerowe z aluminium, które zastąpiły ciężkie błotniki stalowe. Bardzo popularne są również osłony wykonane z tworzywa sztucznego, takiego jak np. polietylen. Charakteryzują się lekkością oraz dużą wytrzymałością.
Jeżeli zaś chodzi o to, jak zamontować błotnik do roweru, to wyróżniamy błotniki instalowane na stałe oraz takie, wyposażone w system szybkiego montażu i demontażu. W pierwszym wypadku mocowanie przedniego błotnika w rowerze oraz tylnego odbywa się poprzez przykręcenie ich do otworów umieszczonych w widelcu, oraz w ramie. Tego typu błotniki są trwałe i nie hałasują w trakcie jazdy.
Drugi typ zakłada szybki montaż błotników oraz ich demontaż nawet na trasie. Błotniki tego typu są doskonałą propozycją dla osób, których rower nie jest wyposażony w specjalny otwór montażowy, przeznaczony do montażu błotnika. Jak zamontować przedni błotnik do roweru w systemie szybkiego montażu? Najczęściej zakłada się go na koronie widelca. Mocowanie tylnego błotnika w rowerze bez otworów montażowych polega zwykle na przytwierdzeniu go do rury podsiodłowej lub do samego siodełka.
Poznałeś podstawowe cechy, którymi różnią się od siebie błotniki rowerowe. Jakie wybrać, by pasowały do Twojego roweru? Jeśli zdecydujesz się już na konkretny typ, materiał oraz sposób montażu, to w następnej kolejności musisz wziąć pod uwagę rozmiar kół w Twoim rowerze. Mowa tu o ich wielkości oraz szerokości. Tylko w ten sposób zapewnisz sobie maksymalną ochronę oraz bezproblemowe korzystanie z błotników. Wyjątek stanowią błotniki uniwersalne, które pasują do większości rozmiarów kół.
Jak zamontować błotnik do roweru? Praktyczny poradnik krok po kroku
Wybrałeś już dla siebie właściwe błotniki rowerowe? Jak zamontować i dopasować Twoje nowe błotniki, doradzimy w naszym krótkim i prostym poradniku, który znajdziesz poniżej. Ze względu na różnice w montażu poszczególnych typów błotników, podzieliliśmy go na części, z których każda poświęcona jest innemu typowi rowerowych osłon na koła.
Montaż błotników na pełne koła
- Montaż rozpocznij od dokładnego zapoznania się z instrukcją producenta. Na tym etapie najlepiej sprawdzić, czy wybrany przez Ciebie model na pewno pasuje do Twojego roweru. Sprawdź też, czy w zestawie z błotnikami znajdują się niezbędne śruby oraz mocowania. Jeżeli chodzi o narzędzia, to powinien wystarczyć klucz imbusowy w odpowiednim rozmiarze lub wkrętak.
- Mocowanie przedniego błotnika w rowerze rozpocznij od przykręcenia go za pomocą śruby do punktu montażowego lub od spodu do otworu w koronie widelca. W zależności od rodzaju błotnika konieczne może być również zamontowanie dodatkowych wsporników do widelca, które mają usztywnić błotnik.
- Jeżeli montaż z przodu poszedł bez problemów, możesz wziąć się za mocowanie tylnego błotnika w rowerze. Tylny błotnik mocuje się najczęściej w dwóch lub trzech punktach. Zwykle jest to górna część widełek oraz dolny fragment ramy. W niektórych przypadkach błotnik mocuje się też w okolicy zacisków koła.
Błotniki rowerowe montowane do sztycy podsiodłowej
- Montaż do sztycy jest ciekawym sposobem, jeśli w Twoim rowerze nie ma specjalnych otworów montażowych przeznaczonych do instalacji błotników.
- Sam montaż jest bardzo prosty. Tego typu błotniki wyposażone są w uchwyt na opaskę zaciskową lub zacisk, który mocuje się do rury podsiodłowej.
- W trakcie instalacji pamiętaj o ustawieniu błotnika na odpowiedniej wysokości oraz regulacji kąta nachylenia. Dzięki temu zapewnisz sobie najlepszą ochronę przed wodą i zabrudzeniami.
Montaż błotnika pod siodełkiem
- Jeżeli Twój rower nie ma otworów do montażu błotników, to dobrym sposobem jest również instalacja tylnego błotnika do siodełka.
- Montaż polega na zgięciu wzdłuż błotnika wykonanego z tworzywa. Nadasz mu w ten sposób kształt półkola, który pozwoli Ci wsunąć go między rurki siodełka.
- Po odpuszczeniu nacisku błotnik się wyprostuje a specjalne zakładki, w które jest wyposażony, pozwolą mu na trwałe zamocowanie się między rurkami siodełka.
Co jeszcze warto wiedzieć o montowaniu błotników?
Szczególnym rodzajem błotników są błotniki przeznaczone na tylne koło rowerów MTB wyposażonych w amortyzator, takich jak Polygon Siskiu T8. Błotniki tego typu zaprojektowano w taki sposób, by pracowały razem z uginającym się amortyzatorem. W przeciwnym razie zmieniająca się odległość pomiędzy kołem a błotnikiem mogłaby sprawić, że błotnik okazałby się nieskuteczny, a rowerzysta pomimo jego zastosowania, byłby ochlapywany wodą i błotem.
Z tego powodu błotniki tego typu mocuje się bezpośrednio do amortyzatora. Bardzo często są to modele dedykowane do konkretnego typu amortyzatora, produkowane przez tego samego producenta. Błotniki do rowerów MTB mogą być montowane przy pomocy opasek zaciskowych lub śrub z wykorzystaniem fabrycznych otworów montażowych.
Przeczytaj również: Jak usunąć rdzę z roweru? Rozwiązania i zapobieganie
Jak zamontować błotnik do roweru – podsumowanie
Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu wiesz już jak wybrać błotniki do swojego roweru i je zamontować. Pamiętaj o tym, że podobnie, jak dbasz o odpowiedni do warunków pogodowych strój, powinieneś również zadbać o dopasowanie do nich swojego roweru. Dzięki temu będziesz mógł korzystać z uroków jazdy na rowerze niemalże przez cały rok, a zmienne warunki nie będą stanowić dużego problemu nawet podczas dłuższych wypraw.
Montaż błotników jest na to świetnym sposobem. Dzięki nim zabezpieczysz swoje ubrania przed zachlapaniem i zabrudzeniem podczas jazdy w deszczu, co z pewnością znacząco podniesie komfort podróży w takich warunkach. Odpowiednio dobrane błotniki ochronią również Twój rower przed korozją spowodowaną kontaktem jego elementów z wodą podnoszoną przez koła.
Na rynku znajdziesz różne rodzaje błotników: część z nich to błotniki pełne, zapewniające optymalną ochronę. Inne to błotniki niepełne, stanowiące kompromis pomiędzy ochroną a lekkością. Możesz również wybierać spośród różnych materiałów, z których wykonane są błotniki. Niezależnie od tego, na jaki rodzaj błotników się zdecydujesz, z pewnością znajdziesz właściwy model w sklepie internetowym Sprint-Rowery, lub w jednym z naszych sklepów stacjonarnych.