This is a demo store. No orders will be fulfilled.

Jak odkręcić zapieczone pedały w rowerze?

10/05/2024
Jak odkręcić zapieczone pedały w rowerze?

Jak odkręcić pedały w rowerze, które nie chcą puścić? Zapieczone gwinty, porysowane korby i zerwane klucze to codzienność w pracy mechaników rowerowych. To usterka, która najczęściej wynika z winy użytkownika i błędów w konserwacji roweru. Jak sobie z nią poradzić i w jaki sposób odkręcić zapieczone pedały? Podpowiadamy!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego 70% uszkodzeń korby wynika z błędów przy demontażu pedałów,
  • jak odróżnić gwint lewy od prawego nawet przy zatartych oznaczeniach,
  • jakie środki konserwujące ułatwiają odkręcanie pedałów,

Spis treści:

  1. Prawidłowy demontaż pedałów — dlaczego jest ważny?
  2. Rodzaje pedałów i ich specyfika
  3. Niezbędne narzędzia
  4. Jak przygotować się do demontażu pedałów w rowerze
  5. Odkręcanie pedałów krok po kroku
  6. Zapieczone pedały w rowerze — co robić?

Prawidłowy demontaż pedałów — dlaczego jest ważny?

Jest to jedna z podstawowych czynności serwisowych, która z pozoru może wydawać się banalna, ale w praktyce wymaga wprawy, odpowiednich narzędzi i podstawowej wiedzy.

Odkręcanie pedałów w niewłaściwy sposób może skończyć się uszkodzeniem gwintu w korbie, co prowadzi do dodatkowych kosztów. Wbrew pozorom jest to czynność, której nie robi się tylko raz po zakupieniu roweru.

Warto od czasu do czasu przeprowadzić konserwację gwintów i zabezpieczyć je przed działaniami czynników zewnętrznych.

W ten sposób zapobiegniesz korozji galwanicznej, która prowadzi do tego, że Twój rower ma zapieczone pedały. Jeśli zaniedbasz konserwację, to dowiesz się o tym, dlaczego jest tak ważna, gdy przyjdzie konieczność wymiany pedałów.

Zapieczone pedały w rowerze jest naprawdę trudno odkręcić.

Rodzaje pedałów i ich specyfika

Choć wszystkie pedały służą temu samemu — przekazywaniu mocy z nóg na napędzenie tylnego koła, to różnice w ich konstrukcji mają wpływ na komfort użytkowania i wydajność jazdy.

Na rynku dominują dwa typy pedałów: platformy i pedały zatrzaskowe.

Pedały platformowe — uniwersalność i prostota

To klasyczne pedały znane z rowerów miejskich, rekreacyjnych i grawitacyjnych. Ich szeroka aluminiowa lub plastikowa platforma najczęściej ma specjalne żłobienia i ząbki, by nie były śliskie pod butem. W przeciwieństwie do zatrzaskowych pedałów nie wymagają zastosowania specjalnego obuwia, co ma szereg zalet pod kątem wygody użytkowania.

Ciekawostką jest to, że przy jeździe rekreacyjnej (do 25 km/h) strata mocy względem pedałów zatrzaskowych wynosi zaledwie 4-7%.

Pedały zatrzaskowe — wyższa jakość jazdy

Są to różne warianty systemu Shimano SPD, które funkcjonują na rynku. Wbudowany mechanizm pozwala na wpięcie butów wyposażonych w specjalistyczne bloki, dzięki czemu rowerzysta ma poczucie kontroli nad rowerem i wysokiej stabilności podczas jazdy.

Jednym z hitów sprzedażowych w rowerach MTB jest model PD-M520.

Sprawdzają się zarówno w przypadku początkujących, jak i bardziej zaawansowanych użytkowników. Ich mechanizm sprawnie działa w błocie, a wytrzymałość jest godna podziwu.

Szosowe pedały zatrzaskowe mają nieco inną konstrukcję, najczęściej jest ona jednostronna i ma szerszą platformę. To pozwoliło na uzyskanie większej wydajności podczas pedałowania (mniej więcej 20% wg. Shimano).

Na rynku jest kilka systemów do rowerów szosowych, takich, jak SPD-SL, Wahoo Speedplay i Look Keo.

Każdy typ pedałów zatrzaskowych wymaga specjalnego obuwia, które pozwala na zamontowanie bloków do wpięcia.

Niezbędne narzędzia

Odkręcanie pedałów wymaga kilku podstawowych narzędzi, które będą Ci niezbędne podczas całej procedury:

  • preparat WD-40 - jeśli Twoje pedały są zapieczone, to będzie niezbędny. Dzięki niemu rozluźnisz korozję, a zablokowaną część łatwiej da się odkręcić,
  • Smar stały - niezbędny do zabezpieczenia pedałów na przyszłość.

