This is a demo store. No orders will be fulfilled.
Grupy osprzętu SRAM – co warto wiedzieć? Przewodnik

Obecnie na rynku dominuje dwóch producentów osprzętu rowerowego: japońska firma Shimano oraz amerykański SRAM. Grupy osprzętu SRAM są szeroko wykorzystywane zarówno w rowerach szosowych, jak i gravelach, czy MTB. W dzisiejszym artykule przybliżymy Ci ofertę producenta z USA oraz różnice pomiędzy poszczególnymi grupami osprzętu.
Spis treści:
- Osprzęt SRAM – historia oraz to, czym się wyróżnia
- Osprzęt SRAM – grupy szosowe
- SRAM – grupy osprzętu MTB
- Grupy osprzętu SRAM – podsumowanie
Osprzęt SRAM – historia oraz to, czym się wyróżnia
Jak już wspomnieliśmy, SRAM jest amerykańskim producentem osprzętu rowerowego i drugim co do wielkości obok japońskiego Shimano graczem na rynku. Historia marki sięga lat 80. XX wieku, a dokładnie 1987 roku, kiedy to trzech inżynierów, od których imion wzięła się nazwa firmy (Scott, Ray i Sam), postanowiło opracować i wprowadzić na rynek nowy rodzaj rowerowej manetki do zmiany przełożeń.
Pierwszym, rewolucyjnym na swoje czasy produktem firmy SRAM była obrotowa manetka Grip Shift, pozwalająca rowerzyście na płynną zmianę przełożeń bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Pierwotnie rozwiązanie to było przygotowane z myślą o rowerach szosowych. Jednak producent na dobre zadomowił się na rynku sprzętu rowerowego, opracowując swoją pierwszą przerzutkę współpracującą z manetką Grip Shift, która zastosowanie znalazła w rowerach MTB.
W latach 90. firma wprowadzała sukcesywnie na rynek kolejne produkty, skupiając się głównie na rowerach górskich. W jej ofercie pojawiły się przerzutki tylne ESP (Exact Actuation) oraz przednie X-Gen, dzięki czemu SRAM poszerzył swój asortyment i postawił pierwszy krok w kierunku stworzenia własnej grupy osprzętu.
W kolejnych latach producent skupił się na rozbudowywaniu swojej oferty, wprowadzając produkty spoza zakresu przeniesienia napędu, takie, jak chociażby hamulce czy amortyzatory. We wdrażaniu kolejnych rodzajów produktów SRAM wspomagał się przejęciami innych firm, wykupując m.in. firmę Sachs produkującą łańcuchy i przekładnie w 1997 roku.
Dzięki przejęciu w 2004 roku firmy Truvativ produkującej m.in. mechanizmy korbowe, wsporniki dolne i tarcze, SRAM mógł w końcu opracować własny, kompletny układ napędowy. Stałe poszerzanie asortymentu spowodowało, że w 2006 roku SRAM zaprezentował dwie grupy osprzętu do rowerów szosowych: Force oraz Rival, wykorzystujące innowacyjną technologię DoubleTap, pozwalającą na zmianę przełożeń w górę i w dół za pomocą jednej manetki.
W ciągu kolejnych lat SRAM kontynuował rozwijanie swojej oferty i wprowadzał na rynek innowacje, takie jak technologia XX1 i Eagle dla rowerów górskich, które oferowały niezrównaną szerokość zakresu przełożeń. Firma także rozszerzyła swoją gamę produktów o amortyzatory, kierownice, suporty i wiele innych komponentów, zdobywających uznanie wśród rowerzystów na całym świecie.
Cechą, która na przestrzeni lat zawsze wyróżniała produkty firmy SRAM jest z pewnością innowacyjność. Niezależnie od tego, czy mówimy o osprzęcie do rowerów szosowych, czy też MTB, producent zawsze starał się, by jego produkty wyróżniały się nowatorskim podejściem i wykorzystaniem najnowszej dostępnej technologii, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości oraz niezawodności.
Przeczytaj także: SRAM czy Shimano? Który napęd będzie lepszy? Poznaj naszą analizę i opinię!
Osprzęt SRAM – grupy szosowe
Poniżej przedstawiamy 4 grupy szosowe SRAM, w kolejności od najtańszej, do najdroższej. Warto zaznaczyć, że osprzęt SRAM dla rowerów szosowych obejmuje produkty ze średniej oraz wysokiej półki, w przeciwieństwie do firmy Shimano, która w swojej ofercie oprócz wyższej klasy osprzętu, ma również rozwiązania tańsze, dla mniej wymagającego użytkownika.
