This is a demo store. No orders will be fulfilled.

Jak założyć łańcuch na rowerze? Instrukcja krok po kroku

20/02/2023
Jak założyć łańcuch na rowerze? Instrukcja krok po kroku

Czy wiesz, jak założyć łańcuch na rowerze? Czynności serwisowe często są znacznie łatwiejsze, niż nam się wydaje. Dowiedz się, dlaczego spada łańcuch w rowerze oraz jak wygląda jego założenie.

Spis treści:

  1. Spadający łańcuch w rowerze – co jest powodem?
  2. Jak założyć łańcuch? Instrukcja
  3. 4 podpowiedzi, jak naprawić spadający łańcuch w rowerze
  4. Jak wybrać odpowiedni łańcuch?
  5. Założenie łańcucha w rowerze – podsumowanie

Spadający łańcuch w rowerze – co jest powodem?

Spadający łańcuch w rowerze to dość powszechny problem, z którym boryka się wielu rowerzystów. Ta usterka jest nie tylko uciążliwa przy codziennej jeździe – może być też bardzo niebezpieczna. Największe zagrożenie powstaje w trakcie, gdy chcemy zmienić bieg i łańcuch przeskoczy, a my tracimy równowagę. Dbanie o kondycje układu napędowego jest tak samo istotne dla naszego bezpieczeństwa na jednośladzie, jak sprawdzanie stanu opon i hamulców. Dlaczego spada łańcuch w rowerze?

Krzywy hak przerzutki

Być może zdarzyło Ci się w coś uderzyć tylną częścią roweru podczas jazdy i uszkodzić zawias, na którym zamocowano tylną przerzutkę. Niewiele trzeba, bo jest to element wystający i nie jest trudno zahaczyć nim o korzeń lub inną przeszkodę podczas przejażdżki w lesie.

Nawet niewielkie odejście od normy potrafi sprawiać trudności pracy układu napędowego i jest to niezwykle uciążliwe w regulacji standardowymi metodami. Najlepiej w takiej sytuacji udać się do serwisu i oddać rower w ręce fachowca.

Jak założyć łańcuch na rowerze

Niewłaściwa długość łańcucha

Gdy łańcuch jest za długi, może wypadać z zębatek. Dzieje się to zwłaszcza podczas jazdy terenowej, gdzie rower narażony jest na nierówności. Będziesz to odczuwać poprzez zaburzone działanie systemu zmiany przerzutek. W chwili, gdy po wciśnięciu manetki powinien przeskoczyć na wyższą koronkę, może zacząć ślizgać się po niej. Jest to niebezpieczne zarówno dla łańcucha, jak i zębatek.

Ewentualne zaklinowanie się łańcucha między korbą a przednią przerzutką, może prowadzić do jej trwałego uszkodzenia. Z kolei, gdy jest za krótki, zmniejsza żywotność przerzutek. Sprężyny są narażone na znacznie większe obciążenia niż te, do których zostały zaprojektowane i może to prowadzić do awarii.

Warto pamiętać, że wyciągnięty łańcuch może być też skutkiem nadmiernej eksploatacji i zużycia. Najczęściej jest to pierwszy sygnał, że pora go wymienić.

Zużyty łańcuch lub zużyte tryby

Najczęściej te dwa pojęcia idą ze sobą w parze, bo zużyty łańcuch znacznie skraca żywotność pozostałych elementów układu napędowego. Dość wyraźnym sygnałem, że czas na zmiany, jest gorsza praca przerzutek i utrudniona zmiana biegów. Drugim istotnym symptomem jest głośna praca układu napędowego i trzaski dobiegające z kasety. Jeśli występują, być może już nadszedł czas, by wymienić łańcuch.

jak założyć łańcuch na rowerze

Brud i zła konserwacja

Szczególnie kolarze górscy i miłośnicy jazdy w błocie narażeni są na szybką degradację układu napędowego w rowerze. Błoto i piach zwiększają tarcie i skracają żywotność łańcucha rowerowego i niemal każdej części, z którą się zetkną. Nie jest rzadkością, że po ostrej jeździe w błocie trzeba wymienić niektóre elementy napędu. Tyczy się to zwłaszcza tańszych grup osprzętu, które nie są przystosowane do takiego traktowania.

