This is a demo store. No orders will be fulfilled.
Hamulec w rowerze nie odbija? Mamy na to sposób!

W sytuacji, kiedy hamulec w rowerze nie odbija, na szczęście nie trzeba wykonywać zaawansowanych czynności serwisowych. Choć oczywiście wszystko zależy, jaka jest przyczyna takiej usterki. W tym poradniku wyjaśnimy, co zrobić w razie problemów z odbijaniem hamulca.
- Przyczyny problemów z odbijaniem hamulca w rowerze
- Sprawdzanie stanu hamulców
- Czyszczenie i konserwacja hamulców
- Regulacja hamulców dla lepszej reakcji
- Kiedy warto zwrócić się o pomoc do specjalisty?
Przyczyny problemów z odbijaniem hamulca w rowerze
Rower to jeden z najstarszych i jednocześnie najbardziej ekologicznych środków transportu, a dla wielu osób jest nieodłącznym elementem życia, ponieważ służy w dojazdach do szkoły lub pracy, ale też dla rekreacji i sportu. Korzyści zdrowotnych dla człowieka, wynikających z jazdy na rowerze, jest mnóstwo. Ale jednoślad, jak każde urządzenie mechaniczne, wymaga konserwacji i napraw. Jednym z częstszych problemów, który spotykają kolarze na trasie, jest usterka hamulca. A nie ma co ukrywać, jest to najważniejszy element roweru związany z bezpieczeństwem. Dlatego warto od razu spróbować przejść do wyeliminowania awarii.
Kiedy hamulce w rowerze nie odbijają, oznacza to, że dźwignia po naciśnięciu nie wraca do pierwotnej pozycji lub dwukołowiec hamuje dalej, mimo puszczenia klamki. Prowadzi to do szybszego zużycia komponentu, przeszkadza podczas jazdy, wywołując frustrację i dyskomfort, a ostatecznie negatywnie wpływa na bezpieczeństwo podczas jazdy.
Problemy z odbijaniem hamulca mogą mieć różne przyczyny – począwszy od prostych usterek mechanicznych związanych z nieodpowiednią konserwacją, aż po bardziej skomplikowane kwestie konstrukcyjne, które mogą wymagać nawet wymiany elementów umożliwiających hamowanie roweru. Umiejętność zdiagnozowania tych problemów to klucz, by móc cieszyć się bezpieczną i wygodną jazdą.
A jakie są główne przyczyny, przez które nie odbija hamulec w rowerze? Jednymi z głównych winowajców są brud i zanieczyszczenia, które gromadzą się w linkach hamulcowych oraz samych mechanizmach. Często wystarcza wyczyszczenie, by komponent ponownie zaczął działać dobrze. Problemem może być też linka hamulcowa, która rozciągnie się zbyt mocno lub pęknie. Wtedy oczywiście nie pozostaje nic innego, jak wymiana. Usterkę może powodować też uszkodzony mechanizm sprężynowy, który sprawia, że dźwignia nie wraca do pozycji wyjściowej. Albo zapowietrzony układ w modelach hydraulicznych. Prościej jest, kiedy problem powstaje po regulacji, bo to jasno wskazuje, że proces został przeprowadzony nieprawidłowo.
Cokolwiek jest powodem, że hamulec nie odbija, rower jest na tyle prostym pojazdem, że niemal każdy problem można naprawić w domowych warunkach. Dlatego w dalszej części tekstu podpowiadamy jak postępować z hamulcami, by działały prawidłowo.
Zobacz także: Piszczące Hamulce w Rowerze – Jak Zdiagnozować i Naprawić?
Sprawdzanie stanu hamulców
Znasz już kilka możliwych przyczyn problemów z hamulcami, głównie tych, przez które nie odbijają. Teraz musisz wiedzieć, jakie rodzaje hamulców stosuje się w rowerach. W zasadzie możemy je podzielić na:
Chociaż różnią się od siebie konstrukcją, sprawdzenie ich stanu, konserwacja, regulacja czy wymiana to zbliżone do siebie czynności.
Hamulec tylny Shimano V-brake BR-T4000
To właśnie model, który reprezentuję rodzinę V-brake wśród hamulców rowerowych. Dobrze sprawdza się w wielu warunkach pogodowych, a okładzina typu S65T sprawi, że możesz polegać na nim podczas każdej jazdy, niezależnie od intensywności.