Apex to podstawowa grupa, jaką zdołasz znaleźć w ofercie firmy SRAM. Grupy osprzętu amerykańskiego producenta posiadają oczywiście swoje odpowiedniki, w ofercie największego konkurenta, czyli firmy Shimano. W przypadku produktów z linii Apex jest to osprzęt z grupy Tiagra.
Już w grupie Apex dostępna jest wspomniana przez nas wcześniej manetka SRAM DoubleTap, pozwalająca na zmiany przełożeń za pomocą jednej dźwigni. Apex może współpracować z 10-rzędową kasetą tylną oraz korbą wyposażoną w 2 lub 3 blaty, chociaż tę drugą opcję spotyka się obecnie coraz rzadziej.
Grupa SRAM Rival jest odpowiednikiem grupy Shimano 105. Podstawowa jej konfiguracja to 2x10, ale dostępna jest również seria Rival 22 oferująca napęd 2x11. Wiele technologii wykorzystanych w tej grupie możesz znaleźć w wyższych seriach, a korzystna cena wynika z wykorzystania do produkcji aluminium, zamiast np. włókna węglowego, stosowanego w wyższych grupach, np. SRAM Force. SRAM oferuje również elektroniczną odmianę tej grupy o nazwie Rival eTap AXS w konfiguracji 2x12.
Grupa SRAM Force to osprzęt wysokiej klasy, odpowiadający Ultegrze oferowanej przez Shimano, występujący w konfiguracji 2x11. Grupa Force posiada mechanizmy korbowe z ramionami wykonanymi z włókna węglowego oraz manetki z tego samego materiału. Do produkcji osprzętu wykorzystano również inne zaawansowane materiały, takie jak magnez, czy tytan, łączące w sobie wysoką wytrzymałość oraz niską masę. Podobnie, jak w przypadku niższej grupy, również SRAM Force posiada swoją elektroniczną odmianę eTap AXS.
Ostatnia, najwyższa grupa to SRAM RED, porównywalna z Shimano Dura-Ace, do której należy np. kaseta SRAM Red AXS XG-1290 D1 tęczowa 12 rzędów. Osprzęt ten wykonany w dużej mierze z mieszanki karbonu i tytanu jest wykorzystywany przez wielu profesjonalistów. Mechanizmy korbowe posiadają m.in. karbonowy pająk zintegrowany z pustymi w środku ramionami. Obecnie produkowana jest już tylko jego elektroniczna odmiana SRAM Red eTap, występująca w konfiguracji 2x12.
SRAM – grupy osprzętu MTB
Tak, jak wspomnieliśmy wcześniej jeszcze do niedawna to głównie rowery MTB były kojarzone z firmą SRAM. Grupy osprzętu dla rowerów górskich są dużo liczniejsze niż grupy szosowe SRAM. Dlatego zadowolą one zarówno amatorów, którzy kolarstwo górskie traktują czysto hobbystycznie, jak i profesjonalistów startujących w zawodach. Jednocześnie grupy osprzętu SRAM dla rowerów górskich nie są już tak łatwo porównywalne do grup Shimano, jak osprzęt szosowy.
Podstawową pełną grupą MTB, przeznaczoną głównie dla mniej wymagających użytkowników, jest SRAM SX Eagle. Występuje ona w konfiguracji 1x12. Do jej produkcji wykorzystano mniej zaawansowane materiały, takie jak plastik, stal oraz aluminium, co skutkuje trochę mniejszą precyzją działania niż w wyższych grupach oraz większą masą. Mechanizmy korbowe grupy SX mogą być łączone z tarczami w rozmiarach 30, 32 oraz 34T.
Kolejną w hierarchii grupą jest napęd SRAM AM NX Eagle Dub 175 Boost Groupset, który przed pojawieniem się osprzętu SX, był najtańszy w ofercie firmy. Jest to grupa niższej klasy, jednak oferuje większą wytrzymałość oraz niższą masę niż SX, ale w dalszym ciągu jest ona przeznaczona raczej dla amatorów. Istotną różnicą względem niższej grupy jest to, że manetka SRAM NX może być zamontowana na jednej obejmie z klamką hamulcową. SRAM NX powinien być również parowany z dedykowaną manetką obrotową Grip Shift. Dostępne rozmiary blatów to 30, 32 i 34 zęby.