Jak założyć łańcuch? Instrukcja

Jak założyć łańcuch? Jest to znacznie prostsze, niż się wydaje. Będziesz potrzebować do tego kilku elementów i około pół godziny wolnego czasu.

Przygotuj odpowiednie narzędzia

Będzie Ci potrzebny nowy łańcuch rowerowy, czysta ścierka do wytarcia rąk i skuwak lub szczypce, takie jak Topeak Prepstation, jeśli jest spięty spinką. Przydaje się też drucik, który pozwala na „chwycenie” ogniw łańcucha, żeby łatwiej go spiąć z powrotem. Dobrym pomysłem jest zestaw narzędzi, taki jak na przykład Topeak Mini 20 Pro. Dzięki niemu będziesz mieć wszystko, co niezbędne, w jednym miejscu. Możesz skorzystać też z najprostszych narzędzi, takich jak np. Topeak Chain Tool universal.

Usuń stary łańcuch i sprawdź stan zębatek

Demontaż łańcucha rowerowego to szybka czynność, pod warunkiem że dysponujemy właściwymi narzędziami. 

Jeśli Twój łańcuch jest spięty spinką, skorzystaj ze szczypiec do rozpinania. To bardzo pomocne narzędzie, które pozwala na błyskawiczne zdjęcie łańcucha z roweru. Jeśli Twój łańcuch nie ma spinki, skorzystaj z imadełka.

Gdy Twój napęd jest już go pozbawiony, to dobry czas, by przyjrzeć się, czy nie ma na nim uszkodzeń, a zębatki są jeszcze w stanie przyjąć nowe ogniwa.

Zużycie kasety objawia się wyraźnym jej wytarciem i powstawaniem na krawędzi zębów „złogów” metalowych, które są widoczne gołym okiem. W przypadku rozciągniętego łańcucha nie są one przeszkodą, jednak gdy użyjesz nowego i ciasnego, będą powodować jego przeskakiwanie i problemy ze zmianą biegów. Podobnie wygląda z zębatkami w korbie.

Jak założyć łańcuch

Skróć nowy łańcuch i załóż go

Porównaj długość nowego łańcucha, z tym, który został zdjęty z roweru i używając skuwacza, postaraj się go dopasować, usuwając nadmiarowe ogniwa.

Złap za końce łańcucha, korzystając z „trzeciej ręki”, którą znajdziesz na przykład w kluczu Topeak Chain Tool Super, co zapobiegnie jego rozjeżdżaniu się i ułatwi Ci odpowiednie spięcie. Po tym zepnij dwa końce ze sobą spinką dopasowaną do typu napędu, którego używasz. To najszybszy sposób na to, by założyć nowy łańcuch do roweru.

Jeśli jednak nie dysponujesz spinką, konieczne będzie posiłkowanie się skuwaczem. Ostrożnie oprzyj ogniwa łańcucha o wypustki skuwacza, by miały dobre podparcie i z wyczuciem zacznij wkręcać sworzeń do środka. Jeśli odczujesz nadmierny opór, upewnij się, że nie wyginasz blaszek.

Często po takim spięciu ogniwa, ruch łańcucha jest zaburzony i daleki od płynności. Chwyć go w tym miejscu i poruszaj nim na różne strony, by metal ułożył się tak, jak przewidział producent.

Przygotuj łańcuch do eksploatacji i nasmaruj go

Smary fabryczne nie nadają się do jazdy. Mimo że łańcuch wydaje się przygotowany do użycia, zabezpiecz go swoim preparatem. Możesz skorzystać na przykład z dość uniwersalnego Finish Line z teflonem. Jeśli tylko jeździsz w suchych warunkach, to jest to świetny wybór. Dla miłośników przejażdżek w deszczu lepszy będzie Finish Line do jazdy w mokrych warunkach.

Po tym nie pozostaje nic innego, jak przekręcenie kilka razy korbą, dotarcie łańcucha do sucha i można jeździć!

Przeczytaj także: Czym smarować łańcuch rowerowy i jak to zrobić? Poradnik

4 podpowiedzi, jak naprawić spadający łańcuch w rowerze

Spadający łańcuch nie zawsze oznacza, że nadaje się on do wymiany. Czasami przyczyną jest zła konserwacja napędu lub niepoprawna regulacja przerzutek. Co zrobić, gdy spada łańcuch w rowerze?

