This is a demo store. No orders will be fulfilled.
Jak założyć wianki w rowerze?

Wianki, czyli elementy łożysk w rowerze, od czasu do czasu wymagają konserwacji lub wymiany. Jeśli zastanawiasz się, jak założyć wianki w rowerze, bo nadszedł czas, by poświęcić im więcej czasu, sprawdź nasz poradnik.
Spis treści:
- Czym są wianki i dlaczego są ważne?
- Narzędzia potrzebne do wymiany wianków
- Jak krok po kroku założyć wianki?
- Częste błędy przy zakładaniu wianków
- Zakończenie – wianki w rowerze
Czym są wianki i dlaczego są ważne?
Wianek w rowerze to korpus z małymi stalowymi kulkami, czyli główna część łożyska. Zadaniem tego komponentu jest umożliwienie płynnego obracania się ruchomych elementów, takich jak koła, suport czy stery. Wianki zmniejszają tarcie między obracającymi się częściami, a kiedy są uszkodzone, najczęściej powodują hałas lub opór przy kręceniu kołem, pedałami czy kierownicą. Ich mocne zużycie może nawet prowadzić do uszkodzenia piasty lub suportu w rowerze, dlatego ważne jest, by kontrolować ich stan i w razie potrzeby smarować lub wymieniać.
Trzeba zaznaczyć, że wianki są coraz rzadziej spotykane w nowoczesnych rowerach. Częściej stosuje się łożyska z samymi kulkami (czyli bez dodatkowym metalowych elementów, które ma wianek) lub łożyska maszynowe.
Narzędzia potrzebne do wymiany wianków
Wymiana wianków w rowerze to zadanie, które wymaga odpowiednich narzędzi. Ich dobór może się różnić w zależności od tego, gdzie planujesz wymienić wianek. Nim zabierzesz się do pracy, miej pod ręką:
- Klucze płaski i imbusowe – to podstawa, ponieważ większość elementów w rowerze dokręcanych jest za pomocą tych kluczy. I jakby tego było mało, warto mieć pod ręką cały zestaw kluczy, bo rozmiary śrub są różne i trzymanie się tylko uniwersalnych, rowerowych wymiarów może zaskoczyć w najmniej oczekiwanym momencie.
- Klucze do konusów – to specjalne klucze, które ułatwiają regulację napięcia łożysk piasty. Są cieńsze niż tradycyjne klucze płaskie, a dzięki temu łatwiej jest dokręcić konusy z odpowiednią siłą.
- Praska do łożysk – narzędzie, które bardzo Ci się przyda, jeśli chcesz zająć się suportem w rowerze.
- Stojak rowerowy – nie jest niezbędny, ale ułatwi pracę. Dzięki niemu stabilnie unieruchomisz rower i zajmiesz się pracą.
- Akcesoria do czyszczenia i smarowania – w zasadzie wlicza się w to wszystko, co pozwoli doprowadzić wianki do odpowiedniego stanu: smar, szmatka, zestawy do czyszczenia.
Przeczytaj również: Wymiana łożyska w kole rowerowym – poradnik
Zobacz polecane zestawy narzędziowe, z którymi wymiana wianków w rowerze będzie łatwiejsza:
Zestaw kluczy Topeak Alien S
Nowa wersja świetnego zestawu narzędzi ALiEN. To limitowana edycja, która łączy w sobie funkcjonalność i precyzję. Zestaw zawiera 31 wysokiej jakości narzędzi wykonanych ze stali nierdzewnej, co idealnie nadaje się do konserwacji i naprawy rowerów. Dzięki rozłączalnej konstrukcji z łatwością sięgniesz po dowolne narzędzie i w pełni je wykorzystasz.
Zestaw wyposażony jest w samokontrujące klucze, wytrzymałe łyżki do opon, stalowy otwieracz i wiele innych przydatnych końcówek. To pełne wsparcie podczas wypraw w terenie oraz w domowym serwisie.
Cannondale Multitool Stash 10in1
Jeśli szukasz kompaktowego, a jednocześnie funkcjonalnego rozwiązania, multitool od Cannondale to idealne narzędzie dla Ciebie. Zmieści się w kieszeni, nie obciąży podczas jazdy, a do tego zapewni pełne wsparcie podczas serwisu. Poradzisz sobie nie tylko w domowym serwisowaniu, ale również z niespodziewanymi awariami na trasie niezależnie od tego, czym konkretnie musisz się zająć. Multitool wykonany jest z wysokiej jakości materiałów, a dzięki temu nie musisz obawiać się o korozję oraz inne uszkodzenia.
Stojak na rower Topeak Tune-up Station
Kompleksowe rozwiązanie dla rowerzystów, które łączy w sobie funkcje stojaka, stacji ładowania oraz miejsca drobnych napraw. Przemyślany projekt z dolnym schowkiem pozwala na przechowywanie ładowarek i narzędzi, a z regulowanymi przegrodami dostosujesz przestrzeń do indywidualnych potrzeb.
Tune-up Station wyróżnia funkcjonalność oraz trwała konstrukcja z aluminium, utwardzanej stali i polimeru inżynierskiego. Maksymalne obciążenie do 35 kg zapewnia stabilność i bezpieczeństwo przechowywania różnych typów rowerów.