Zestaw hamulcowy Shimano Tarcz BR-M8100 1700mm
Do hamulców tarczowych znajdziesz zaś zestawy, które składają się z zacisku, klamki oraz linki. Musisz pamiętać, by dopasować tę część do tarczy, którą masz zamontowaną w rowerze lub odwrotnie – kupić tarczę, która będzie kompatybilna z osprzętem.
Kontrola linki hamulcowej
Linka hamulcowa jest niezbędnym elementem całego systemu do hamowania i przenosi siłę z klamki do mechanizmu zamontowanego na kole. W ramach kontroli upewnij się, czy pancerz linki nie jest uszkodzony. Ewentualne przetarcie może naprowadzić Cię na źródło problemu. Kiedy już odsłonisz linkę, zwróć uwagę, czy nie jest przetarta, postrzępiona lub zardzewiała. Jeśli coś takiego zauważysz, najlepiej będzie wymienić całą linkę wraz z pancerzem. Koniecznie sprawdź też napięcie linki. Powoli naciskaj klamkę i sprawdź, czy linka porusza się płynnie, bez gwałtownych skoków.
Inspekcja klamki hamulca
Klamka hamulca, a więc element, który zamontowany jest na kierownicy, to również częste źródło problemu. Sam hamulec może być sprawny, ale dźwignia już nie, przez co nie odbija.
Podczas inspekcji tego komponentu sprawdź, czy nie ma widocznych uszkodzeń lub odkształceń. Śruby mocujące powinny być odpowiednio dokręcone, umożliwiając płynną pracę dźwigni. Klamka musi działać płynnie i wracać do pozycji wyjściowej od razu po puszczeniu jej. Jeśli widzisz, że dzieje się to wolno lub mechanizm nie ustawia się idealnie w pozycji zerowej, prawdopodobnie to będzie przyczyną usterki.
Sprawdzanie stanu szczęk hamulcowych
Jeśli Twój jednoślad jest wyposażony w szczęki hamulcowe (V-brake), w bardzo łatwy sposób dowiesz się, czy działają prawidłowo. Przede wszystkim przyjrzyj się, czy okładzina nie jest już zbyt mocno wytarta – klocki będą wtedy znacznie cieńsze niż nowe. Większość szczęk hamulcowych ma rowki wskaźnikowe, które pomagają ocenić stopień zużycia.
Upewnij się również, czy szczęki przylegają do koła równomiernie. Być może nie są prawidłowo ustawione i konieczne jest ich regulacja, by dociskały tak samo mocno z dwóch stron. Odpowiednia musi być też pozycja szczęk w stosunku do obręczy koła – powinny dotykać jej na całej swojej powierzchni.
Przeczytaj również: Jak wyregulować hamulce w rowerze? Wszystko, co powinieneś wiedzieć!
Czyszczenie i konserwacja hamulców
Poprzez regularną konserwację i czyszczenie możesz oszczędzić sobie wielu problemów związanych zarówno z hamulcami, jak i pozostałymi komponentami, z których składa się rower. Często to właśnie zabrudzenia i woda rozpoczynają serię zdarzeń, które na końcu prowadzą do uszkodzeń.
Do czyszczenia potrzebne są środki i akcesoria, które z reguły znajdziesz w domu. Przydatne może być sprężone powietrze, by pozbyć się brudu z mechanizmu, odtłuszczacz oraz szmatka. Unikaj silnych chemikaliów, które mogą uszkodzić okładzinę lub inne elementy.
Odtłuszczacz do hamulców Shimano Motorex Power Brake 750 ml
Specjalny odtłuszczacz do hamulców, który ułatwi Ci konserwację. Nie tylko skutecznie usuwa największe zabrudzenia, jak olej, smar czy płyn hamulcowy, ale również nie pozostawia żadnych śladów i sprawia, że reakcja tego komponentu będzie jeszcze lepsza.
Czyszczenie linki i pancerza
By odpowiednio wyczyścić linkę i przy okazji sprawdzić jej stan, odkręć ją od mechanizmu hamulcowego. Jeśli ten element jest zbyt zabrudzony, możesz od razu zdecydować się na wymianę na nowy. W innym wypadku wyczyść linkę i pancerze za pomocą szmatki, by pozbyć się brudu. Na końcu możesz nałożyć na nią minimalną ilość zwykłego smaru rowerowego tak, by zabezpieczyć ją przed działaniem warunków atmosferycznych. Przestrzegamy, aby nie przesadzić z tym środkiem, albowiem łatwo można osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego.
