This is a demo store. No orders will be fulfilled.
Ceny rowerów, części i akcesoriów w 2024 roku

Sytuacja gospodarcza, która panuje na świecie, zaczyna niestety odciskać coraz mocniejsze piętno na naszych portfelach i trzeba sobie jasno powiedzieć – inflacja i rosnące ceny to najbardziej gorące tematy tego roku. Nie ominęło to również takich pojazdów jak rowery. W tym artykule przybliżymy, jakie są ceny rowerów oraz co na nie wpływa.
Spis treści:
- Rowery i akcesoria – co słychać u producentów?
- Skutki dla klientów. Najniższa cena na pierwszym miejscu?
- Skutki dla producentów. Rowery w ofercie największych firm
- Czy produkcja w Europie ma znaczenie?
- Tanio i dobrze to najlepsze połączenie
- Rowery – kupować czy nie kupować?
- Lepiej kupić rocznik 2023, czy 2024?
- Na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru?
Rowery i akcesoria – co słychać u producentów?
Większość marek rowerowych (Specialized, Cannondale, Merida) ma siedzibę w Europie lub Stanach Zjednoczonych, jednak produkcja części w znacznym stopniu odbywa się w krajach azjatyckich ze względu na niskie koszty pracy w tamtym regionie. Zresztą rower, jak i większość innych pojazdów, produkowane są właśnie tam. Tam również powstają inne produkty na rower jak kaski, opony, hamulce, koła oraz różnego rodzaju akcesoria.
Jak dobrze wiemy, rok 2020 zaskoczył nas całkowicie niezbyt miłym doświadczeniem w postaci globalnej pandemii, lockdownów i początkiem światowego kryzysu gospodarczego. Wpłynęło to również na rowery i ich produkcję.
Rząd Chin, które produkują najwięcej prostych podzespołów rowerowych, przyjął bardzo restrykcyjne zasady walki z pandemią i według przyjętej strategii kilka przypadków zachorowań w wielomilionowym mieście wystarcza do tego, by wprowadzić lockdown. Oczywiście problem ten nie dotyczy tylko Państwa Środka, bo chociażby Malezja, w której mieści się jedna z głównych fabryk Shimano jeszcze na wiosnę tego roku notowała rekordowe liczby w kategorii zachorowań na Covid i również stosowała restrykcyjne przepisy, co skutkowało obniżoną wydajnością fabryk.
Dodatkowo w lutym 2022 roku rozpoczęła się wojna za naszą wschodnią granicą, a to wywołało lawinowy wzrost cen surowców na całym świecie i rekordową inflację w przedziale od 7 do 20 procent w zależności od waluty. Rowery, podobnie jak elektronika, rozliczane są w globalnej walucie – dolarze, a przez stale słabnącą złotówkę wzrost cen na przestrzeni ostatnich dwóch lat jest bardziej niż „zauważalny”.
Krótko mówiąc – mamy gospodarczy rollercoaster, który dotyka każdego, w tym branży rowerowej. Dlatego coraz częściej, kiedy ktoś zastanawia się, jaki rower wybrać, szuka sprzętu w atrakcyjnych cenach. Na szczęście możesz liczyć na modele z każdej półki jakościowej i cenowej. Niezależnie od tego, czy jest to jednoślad, który chcesz potraktować do dojazdów, czy jego głównym przeznaczeniem ma być sport, znajdziesz rower, na którym jazda to sama przyjemność.
Skutki dla klientów. Najniższa cena na pierwszym miejscu?
Powstałe zatory produkcyjne i zerwane łańcuchy dostaw spowodowały, że już od dwóch lat możemy śmiało mówić o kryzysie w dostępności części i niektórych modeli oferowanych nawet przez czołowych producentów. To, co jest na rynku, drożeje, bo zwyczajnie brak jest niektórych niezbędnych części.
Trzeba postawić sprawę jasno – jest lepiej niż w sezonie 2021, czy na początku 2022, jednak wciąż nie jest idealnie, jeśli chodzi o możliwość zakupienia niektórych modeli.
Dla przykładu znakomity rower szosowy, jakim jest Specialized Tarmac, to niemal biały kruk i perełka dla kolekcjonerów, bo zamówienie modelu z 2023 roku graniczy z cudem. Firmy wprowadziły limity zamówień dla dystrybutorów bardzo podobne do tych, które funkcjonują w branży motoryzacyjnej, a czas oczekiwania na dostawę nowej partii danego modelu potrafi przesunąć się kilka dni przed planowaną datą otrzymania towaru. Trudno o jakiekolwiek deklaracje, bo właściwie nikt nie ma stuprocentowej pewności, kiedy to się zmieni. Na szczęście widać światełko w tunelu powoli zaczyna być coraz lepiej pod kątem dostępności wielu rowerów.
