This is a demo store. No orders will be fulfilled.
Jak odkręcić zapieczone pedały w rowerze?

Niektóre czynności serwisowe przy rowerze, choć z pozoru wydają się łatwe, ostatecznie sprawiają dużo trudności. Dokładnie tak może się stać, kiedy napotkasz problem z odkręceniem pedałów. Sprawdź poradnik, w którym podpowiemy, jak odkręcić zapieczone pedały w rowerze.
Spis treści:
- Zapieczone pedały w rowerze to zmora każdego kolarza
- Narzędzia potrzebne do odkręcenia pedałów
- Jak odkręcić zapieczone pedały w rowerze?
- Przykręcenie pedałów
- Sposób na zapieczone pedały to podstawa
Zapieczone pedały w rowerze to zmora każdego kolarza
Odkręcenie zapieczonych pedałów w rowerze to duże wyzwanie, a jakby tego było mało – prędzej czy później spotka się z nim każdy entuzjasta dwóch kółek. Pedały rowerowe z racji tego, że są jednym z kluczowych elementów roweru, a dodatkowo pracują pod dużym obciążeniem, są też narażone na trudne warunki zewnętrzne – wodę, kurz, błoto. Wszystkie te czynniki mogą prowadzić do korozji i zapieczenia gwintów, co sprawia, że odkręcenie pedałów po długim czasie może niemal graniczyć z cudem. Dla wielu rowerzystów, zarówno tych doświadczonych, jak i początkujących, może to być źródło frustracji podczas samodzielnego serwisu i przy okazji budzić obawy o uszkodzenie roweru.
Niezależnie od tego, czy planujesz wymienić pedały na nowe, czy chcesz je tylko nasmarować, zapieczenie może skutecznie pokrzyżować Twoje plany. Na szczęście nie jesteś na straconej pozycji. Wystarczy, że dowiesz się, dlaczego pedały się zapiekają oraz poznasz odpowiednie techniki, które pomogą uporać się z tym serwisowym wyzwaniem. Odpowiednie przygotowanie i podejście zaoszczędzą Twój czas i wysiłek, a ponadto uchronią przed potencjalnymi uszkodzeniami.
Sposób na zapieczone pedały w rowerze nie opiera się jedynie na wykorzystaniu siły, chociaż nie ukrywamy – jest ona również potrzebna. Nie obejdzie się natomiast bez precyzji i przede wszystkim cierpliwości. Jednocześnie, kiedy już dowiesz się, jak zaradzić temu problemowi, odpowiednio przygotujesz się do tego samego zadania w przyszłości, a dzięki temu oszczędzisz sobie frustracji.
W tym artykule omówimy krok po kroku proces odkręcania zapieczonych pedałów, zaczynając od skompletowania narzędzi i akcesoriów, poprzez zastosowanie odpowiednich technik, aż po konserwację gwintów.
Narzędzia potrzebne do odkręcenia pedałów
Zacznijmy od narzędzi i akcesoriów, które są niezbędne, by poradzić sobie z odkręceniem pedałów. Musisz zaopatrzyć się w:
- WD-40 lub inny preparat o podobnym zastosowaniu,
- klucz płaski 15 mm lub klucz imbusowy 6 albo 8 mm,
- smar.
W rowerach możesz spotkać różne rodzaje pedałów (np. platformowe lub SPD) i w zależności o ich typu, stosuje się różne śruby, stąd dobrze jest mieć pod ręką wymienione wyżej klucze. Wtedy możesz przypasować, którym z nich odkręcisz pedały w Twoim dwukołowcu. Warto skorzystać również z zestawów narzędzi, które nie tylko ułatwią odkręcanie pedałów, ale również będą przydatne przy innych czynnościach serwisowych.
Zobacz także: Twój rower skrzypi podczas pedałowania? Pomożemy!
Klucz Topeak Mini 10
Lekkie i kompaktowe narzędzie, które zawiera 4 rozmiary kluczy torx, 5 końcówek imbusowych i śrubokręt krzyżakowy. Akcesorium wykonane jest z hartowanej stali, dzięki temu masz pewność, że posłuży Ci przez długi czas.