Propozycją ze średniej półki cenowej jest grupa MTB SRAM AM GX Eagle DUB BOOST Lunar, wykorzystująca już technologie, które możesz spotkać w wyższych, znacznie droższych grupach. Grupę GX odróżnia od nich brak zastosowania włókna węglowego, dzięki czemu, oferuje ona znakomity stosunek ceny do jakości, przy jedynie trochę większej masie od osprzętu wyższej klasy. Włókno węglowe występuje jedynie w niektórych korbach z tej grupy. GX to również pierwsza w kolejności grupa, jaka wykorzystuje autorski bębenek SRAM o nazwie XD.
SRAM X01 Eagle to przedostatni w kolejności górski osprzęt SRAM. Grupy X01 oraz wyższa XX1 oferują już najwyższą możliwą jakość, z czego niższa z nich jest cięższa jedynie o 50 g. Osprzęt X01 zadowoli z pewnością zarówno zawodowców, jak i bardziej wymagających amatorów, dzięki niesamowicie wysokiej precyzji, możliwości łatwego czyszczenia z błota i zabrudzeń oraz niskiej masie. Korba X01 może być parowana z blatami o 30, 32, 34, 36 lub 38 zębach.
Prawdziwym klejnotem w koronie osprzętu MTB SRAM jest grupa XX1 Eagle. Wspomniane wcześniej oszczędności w masie względem grupy X01 udało się uzyskać dzięki wykorzystaniu tytanu do produkcji elementów osprzętu. Grupa XX1 jest też jedyną, do której można zamówić fabryczny pomiar mocy. Ciekawostką jest fakt, że kaseta SRAM XX1 Eagle XG-1299 10-50T 12 rzędów złota, produkowana jest w 4 kolorach: złotym, czarnym, miedzianym, oraz tęczowym. Jeżeli chodzi o wybór blatów, to kompatybilne są tarcze w rozmiarze 30, 32, 34, 36 i 38.
Na koniec warto wspomnieć, że podobnie jak grupy szosowe SRAM, również grupy MTB posiadają swoje elektroniczne i bezprzewodowe odmiany z linii AXS. Konkretnie są to trzy grupy: SRAM GX Eagle AXS, SRAM X01 Eagle AXS i SRAM XX1 AXS. Stosowane w nich kasety, łańcuchy oraz mechanizmy korbowe pochodzą ze zwykłych, mechanicznych grup SRAM. Elektronika we wszystkich trzech grupach jest identyczna, różnice dotyczą głównie wykorzystanych przy ich produkcji materiałów.
Przeczytaj także: Rodzaje amortyzatorów rowerowych – jakie są typy? Jakie wybrać? Rowerowy poradnik
Grupy osprzętu SRAM – podsumowanie
Jeżeli zastanawiasz się nad tym, jaki osprzęt rowerowy sprawdzi się dla Ciebie najlepiej, to do wyboru masz tak naprawdę dwie marki: Shimano oraz SRAM. Pomimo tego, że amerykańska firma jest znacznie młodsza i mniejsza, to z powodzeniem konkuruje na rynku ze swoim rywalem z Japonii. W katalogu firmy SRAM obecne są grupy osprzętu rowerowego, zarówno dla amatorów, jak i zawodników profesjonalnych, o czym świadczy obecność marki na różnego rodzaju zawodach zarówno szosowych, jak i MTB.
To, co wyróżnia produkty firmy SRAM, to ciągłe udoskonalanie oraz wprowadzanie przez markę różnego rodzaju innowacji, które czasami trafiają również do rozwiązań konkurencji, czego doskonałym przykładem są obrotowe manetki Grip Shift, dzięki którym SRAM zdobył swoją pozycję i uznanie na rynku.
Chciałbyś zapoznać się bliżej z rozwiązaniami stosowanymi przez firmę SRAM? Lub może znasz już produkty amerykańskiej marki i chciałbyś zakupić osprzęt z wyższej grupy niż aktualnie posiadana? Jeśli tak, to zapraszamy Cię do zapoznania się z ofertą sklepu Sprint-Rowery, w której znajdziesz zarówno rowery wyposażone w części amerykańskiego producenta, jak i pojedyncze elementy z poszczególnych grup osprzętu do rowerów szosowych oraz MTB.