Smar litowy Weldtite TF2 All Purpose Lithium Grease Tube 100g
Niezawodny smar litowy, który skutecznie zadba o kluczowe komponenty Twojego roweru, takie jak stery, suporty piasty i pedały. Jego wszechstronna formuła sprawia, że jest idealnym wyborem do różnych zastosowań, zapewniając płynną i cichą pracę wszystkich elementów. Ten smar gwarantuje wysoką wydajność i długotrwałą ochronę przed zużyciem oraz korozją, nawet w trudnych warunkach pogodowych. Niezależnie od intensywności jazdy, utrzymuje części w doskonałym stanie. To bardzo dobry wybór dla każdego rowerzysty, który chce zapewnić swojemu rowerowi niezawodność i długotrwałą ochronę.
Jak krok po kroku założyć wianki?
Wymiana wianka w rowerze może się nieco różnić w zależności od tego, które łożysko i w jakim jednośladzie musisz rozebrać. Nie jest to na szczęście trudna czynność, a jeśli masz pod ręką wymienione wcześniej narzędzia, poradzisz sobie z każdą ewentualną niespodzianką.
Najprościej jest ze sterami, ponieważ wystarczy odkręcić górną śrubę za pomocą klucza imbusowego i w większości przypadków od razu masz dostęp do łożyska.
W przypadku łożyska w piaście najlepiej zacząć od ściągnięcia koła. Tylne będzie wymagało dodatkowo ściągnięcia kasety. W kolejnym kroku (zarówno dla przedniego i tylnego koła), musisz zdjąć śruby do mocowania koła, a następnie odkręcić konusy i nakrętki kontrujące. W ten sposób dostaniesz się do łożyska i wianka, który jest w nim ukryty. Uważaj, by nie pogubić elementów, które wcześniej rozkręciłeś.
A co, jeśli chcesz wymienić wianek w suporcie? Najpierw trzeba zdjąć korbę. By to zrobić, zacznij od odkręcenia lewego pedału. Dzięki temu będziesz mógł wybić korbę na drugą stronę. Wtedy zostanie już sam wkład suportu, którym teraz możesz się zająć. Większość suportów wymaga specjalnej praski lub wybijaka, by móc je wyciągnąć. W zależności od tego, jakiego konkretnie narzędzia użyjesz, przebieg tego procesu może się nieco różnić. Dlatego w tym wypadku warto zerknąć do instrukcji danego akcesorium. A kiedy już wyciągniesz suport, nie pozostaje nic innego, jak przejście do łożysk.
Konserwacja wianka w rowerze polega przede wszystkim na wyciągnięciu go z łożyska, a następnie wyczyszczenia i nasmarowania. Jeśli zaś chcesz wymienić cały wianek na nowy, również konieczne jest smarowanie, ale pamiętaj, że musisz znaleźć dokładnie taki, który pasuje do łożyska. Oprócz tego warto sprawdzić stan bieżni łożyska, bo jeśli jest wytarta lub uszkodzona, nie wystarczy nowy wianek, a konieczna będzie wymiana całego łożyska.
W momencie umieszczania wianka w łożysku dokładnie sprawdź, czy wpasował się w swoje miejsce. Upewnij się, że jest dobrze osadzony i nie brakuje mu smaru, by mógł swobodnie pracować. Teraz pozostaje już tylko złożyć piastę, stery lub suport w odwrotnej kolejności, niż wcześniej. Śruby dokręcaj tak, by nie było luzów, ale nie przesadzaj z nadmierną siłą, by nie zerwać gwintów. Wymagałoby to wymiany dodatkowych elementów, a przez to wygenerowało również niepotrzebne koszty.
Zobacz również: Wymiana kasety w rowerze – Przewodnik krok po kroku
Częste błędy przy zakładaniu wianków
Podczas zakładania wianków łatwo popełnić kilka błędów, przez które łożyska mogą nie działać prawidłowo. Jednym z nich może być nieodpowiednia ilość smaru, co przyspieszy zużycie samych wianków, a także bieżni łożyska. Z drugiej strony nadmierna ilość smaru też nie jest wskazana, ponieważ może zbierać zbyt dużo brudu. Musisz wyczuć, by smaru było dużo, ale nie za dużo.
Wianki muszą być też dokładnie osadzone, bo jeśli włożysz je nierówno, zbyt mocno obciążą część łożyska. Możliwe też, że spotkasz wtedy problem z ponownym złożeniem łożyska. Wszystkie elementy muszą do siebie idealnie pasować, bo tylko to daje gwarancje, że komponenty będą dobrze wykonywać swoje zadania.
Nie zapominaj o kontroli bieżni w łożysku. To jeden z częściej powtarzanych błędów. Skupianie się na samym wianku i brak kontroli pozostałych elementów łożyska może sprawić, że mimo nowego wianka, nie wyeliminujesz problemu, który doprowadził Cię do rozkręcenia całości. Dlatego sprawdź wszystkie elementy podczas serwisu, nim złożysz całość.
W przypadku piasty, kiedy będziesz już przy dokręcaniu nakrętek, pamiętaj, by nie zrobić tego za mocno. Z jednej strony nie może być luzu w kole, a z drugiej, musi się ono swobodnie kręcić. Zbyt duży opór spowoduje, że bardzo szybko uszkodzisz łożysko, a zbyt lekkie dokręcenie to gwarancja luzów. Idealne przykręcenie to najczęściej kwestia milimetrów. Musisz znaleźć idealne miejsce pośrodku.
Zakończenie – wianki w rowerze
Wymiana wianków w rowerze to zadanie, które wymaga precyzji. Ale odpowiednie narzędzia i wykorzystanie porad, które znalazłeś w tym artykule, ułatwi Ci zrobienie tego samodzielnie. Zaś regularna kontrola i konserwacja łożysk to gwarancja dłuższej bezawaryjnej jazdy.
Sprawdź ofertę sklepu Sprint-Rowery, gdzie znajdziesz części i narzędzia do samodzielnego serwisu roweru.