Komponentów do składania rowerów zwyczajnie nie ma w takiej ilości, jak wcześniej, bo fabryki stanęły lub pracują nieregularnie, a prawo popytu i podaży jest bezwzględne w tym przypadku. Na większy zapas tak prostych części, jak hamulce rowerowe, błotniki czy koła, czeka się obecnie kilka miesięcy. Nie ma tu znaczenia typ roweru. Jak zwykle w czasach kryzysu, jedni na tej sytuacji stracą, a inni zyskają. Ceny rosną, bo jest niedobór wszystkiego na rynku, a klientów przybywa. Najniższa cena ma teraz ogromne znaczenie.
Przeczytaj również: Jaki rower wybrać – o typach rowerów, różnicach miedzy nimi i ich zastosowaniu
Skutki dla producentów. Rowery w ofercie największych firm
Chcąc utrzymać sprzedaż, marki takie, jak Giant, Trek, czy Specialized zmuszone są do tego, by składać rowery na tych komponentach, które występują na rynku w odpowiedniej ilości. Największe problemy z dostępnością możemy zaobserwować u lidera rynku produkującego części – Shimano.
Dla takich firm jak tajwański Microshift, czy amerykański SRAM, jest to świetna okazja do tego, by zwiększyć swoją sprzedaż i rozwijać kolejne grupy osprzętu. Ich produkcja nie ucierpiała aż tak bardzo, jak Shimano, a tort do podziału wciąż jest duży, bo rower z każdym sezonem zyskuje na popularności jako środek transportu i sposób na aktywne spędzanie czasu.
Rosnące ceny paliw dodatkowo napędzają rozwój tego rynku, a rosnąca sprzedaż rowerów miejskich pokazuje, że coraz łatwiej przychodzi nam decyzja o zostawieniu samochodu w garażu i dojeżdżaniu rowerem do pracy.
Czy produkcja w Europie ma znaczenie?
I tak i nie. Hasło „produkcja roweru w Europie” dobrze brzmi, bo możemy dać nadzieję na wysoką dostępność rowerów i zrobić z tego hasło sprzedażowe, a fakt jest taki, że jak na rynku trudno jest zamówić części produkowane głównie w Azji, to wszystkich dotyczą dokładnie te same problemy.
Marki, które u nas są trudno dostępne w tym momencie to na pewno Specialized, Unibike, Cannondale. Nie jest za to najgorzej w przypadku takich producentów jak Trek, Giant i Kross oraz Polygon, gdzie spora większość modeli jest dostępna niezależnie od tego, jaki jest rozmiar ramy czy rozmiar kół. Dotyczy to jednośladów, niezależenie od tego, jakie jest ich przeznaczenie – szosowe do szybkiej jazdy po asfalcie lub górskie, jeśli chcesz jeździć w trudnym terenie. To rowery, wśród których dostępne są różne modele czy warianty.
Tanio i dobrze to najlepsze połączenie
Wiadomo, że każdy chciałby dostać jak największą wartość za jak najniższą cenę. Żeby było jasne – sami lubimy promocje, ale przecież każdy chce zostawić mniej pieniędzy przy kasie.
Rzeczywistość jest taka, że rowery i części po prostu drożeją. Różnica między sezonem 2022 a 2023 to widełki w przedziale 10-20%, więc ten skok nie jest aż tak duży, jak w poprzednim sezonie, co nie zmienia faktu, że rosnąca inflacja i mniejsza dostępność rowerów na rynku wpływają na ceny w znacznym stopniu.
W porównaniu do branży motoryzacyjnej to z rowerami i tak jest nie najgorzej, bo jeszcze nikt u nas nie czekał na rower w leasingu 12 miesięcy, a w salonach samochodowych staje się to standardem. A to tylko pokazuje, że najlepiej stawiać na pojazdy na dwóch kółkach, które ułatwią codzienny dojazd.
Rowery – kupować czy nie kupować?
Jako sklep rowerowy zawsze odpowiemy, że… to zależy.
Jeśli jesteś w momencie, gdzie planujesz wymienić rower, to radzimy zabrać się za to znacznie wcześniej niż zwykle. Warto już rozpocząć poszukiwania i składać zamówienia, bo rowerzyści czekający do wiosny mogą być zaskoczeni, że ich sprzęt jest po prostu niedostępny albo znacznie opóźniony. Mogą zdarzyć się takie sytuacje, że zamówisz rower, a dostawa będzie w połowie sezonu. Czasem szybciej dostępny będzie model, który ma inny rozmiar kół. Zresztą sytuacje mogą być różne, o czym pisaliśmy już wcześniej. Rowery to przecież pojazdy, które ciągle zyskują na popularności.