Sprawdź napięcie łańcucha

Jeżeli położenie tylnej przerzutki na najmniejszym biegu z tyłu jest skrajnie nienaturalne, może to oznaczać, że łańcuch jest zbyt długi. Używając skuwacza, odejmij mu jedno lub dwa ogniwa – powinno przynieść to dużą poprawę.

Jeśli łańcuch jest zbyt krótki, a przerzutki są bardzo napięte, to najczęściej kwalifikuje się do wymiany.

Sprawdź działanie przerzutek

Podnieś tylne koło i sprawdź, jak zachowują się przerzutki po zmianie biegów. Być może problem leży w złej regulacji. Kilka przerzuceń łańcucha i krótkie jazdy powinny dać Ci odpowiedź, czy usterka jest po jego stronie.

jak naprawić spadający łańcuch w rowerze

Sprawdź, czy łańcuch nie jest zużyty

Korzystając z tak prostego narzędzia, jak wskaźnik zużycia łańcucha (przymiar łańcucha), takiego jak np. Topeak Prepstation, sprawdź, czy kwalifikuje się do wymiany. Jeśli tak, skorzystaj z instrukcji, którą podaliśmy wyżej.

Wyczyść układ napędowy

Czasami porządny serwis i konserwacja wystarczą do tego, by cieszyć się znów w pełni sprawnym rowerem. Szczególnie jednoślady górskie narażone są na to, że działanie ich układu napędowego zaburzać będzie brud. Jeśli rower jeździł w deszczu, jest prawie pewne, że wypłukana została większość smarów. Spadający łańcuch w rowerze można wówczas naprawić niemal bezkosztowo, czyszcząc go.

Jak wybrać odpowiedni łańcuch?

Wybór odpowiedniego łańcucha jest niezwykle ważny. Nie wystarczy wiedzieć, jak założyć łańcuch na rower – trzeba jeszcze wybrać odpowiedni jego model. Co jest ważne przy zakupie?

Liczba biegów

Łańcuchy starego typu, które obsługiwały 6-7-8 biegów są wyraźnie szersze, niż ich nowsze odpowiedniki, odpowiadające za kasety 11-12 rzędowe.

Producent

Wybierając nowy łańcuch, upewnij się, że jest on kompatybilny z częściami napędu, z którymi ma pracować. Każdy producent ma swoje technologie i w wielu przypadkach nie ma takiej możliwości, by jeździć na łańcuchu innego producenta, niż tego, od którego pochodzą kaseta i zębatki przednie. Najprościej, gdy poszukasz takiego samego rodzaju łańcucha, jaki był używany poprzednio w rowerze.

Spadający łańcuch w rowerze

Przeznaczenie

Jeżeli jeździsz delikatnie i tylko po mieście, to niekoniecznie będzie Ci potrzebny łańcuch do roweru szosowego, przystosowany do wyścigów i dużych obciążeń z najwyższej grupy Dura-Ace. Wystarczy, że kupisz podobny do tego, który był wcześniej zamontowany w rowerze.

Analogicznie, gdy nie oszczędzasz siebie i roweru na treningach lub zawodach sportowych, to nie oszczędzaj na łańcuchu. Jest on jednym z najważniejszych elementów w Twojej maszynie, a jego zerwanie przy dużej prędkości może mieć kiepskie skutki.

Zapytaj fachowców

Jeśli wciąż nie wiesz jakiego łańcucha potrzebujesz, sprawdź oznaczenia na starym osprzęcie. Możesz też wysłać nam zdjęcie poprzez formularz kontaktowy, a my pomożemy Ci wybrać odpowiedni produkt z naszego sklepu internetowego Sprint-Rowery.

Zobacz także: Wymiana korby w rowerze – jak to zrobić? Poradnik krok po kroku

Założenie łańcucha w rowerze – podsumowanie

Teraz już teoretycznie wiesz, jak założyć łańcuch na rowerze – nie pozostaje nic innego jak praktyka. Z każdym kolejnym razem pójdzie Ci łatwiej!

Pamiętaj o tym, że wszelkie niezbędne akcesoria znajdziesz w Sprint-Rowery, a jeśli tylko zatęsknisz za jednośladem, to odpalaj nasz kanał na jutubku i posłuchaj co mamy do opowiedzenia, bo dzielimy się tam swoim dłuuuuugim rowerowym doświadczeniem i pokazujemy fajny sprzęt. Do następnego!