Klucz multitool Topeak Alien X
Klucz, który wyróżnia się niezwykle dużą funkcjonalnością. Oferuje aż 37 różnych funkcji, dzięki temu o wiele łatwiej poradzisz sobie z awarią w trasie lub czynnościami serwisowymi w domu. Za jego sprawą wykorzystasz zarówno klucze torx, jak i imbusowe. W tym niewielkim narzędziu znajdziesz też klucze do szprych, śrubokręty czy szczypce do łańcuchów. Alien X wykonany jest z najwyższej jakości stali chromowo-wanadowej, co gwarantuje niezawodność przez długi czas.
Jak odkręcić zapieczone pedały w rowerze?
Zanim zabierzesz się za odkręcanie pedałów, musisz wiedzieć, że bardzo ważne jest, by rozróżniać, który z nich jest lewy, a który prawy. Ich konstrukcja nieco różni się od siebie, a to sprawia, że nie da się ich montować naprzemiennie. Szczególnie musisz na to zwrócić uwagę podczas przykręcania, o czym wspomnimy jeszcze w dalszej części tekstu. Prawy pedał umiejscowiony jest z tej samej strony, co elementy napędu (łańcuch i przerzutki), a lewy oczywiście z drugiej. Często wygrawerowana jest na nich literka P (prawy) oraz L (lewy).
Samo odkręcenie tych elementów z dwukołowca nie jest trudne. Najpierw ustaw przednią przerzutkę w taki sposób, by łańcuch znalazł się na największej zębatce. Jest to przydatne, ponieważ podczas odkręcania konieczne jest użycie dużej siły, a jeśli klucz wypadnie Ci z rąk, nie skaleczysz się o koronkę. Następnie korbę ustaw w poziomie, bo takie położenie daje najlepszy dostęp do pedałów.
Teraz pozostaje pytanie, w którą stronę kręcić kluczem. Zarówno w przypadku lewego, jak i prawego pedału, musisz odkręcać w stronę tyłu roweru. Jeśli korzystasz z klucza płaskiego, wystarczy przytrzymać go w jednej pozycji i kręcić korbą do przodu, tak samo jak podczas jazdy, a wtedy pedały będą się odkręcać. Oczywiście musisz zadbać też o to, by tylne koło znajdowało się w powietrzu. Możesz poprosić kogoś o pomoc lub skorzystać ze stojaka na rower.
Jeżeli do odkręcenia potrzebny jest Ci klucz imbusowy, niestety nie ma tu podobnej drogi na skróty i konieczne jest kręcenie samym narzędziem. Na szczęście wystarczy kilka obrotów i wykonasz zadanie.
Z pozoru wszystko wydaje się być proste. Ale przecież głównym tematem tego artykułu są zapieczone pedały w rowerze, a więc największa przeszkoda, którą możesz napotkać podczas tego zadania. Prawdopodobieństwo, że tak będzie jest większe, jeśli Twój jednoślad ma już za sobą sporo kilometrów, a pedały są w nim przykręcone od samego początku.
Kiedy śruby nie chcą puścić, najczęstszą przyczyną jest korozja. Rower wystawiony jest na działanie warunków zewnętrznych, a ile razy woda dostanie się w okolice napędu, trudno zliczyć. W efekcie po kilku latach trudno jest coś odkręcić.
W pierwszej kolejności spróbuj odkręcać dłuższym kluczem lub wykorzystaj przedłużkę. W ten sposób zwiększysz dźwignię i wygenerujesz większą siłę, co jest pierwszym (i czasami jedynym koniecznym) krokiem do sukcesu.
Jeśli mimo wielu prób, nie jesteś w stanie siłowo odkręcić pedałów, trzeba wspomóc się środkami chemicznymi. W tym wypadku nieocenione jest WD-40, a więc preparat o szerokim zastosowaniu. Spryskaj nim śruby w taki sposób, by odrdzewiacz dostał się do gwintów. Po kilku minutach ponownie spróbuj odkręcania. W przypadku gdy w dalszym ciągu nic to nie daje, zastosuj środek ponownie, ale odczekaj dłużej. Czasem trzeba kilku godzin, by WD-40 pokazało swoją siłę.