Masz maszynę, która spełnia Twoje oczekiwania? To na pewno dobrym pomysłem jest wyrobienie sobie nawyków, które zwiększą jej żywotność. Odpowiednie smarowanie, okresowe przeglądy, regulacje i wszelkie zabiegi, które wydłużą eksploatacje, pomogą Ci przetrwać ten czas do momentu, aż rynek się uspokoi. Napęd czy amortyzacja to niezwykle ważne elementy i ich odpowiednie utrzymanie jest niezbędne, by cieszyć się z jazdy. Na naszym blogu będziemy poruszać tematy związane z konserwacją, więc śmiało możesz nas odwiedzać częściej.
Podsumowując krótko ten akapit – nie czekaj. Ani z serwisem, ani z zamawianiem nowego sprzętu. Rosnąca cena dolara może jeszcze sporo pozmieniać od nowego roku, a inflacja nie zwalnia. Rower to zawsze dobry wybór, bo przyda się w wielu sytuacjach – czy jako sprzęt do codziennej jazdy, czy weekendowych wycieczek.
Sprawdź także: Jak dbać o rower? 10 wskazówek od Sprint-Rowery
Lepiej kupić rocznik 2023, czy 2024?
Z pewnością rowery z nowego sezonu będą zwyczajnie lepsze, bo postęp technologiczny cały czas idzie do przodu, a rozwiązania znane z najwyższych modeli każdego roku stają się bardziej dostępne dla konsumenta w rowerach z półki średniej.
Decydującym czynnikiem będzie tutaj cena i dostępność, bo już wiemy, że rowery z sezonu 2024 będą średnio o 10-20% droższe niż ich odpowiedniki z poprzedniego sezonu i w niektórych sytuacjach może być opłacalne zakupienie roweru z poprzedniego rocznika. Niezależnie od tego, czy zwracasz uwagę na ceny rowerów górskich, szosowych albo cross.
Cena to jednak nie wszystko, weźmy jeszcze pod uwagę wydajność, wygodę i po prostu to czy rower jest dobry. Rower to również dodatkowe akcesoria, jak bagażnik, a to również wpływa na kwotę, jaką trzeba za sprzęt zapłacić.
Za wzrost cen w konkretnym modelu nie zawsze odpowiadają czynniki gospodarcze, czasami mamy do czynienia z na tyle dużą zmianą konfiguracji i komponentów, że roczniki 2023 i 2024, będą kompletnie innymi propozycjami. Dobrym przykładem jest Trek Marlin 8 - w tym przypadku rok różnicy sprawia, że mamy do czynienia z kompletnie innym rowerem, bo zmiany w konfiguracji są tak głębokie, że model ten celuje w nieco inną grupę docelową klientów niż wcześniej.
Jak zwykle wszystko sprowadza się do naszych możliwości finansowych i potrzeb. Czasami główną rolę będzie grała po prostu najniższa cena, ale to nie znaczy, że ogólna jakość roweru będzie kiepska.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru?
Kupując nowy rower, weź pod uwagę to, jakie są warunki gwarancji i jak wygląda opieka posprzedażowa w danej firmie. Warto korzystać ze sklepu, który oferuje nie tylko sprzedaż samego towaru, ale też jego wykwalifikowana kadra jest w stanie pomóc i doradzić w wyborze odpowiedniego sprzętu. W naszym przypadku otrzymujesz rower przygotowany do jazdy w 100%, a zakup pomimo wykorzystania e-sklepu daje Ci doświadczenie i jakość obsługi zbliżone do kupowania w sklepie stacjonarnym.
A co oprócz tego? Wybierz rower i zwróć uwagę na rozmiar kół, rozmiar ramy, rodzaj hamulców, oświetlenie, amortyzację, przerzutki, opony, napęd, bo to ważne elementy w zależności od tego, jaką jazdę preferujesz. W ofercie naszego sklepu znajdziesz modele do codziennej jazdy do pracy lub szkoły, które sprawdzą się na utwardzonej nawierzchni. Możesz wybrać modele, które sprawdzą się do jazdy w mieście albo rowery górskie, które pozwolą pokonywać trudne nawierzchnie. Są też jednoślady ze wspomaganiem elektrycznym.
Duży wybór modeli to także rowery dla dzieci, które chcą już jeździć od najmłodszych lat. Są tam dostępne pojazdy, których rozmiary kół rowerowych odpowiadają potrzebom dzieci. A jazda na rowerze to przecież świetna sprawa dla wszystkich, niezależnie od wieku.
Warto również zwrócić uwagę na akcesoria. Na rowerze możesz dodatkowo zamontować bagażnik czy błotniki. Zwykle jest to możliwe w każdym rodzaju roweru. Często poszczególne dodatkowe części są przeznaczone na konkretne modele, a przez to instalowanie ich bardzo wygodne.
Szkoda by było, gdyby Twój wymarzony model roweru był źle dopasowany do Twojego wzrostu lub stylu jazdy. O tym, jak poznać profesjonalną opiekę klienta w sklepie rowerowym, dowiesz się z następnych wpisów na tym blogu!