Smarowanie mechanizmu hamulcowego
Przede wszystkim zacznijmy od tego, że nie smaruje się tarcz lub szczęk hamulcowych, bo są to elementy, które nie powinny być pokryte żadnym tłustym środkiem. W końcu mają umożliwiać hamowanie, więc jedno wyklucza drugie. Mechanizmy trzeba natomiast czyścić i odtłuszczać.
Do czyszczenia tarczy hamulcowej możesz użyć szmatki lub szczoteczki, a także odtłuszczacza. Te same akcesoria z powodzeniem wyczyszczą również klocki hamulcowe, ale trzeba pamiętać, że warto wygładzić ich powierzchnie lekkim papierem ściernym.
Czyszczenie może też zapobiec piszczeniu hamulców, a więc przy okazji pozbędziesz się irytujących dźwięków podczas hamowania. Często to właśnie zatłuszczone i zabrudzone elementy hamujące są powodem hałasu.
Dowiedz się: Czym czyścić łańcuch rowerowy? Przegląd najlepszych środków i sposobów czyszczenia
Wymiana zużytych części
Możesz w łatwy sposób ocenić, czy poszczególne części da się jeszcze uratować, czy nie obejdzie się już bez ich wymiany. Grubość klocków hamulcowych powinna mieścić się w wartościach na wskaźniku, który się na nich znajduje. Tarcze nie mogą być uszkodzone (wygięte czy skorodowane). Podobnie jest w przypadku linek i pancerzy – jeśli znajdziesz na nich rdzę lub pęknięcia, nie ma co zwlekać z wymianą.
Regulacja hamulców dla lepszej reakcji
Regulacja hamulców to jedna z podstawowych czynności, które musisz wykonać podczas konserwacji roweru. Po dłuższym czasie mogą hamować zbyt słabo lub właśnie nie odbijać, co opisujemy w tym artykule. Nie potrzebujesz profesjonalnych narzędzi do regulacji, ponieważ najczęściej wystarczy klucz imbusowy (rzadziej torx).
Podstawą jest ustawienie odpowiedniego napięcia linek. Umożliwiają to pokrętła, które znajdziesz w miejscu, gdzie pancerz łączy się z klamką. Wystarczy je dokręcać lub odkręcać, tak długo, aż dźwignia będzie działała płynnie oraz lekko, przy okazji zapewni to dobrą siłę hamowania. Przydatne będzie powieszenie dwukołowca na stojaku, by testowo nie jeździć z rozregulowanymi hamulcami.
W przypadku hamulców typu V-brake bardzo ważne jest, by sprawdzić, czy ramiona znajdują się w tej samej odległości od obręczy z obu stron. Czasem to jedna rozregulowana strona sprawia, że (przykładowo) tylny hamulec w rowerze nie odbija. Na ramieniu zacisku znajdziesz śrubkę regulacyjną, którą musisz odkręcać, by klocek zbliżył się do koła lub dokręcać, żeby oddalił się od niego.
W podobny sposób wyregulujesz hamulce tarczowe. Na zacisku, który ulokowany jest obok tarczy, znajdują się śrubki regulacyjne. Za ich pomocą odpowiednio ustawisz mechanizm.
Kiedy warto zwrócić się o pomoc do specjalisty?
W momencie, kiedy hamulce w rowerze nie odbijają lub napotykasz inny problem związany z nimi, w większości sytuacji poradzisz sobie na własną rękę. Często wystarczy wyczyszczenie i nasmarowanie poszczególnych elementów, a do tego nie trzeba umawiać się do serwisu. Jeśli jednak niektóre części wymagają naprawy lub całkowitej wymiany, wtedy warto zastanowić się nad wizytą w serwisie rowerowym.
Hamulce to najważniejszy komponent, który bezpośrednio dba o Twoje bezpieczeństwo, dlatego w momencie, gdy nie masz pewności czy podołasz eliminacji usterki lub nie wiesz, czy naprawa wykonana jest prawidłowo, skorzystaj z pomocy profesjonalisty. Usługi związane z hamulcami nie są drogie, a zaoszczędzisz swój cenny czas i przy okazji będziesz mieć pewność, że mechanizm nie zawiedzie Cię w najważniejszym momencie. Bo nie ma co ukrywać, musi spełniać swoją rolę podczas każdego przejechanego metra.
Skorzystaj z pomocy profesjonalnego serwisu Sprint-Rowery, który oferuje pełen wachlarz usług naprawczych. Odwiedź również nasz sklep, gdzie znajdziesz części, akcesoria oraz najnowsze rowery.