Ostatnim sposobem, który może Ci pomóc z zapieczonymi pedałami, jest użycie jeszcze większej siły. Ustaw klucz tak, by dało się w niego kopnąć. Podobnie, jak często robi się to w celu odkręcenia koła samochodowego. Niestety czasami zapieczenie jest tak mocne, że jedynie metody siłowe są w stanie je rozwiązać. W tym wypadku warto poprosić kogoś, by przytrzymał rower. Musisz też pamiętać, by podczas kopnięcia niczego nie uszkodzić.
Wykorzystałeś już wszystkie powyższe metody, ale dalej nie udało Ci się poluzować śrub? W takim wypadku ostatnią deską ratunku jest skorzystanie z profesjonalnego serwisu rowerowego. Serwisanci regularnie spotykają się z opisywanym w tym tekście problemem, a dzięki temu dobrze wiedzą, jak sobie z nim poradzić. Jednocześnie masz pewność, że żaden z elementów nie zostanie uszkodzony. Czasem lepiej odpuścić i skorzystać z pomocy profesjonalisty.
Dowiedz się: Jak wymienić pedały w rowerze i odpowiednio je wyregulować?
Przykręcenie pedałów
Przyjmijmy jednak, że znalazłeś sposób na zapieczone pedały i udało Ci się je odkręcić. Teraz trzeba wykonać odwrotną pracę, a więc je przykręcić. Wspomnieliśmy wcześniej, że podczas przykręcania bardzo ważne jest rozróżnienie strony pedału. Z racji tego, że różnią się od siebie konstrukcją, nie da się przykręcić prawego z lewej strony lub lewego z prawej. Skutkowałoby to uszkodzeniem gwintów. I chociaż, gdyby wykorzystać metody siłowe, prawdopodobnie udałoby się założyć je na odwrót, to jednak z pewnością wiązałoby się to z koniecznością nawiercania gwintów albo zakupem nowej korby i pedałów. Nie warto narażać się na dodatkowe usterki, a w konsekwencji koszty.
Kiedy upewnisz się już, z której strony zamontować dany pedał, przed samym przykręcaniem warto jeszcze wyczyścić gwinty oraz lekko je nasmarować. Ta prosta czynność zapobiegnie zapieczeniu w przyszłości.
Gwinty bardzo łatwo jest uszkodzić, kiedy stosuje się zbyt dużo siły. Dlatego na początku śruby przykręcaj delikatnie palcami. Musisz mieć pewność, że wkręcają się prosto. Wystarczy kilka obrotów, by móc stwierdzić, że jest dokładnie tak, jak być powinno, a więc gwint nie nakręca się krzywo. Dopiero teraz możesz użyć klucza, by mocniej i do samego końca dokręcić pedały.
W tym momencie może jeszcze powstać pytanie, w którą stronę trzeba dokręcać. Najprościej powiedzieć – odwrotnie niż podczas odkręcania. Możesz kręcić kluczem w stronę przodu roweru lub zakręcić korbą w stronę tyłu jednośladu. W obu przypadkach wystarczy dociągać do oporu.
Czy musisz się obawiać, że nie dokręcisz czegoś wystarczająco mocno? Nie w tym wypadku. Konstrukcja pedałów sprawia, że nie mogą się one odkręcić podczas jazdy. W zasadzie już sam fakt, że pracują pod obciążeniem, sprawia, że poniekąd są cały czas dokręcane. Dlatego jeśli wszystkie elementy łączące są sprawne, nie musisz obawiać się samoistnego odkręcenia.
Podstawowa wiedza o przykręcaniu pedałów przyda Ci się nie tylko w momencie konserwacji tych elementów, ale również wtedy, gdy zamówisz nowy rower w sklepie internetowym. Mimo że jednoślad jest złożony, to jednak kilka części, w tym pedały właśnie, trzeba przykręcić samemu.
Sposób na zapieczone pedały to podstawa
Zapieczone pedały w rowerze to problem, z którym może spotkać się każdy kolarz serwisujący swoje dwa kółka na własną rękę. Poradzenie sobie z tym zadaniem nie należy do łatwych i często kończy się połączeniem metody siłowej ze środkami chemicznymi. Mimo wszystko poradzisz sobie z tym sam, ale niejednokrotnie trzeba będzie wykazać się cierpliwością.
Wszystkie polecane w tym artykule części oraz akcesoria znajdziesz w sklepie Sprint-Rowery. Poznaj naszą ofertę, by samemu poradzić sobie z konserwacją roweru.