Jak przygotować się do demontażu pedałów w rowerze

Tych kilka kroków nie jest niezbędnych, ale jeśli chcesz odkręcić pedały, to pomogą Ci uniknąć błędów i uszkodzeń roweru podczas tej czynności:

  • Stabilizacja roweru zadbaj o to, by rower był zamocowany na stojaku, lub oprzyj go stabilnie o ścianę, zabezpieczając przed przewróceniem,
  • Ustaw korbę — najlepiej, by była w pozycji poziomej (godzina 3 lub 9), to ułatwi Ci dostęp do pedałów,
  • Ochrona wrażliwych elementów — ramę w okolicy wykonywanych czynności serwisowych dobrze jest ochronić szmatką lub taśmą. To zmniejszy ewentualne szkody w lakierze przy mechanicznych uszkodzeniach, gdyby nagle poszło coś nie tak.
  • Aplikacja środka penetrującego — jeśli chcesz odkręcić zapieczone pedały, to 30 minut przed serwisem zaaplikuj go obficie w okolicach gwintu,
  • Weryfikacja oznaczeń L/R — sprawdź, czy pedał jest lewy (L-gwint lewoskrętny), czy prawy (R- gwint prawoskrętny), aby określić kierunek odkręcania. Unikniesz w ten sposób uszkodzenia gwintu w ramionach korby.

Odkręcanie pedałów krok po kroku

Wymiana pedałów nie jest specjalnie skomplikowaną czynnością, chyba że Twój rower ma częstą styczność z wilgocią i doszło do zapieczenia gwintu.

Wtedy sprawy mogą się skomplikować, bo zapieczone pedały w rowerze wymagają zastosowania specjalnych technik, by je odkręcić.

Jak odkręcić pedały rowerowe?

Żeby odkręcić pedały, zacznij od prawidłowego ustawienia płaskiego klucza (15 mm). Jego główka musi dobrze przylegać do powierzchni śruby przy osi pedału. W przeciwnym razie możesz go uszkodzić przy odkręcaniu.

Jeśli używasz klucza imbusowego (przeważnie 6 lub 8 mm), to gniazdo na zamontowanie klucza znajdziesz po przeciwnej stronie pedału, na zakończeniu jego osi.

Pedały rowerowe mają prawy gwint i lewy gwint. Oznacza to, że prawy pedał odkręcamy przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, a lewy pedał zgodnie z nimi.

Stosuj krótkie i kontrolowane ruchy, stopniowo zwiększając siłę. Jeśli pedał stawia duży opór, nie szarp za wszelką cenę, bo grozi to zerwaniem gwintu w korbie.

Przy nadmiernym oporze zastosuj środek penetrujący i ponów próbę kolejnego odkręcenia.

Wymiana pedałów w rowerze

  • Jeśli chcesz przykręcić nowe pedały, to przed założeniem nowej pary oczyść gwinty w korbie za pomocą rozpuszczalnika i szczoteczki. Pomoże ci to pozbyć się resztek starego smaru i ewentualnych drobinek piasku, które mogą skracać żywotność elementów.
  • Następnie nałóż cienką warstwę smaru na gwint pedału. Niewielka warstwa w zupełności wystarczy, by zabezpieczyć gwint przed korozją.
  • Prawy pedał wkręcaj zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, a lewy pedał przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Wstępne dokręcenie dobrze jest zrobić palcami, a następnie dokręcić za pomocą klucza płaskiego.
  • Przykręcanie pedałów w rowerze wykonaj z wyczuciem i staraj się, by ramię korby dobrze złapało gwint ośki.
  • Dobrze zamontowany pedał powinien kręcić się bez żadnych zacięć i luzu na gwincie.

Zapieczone pedały w rowerze — co robić?

Cała procedura wymiany pedałów pójdzie gładko tylko wtedy, gdy Twoje pedały rowerowe nie skorodowały z gwintem w ramieniu korby.

Tak „zaspawany” gwint stanowi duże wyzwanie, by go odkręcić bez uszkodzenia któregoś elementu. Są na to jednak sprawdzone sposoby!

  1. Metoda termiczna — nagrzej korby suszarką przemysłową przez 2-3 minuty, aby aluminium delikatnie rozszerzyło się wewnątrz otworu z gwintem. Uważaj na to, by nie przegrzać łożysk w pedałach.
  2. Narzędzie udarowe — możesz posłużyć się wkrętarką z funkcją udaru w trybie pulsacyjnym. Krótkie impulsy o sile 30-50 Nm potrafią rozbić korozję na ośce pedału.
  3. Szlifierka kątowa — to ekstremalne rozwiązanie, które zakończy się wymianą pedałów na nowe. Ucinasz oś pedału tak, by wystawało kilka centymetrów i posługując się imadłem, wykręcasz pozostałość z ramienia korby.

Te trzy sposoby pomogą Ci odkręcić pedały w rowerze nawet wtedy, gdy stawiają opór nie do pokonania normalnymi narzędziami.

Podsumowanie

Zarówno przykręcanie pedałów, jak i wymiana pedałów w rowerze to prosta czynność serwisowa, którą można wykonać samodzielnie w domu. Niezbędna jest do tego podstawowa wiedza i kilka narzędzi, które znajdziesz w naszym sklepie internetowym.

Pamiętaj o tym, że jeśli nie masz doświadczenia, lub nie chcesz ryzykować uszkodzeń, to nasi mechanicy w Warszawie i Białymstoku przeprowadzą wymianę pedałów w rowerze za Ciebie. Mamy profesjonalny serwis, który zajmuje się zarówno „grubymi tematami”, jak i prostymi czynnościami serwisowymi.

Serdecznie zapraszamy!

Polecane produkty